Elke motorrijder heeft zo zijn eigen voorkeur voor wat betreft het soort motor. Een naked, een superbike, een tourfiets, ze hebben allemaal zo hun voor- en nadelen. Yamaha heeft getracht de ultieme kruising van deze drie motoren te maken met de MT-10 Tourer Edition. Wij gingen ermee op pad naar de Eifel in Duitsland. Genieten!
Crossplane
Yamaha heeft de MT-10 al sinds 2016 in zijn gamma. De agressieve naked bike wordt geleverd met een 998cc ‘CP4’ viercilinder met ‘crossplane’ technologie, gebaseerd op het blok van de R1M Superbike. Met 163 pk en 111 Nm is de MT-10 Tourer Edition dan ook uiterst potent te noemen.
Mede door deze crossplane technologie, waarbij de krukas zo is opgebouwd dat alle kruktrappen in een hoek van 90 graden zitten, in combinatie met de ongewone ontstekingsvolgorde heeft de uiterst potente viercilinder een kenmerkende sound en een bijzonder rijgevoel. Vooral bij vol gas klinkt het blok erg mooi, zelfs met het standaard uitlaatsysteem. Zonder al te technisch te worden, bewerkstelligt Yamaha een betere gasrespons een nagenoeg trillingsvrije loop.
Comfort
HHet Tourer Edition pakket dat op de MT-10 leverbaar is, bestaat uit een aantal slim gekozen accessoires die van deze Hyper Naked een fijne reismotor maken. Het pakket omvat een comfortzadel, handbeschermers, lichtgewicht zachte zijtassen, een hoog windscherm en een universele gps-houder. Daarnaast is er een 12 Volt aansluiting aanwezig om je eigen navigatiesysteem van power te voorzien.
De standaard aanwezige cruise-control draagt ook bij aan het comfort, ideaal op de lange afstanden. Het windscherm neemt veel wind weg van je torso, waardoor je rustiger zit en het langer volhoudt om op hoge kruissnelheid over de snelweg te scheren.
Rijden
De MT-10 Tourer Edition geeft je ondanks zijn ruige uiterlijk meteen heel veel vertrouwen. Het vermogen is heel makkelijk te doseren in elk van de drie rijmodi. 3 voor regen en 1 voor als je er echt alles uit wil halen wat erin zit. De traction control is ook op drie niveaus in te stellen.
Door de quick shifter kun je zonder te koppelen en het gas loslatend, heerlijk door de zes verzetten heen schakelen. Vooral tijdens het betere bochtenwerk merk je dat de MT-10 Tourer Edition enorm gemakkelijk te rijden is.
Hij laat zich heerlijk de bocht in leggen en door de slipper clutch en traction control kun je geweldig van haarspeldbocht naar haarspeldbocht knallen. De volledig instelbare upside-down voorvork en de Monocross achterwielophanging zijn afgeleid van de wielophanging van de R1 en dat merk je. De afstelling zorgt voor voldoende comfort en een formidabele wegligging. Wat een geweldig gevoel!
De radiale remklauwen zorgen voor een goed remgevoel met voldoende stopping power. Alleen op wegen waar het asfalt echt slecht is voelt de MT-10 zich wat minder thuis, hij wordt wat springerig waardoor je vertrouwen tijdens het bochtenwerk wat afneemt.
Conclusie
De Yamaha MT-10 Tourer Edition tracht een manusje van alles te zijn, sportief, racy, maar vooral ook comfortabel. Het is een heerlijke motor waarmee je zonder moeite in een weekend 1200 kilometer aflegt. Het geweldige crossplane blok met zijn heerlijke sound, het gemak waarmee de motor instuurt en het vertrouwen dat hij je geeft maken het misschien wel de ideale motorfiets. Hij staat in ieder geval hoog op ons lijstje! Oh, de Eifel blijft ons favoriete gebied om motor te rijden.
Yamaha MT-10 Tourer Edition 2018
Motor: 998 cc 4-cilinder
Vermogen: 163 pk bij 11.500 toeren
Koppel: 111 Nm bij 9000 toeren
Transmissie: Constant mesh, 6 versnellingen
Aandrijving: achterwiel via ketting
Acceleratie 0-100 km/u: 2,5 seconden
Gewicht voor wegenbelasting: 210 kilogram
Gemiddeld opgegeven verbruik: 8,0l/100 km
CO2-uitstoot: 185 g/km
Prijs: 13.234,- euro
4 Comments
Volgens mij klopt er helemaal niets van de specs die je hier voor de mt-10 opgeeft, 0-100 in 8,2 seconden, dan kan je dus echt niet rijden, hetzelfde geld voor de topsnelheid van 225 km/u, zit dichter in de buurt van de 255 km/h……huiswerk iets beter doen….
Hi Steef,
Je hebt helemaal gelijk! Een foutje is snel gemaakt zo blijkt. De topsnelheid en acceleratie kwamen uit een andere test. Ik heb het even aangepast. Dat we niet kunnen rijden klopt overigens!
Sorry, bedankt voor je reactie
De prijs klopt helaas ook niet €16.000 voor de standaard en daar komt €1.115 bij voor hetbTouring pakket. Voor de volledigheid heb je dan ook nog handvatverwarming en verstelbare risers nodig. Weer €350 extra. In totaal derhalve een kleine € 17.500. Toch een heel bedrag.