Op 29 maart presenteerde de politie op het trainings- en testcircuit in Lelystad het nieuwe snelle interventie voertuig, kortweg SIV. Bij de Europese aanbesteding trok uiteindelijk de Audi A6 Avant 3.0 TDI Quattro aan het langste eind. Wij mochten een stukje meerijden.

Binnen nu en een aantal maanden kunnen we de eerste exemplaren op de openbare weg tegenkomen. De Volvo V70’s die de afgelopen zes jaar dienst hebben gedaan als SIVs worden langzaam uitgefaseerd. Het contract met Volvo liep af en de politie heeft een vierjarige overeenkomst gesloten met Audi, die tweemaal verlengd kan worden tot maximaal zeven jaar. In totaal verwachten ze 80 tot 140 Audi’s te gaan bestellen, waarvan er telkens zo’n 70 tegelijk inzetbaar zijn. De auto’s moeten per stuk zo’n 250.000 kilometer meegaan en per jaar zal er ongeveer een ton mee gereden worden.

Bij het opstellen van de aanbesteding heeft de politie het aan de leverancier overgelaten om de best passende aandrijflijn te presenteren. Diesel, benzine of (plug-in) hybride waren allemaal toegestaan. Wel moesten de ingeschreven auto’s minimaal 250 kilometer per uur kunnen rijden en van 0 tot 100 accelereren binnen zeven seconden. Per stuk mag een SIV inclusief op- en inbouw totaal 80.000 euro kosten. Er waren in totaal ongeveer 300 criteria waaraan de nieuwe SIVs moesten voldoen. Vier fabrikanten durfden de uitdaging aan en Audi is de gelukkige winnaar, met de 272 pk sterke A6 Avant 3.0 TDI Quattro.

Beoordeeld door politie en deskundigen

De mening van de gebruikers speelde tijdens de aanbesteding een meer centrale rol dan voorheen. Merk en image speelden voor de politie geen rol. De auto’s zijn door zowel politiemensen als externe deskundigen beoordeeld, waarbij er naast het technische aspect voornamelijk werd gelet op ergonomie en gebruiksgemak.

De auto is motorisch niet gekieteld en komt op een additionele accu en voorbereiding voor bekabeling na hetzelfde van de band als een A6 die jij of ik zou bestellen. De auto’s krijgen daarna deels bepantsering, de kenmerkende strepen, een lichtbalk, de nodige uitrusting en sirene. In totaal weegt de auto, inclusief oom agent, zo’n 350-400 kilo meer dan het rijklaar gewicht van een standaard A6 in dezelfde uitvoering. Toch kan hij echt 250 kilometer per uur werd ons verzekerd!

Tijdens een aantal rondjes over het trainingscircuit van de politie in Lelystad viel vooral op hoe strak de Audi in de bocht ligt en hoe stabiel hij blijft op hoge snelheid. Vooral de wegligging en de enorme hoeveelheid grip zorgen voor een veilige werkomgeving voor de agenten die er dagelijks mee op pad gaan. Snel is hij zeker, dus kijk goed in je binnenspiegel als je onderweg bent!

Deel.

Over de schrijver

Driving-Dutchman

Cars, Bikes and Life. Auto-en motornieuws, gave reviews met (ont)spannende video’s en mooie foto’s van auto’s en motorfietsen. Driving-Dutchman is er voor mannen en vrouwen die van auto’s, motoren, lifestyle en techniek houden en hier graag meer over willen lezen.

Laat een reactie na: