Isuzu is in de D-MAX aan het downsizen geslagen en de 2.5-liter diesel heeft plaats gemaakt voor een schonere en zuinigere 1.9-liter. En dat amper zonder prestaties in te leveren. Dat willen we natuurlijk proberen en daarom reden we er mee tijdens de Nederlandse persintroductie.
Natuurlijk hebben we de D-MAX getest in het modderig terrein, check de video!
De belangrijkste wijzigingen
Er is natuurlijk meer aan de D-MAX vernieuwd, maar laat ik beginnen met de motor. De nieuwe 1.900 cc diesel voldoet aan de Euro 6 regelgeving, zonder gewelddadige ingrepen of Ad Blue. Iets wat de meeste andere autofabrikanten wel nodig hebben om hun diesels ‘schoon’ genoeg te krijgen. Ondanks het downsizen heeft de kleinere diesel nog steeds 164 pk en 360 Nm koppel en dat is meer dan genoeg voor het laadvermogen van 1.100 en trekgewicht van 3.500 kilo.
Koud lijkt de nieuwe diesel nog wel steeds op een wat oudere. De motor nagelt en dat hoor je binnenin de auto vooral goed tijdens het accelereren. Na een paar kilometer verdwijnt dit en hoor je de motor amper meer. Ook nieuw is de automatische zesversnellingsbak die de oude vijfbak heeft vervangen. De bak schakelt soepel, maar in koude toestand wat laat. Ook dit wordt beter als de motor op bedrijfstemperatuur is.
Interieur van moderne bestelwagen
Isuzu heeft ook het uiterlijk van de D-MAX aangepakt en de auto voor en achter een moderne dynamische look gegeven. De grille, motorkap en bumper zijn vernieuwd en de D-MAX heeft LED dagrijverlichting en achterlampen gekregen. Ook zijn er nieuwe designs voor de velgen gekomen.
Het interieur is ook opgeknapt en lijkt nu veel meer op een luxe bestelwagen. De cabine is beter geïsoleerd, waardoor het stiller geworden is in de auto. Het dashboard heeft een nieuwe indeling en tellers met een schakelindicator gekregen. De stoelen, die prima zitten, hebben dit modeljaar in alle modellen nieuwe bekleding gekregen en de armsteunen in de deuren en (optionele) middenconsole zijn vernieuwd. De D-MAX is hiermee bijna een luxewagen geworden.
Als een luxewagen
Alle vernieuwingen hebben van de D-MAX veel meer auto gemaakt. De rijeigenschappen zijn goed en tijdens het rijden krijg je het gevoel in een grote auto te zitten waarin je niets kan gebeuren. Ondanks zijn voor het terrein perfecte stijve chassis, rijdt de Isuzu op gladde wegen ook helemaal niet verkeerd. De schokdempers dempen oneffenheden en drempels prima en de goed zittende stoelen geven de opzittende extra comfort.
Achterin de D-MAX met dubbele cabine heeft Isuzu de achterbankleuningen net zo schuin gepositioneerd als in een luxewagen. Samen met de riante hoeveelheid hoofd- en beenruimte is het ook voor achterpassagiers op lange afstanden prima uit te houden. De achterbank kan zelfs helemaal neergeklapt worden waardoor extra veel bagageruimte ontstaat. Onder de zitting is zelfs nog meer ruimte voor kleinere zaken die je mee wil nemen.
Conclusie
Het mag geen verrassing zijn, maar de Isuzu D-MAX voelt zich het beste thuis in het terrein. De elektronisch geregelde vierwielaandrijving vindt altijd de maximale grip, wat ook fijn is tijdens wintersport of andere avontuurlijke vakanties en tripjes. De D-MAX zit standaard al vol met alle denkbare veiligheids- en comfortsystemen en op de optielijst staan er nog meer.
Door al dit comfort en met zijn zuinige motor en in ons geval automatische versnellingsbak en permanente elektronisch geregelde vierwielaandrijving is de Isuzu D-MAX een ideale partner voor het werk en gezin geworden. Concurrenten zoals Toyota met de Hilux, Fiat met de Fullback en Ford met hun Ranger zijn gewaarschuwd.
Technische gegevens
Merk: Isuzu
Model: D-MAX
Type: 1.9 Diesel Euro 6 Double Cab
Brandstof: Diesel
Cilinderinhoud: 1.898 cc viercilinder
Vermogen: 164 pk
Koppel: 360 Nm
Versnellingsbak: Automatische 6-versnellingsbak
Gewicht: 1.920 kg
Laadvermogen: tot 1.100 kg
Trekvermogen: 3.500 kg
Prijs vanaf: 31.696 euro (2WD Single Cab)