De kleine Avenger is Jeep’s grote succes. Niet alleen werd dit model auto van het jaar in ’23, maar – mede daardoor – in grote getalen verkocht. Vorig jaar zorgde dit model alleen al voor meer dan 50 % van de verkoop van dit Amerikaanse merk. Jeep heeft echter aan zijn fans beloofd al zijn modellen 4×4 aandrijving te geven, iets wat de elektrische Avenger ontbeerde. Daarom komen ze nu met de hybride Avenger 4xe, die zoveel upgrades heeft dat Jeep zelf spreekt over een nieuw model in plaats van een nieuwe uitvoering. Tijdens de Europese introductie in de historische stad Mainz, mochten wij er kennis mee maken.
Uiterlijk
Als eerste vertelde Daniele Calonaci, hoofd ontwerper van oa Jeep, over de aanpassingen in ontwerp. Voorop stond dat de 4xe een echte offroad wagen moest zijn. Daarvoor werd de bodemvrijheid verhoogt tot 210 mm, mede door dikkere velgen en standaard M+S banden, en kreeg de auto een andere voor- en achterbumper waardoor een indrukwekkende aanrijhoek van 22° werd gecreëerd en een afrijhoek van 35°. Een andere neus, met de mistlichten op andere locatie voor meer zicht, geeft de auto duidelijk een andere uitstraling.
In het interieur is een nieuw materiaal toegepast dat makkelijk afwasbaar is en niet vlekt. Dikke rubberen matten zorgen voor hetzelfde voordeel. Een speciale sticker op de motorkap, waaraan de 4xe onder andere te herkennen zal zijn, zorgt voor minder schittering van de zon. Al met al fikse verschillen die de Avenger 4xe in ieder geval een stuk stoerder maken.
De techniek
Het was aan Marco Montepeloso, Head of Europe Jeep product planning, om het technische verhaal verder uit te leggen. De Avenger 4xe is, zoals de naam al aangeeft, een hybride 4×4. Voorin vinden we een 1,2-liter turbo benzinemotor met 136 pk, die geholpen wordt door een 28 pk elektromotor. Op de achteras bevindt zich eenzelfde elektromotor. Op deze wijze wordt een 4×4 aandrijving gerealiseerd, zonder de noodzaak van een as naar achter.
De elektromotoren worden gevoed door een accu, waarmee op lage snelheden zelfs volledig elektrisch gereden kan worden. In het terrein zorgen de elektromotoren voor directe trekkracht en kunnen zeer nauwkeurig ingeschakeld worden. Om te voorkomen dat de 4×4 aandrijving verdwijnt bij een te lege accu, heeft Jeep iets slims verzonnen. Als de batterij te weinig stroom heeft om de achterste elektromotor aan te drijven, schakelt de voorste elektromotor om tot dynamo, aangedreven door de benzinemotor, en voorziet de achterste elektromotor direct van stroom. Uniek voor de 4xe is overigens ook zijn nieuwe multilink achterwielophanging, die voor meer veerweg en comfort offroad moet zorgen.
Slimme 4×4
Omdat de 4×4 niet altijd strikt noodzakelijk is en de Avenger ook veelal op de straat te vinden zal zijn, heeft Jeep de auto een aantal standaard instellingen meegegeven. Bij lage snelheden tot 30 km/u is de 4×4 permanent, van 30 tot 90 km/u wordt hij ingeschakeld wanneer nodig en boven de 90 km/u worden alleen de voorwielen aangedreven en wordt de achterste elektromotor volledig ontkoppeld om om brandstof te besparen.
Daarnaast heeft de bestuurder via een nieuwe versie van het ‘Selec-Terrain control’ keuze uit een aantal instellingen. In ‘Auto’ beslist de auto zelf, ‘Snow’ en ‘Sand&Mud’ spreken voor zich en in Sport worden alle systemen gebruikt voor zo hoog mogelijke prestaties, inclusief de zogenaamde e-boost functie, waarbij de auto kort een extra duw van de elektromotoren krijgt.
Conclusie
Kijkend naar de technische specificaties en het uiterlijk, heeft Stellantis goed zijn best gedaan de Avenger ‘Jeep-waardig’ te maken. Hoe de auto in de werkelijkheid rijdt en zich houdt in het terrein zullen we ergens eind dit jaar kunnen ervaren. Ergens in het vierde kwartaal kan de auto besteld worden. Prijzen zijn nog niet bekend.