De Jeep Renegade is voor ons zeker geen onbekende. Verschillende zijn bij ons de revue gepasseerd en we zijn zelfs een keer met een Renegade naar een van de hoogste punten van Europa gereden. Maar de combinatie van de viercilinder Fireflymotor en automaat is nieuw en dus trokken wij weer op pad voor een uitgebreide test.
Bekoorlijk
Het is al weer een flink aantal maanden geleden, toen de zon nog hoog aan de hemel stond en we allen genoten van een fijne zomer, dat we voor het eerst met de nieuwe Renegade reden. Een aantal slimme vernieuwingen in interieur en exterieur maakten en maken hem weer helemaal van deze tijd.
We moeten ook zeggen dat we nog altijd een zwak voor deze vriendelijke compacte SUV hebben. De combinatie van een fijne comfortabele wegligging en serieuze prestaties in het terrein, maken het wat ons betreft tot een van de meest begeerlijke auto’s in dit segment. En ook de stoere uitstraling met toch moderne lijnen kunnen ons zeer zeker bekoren, zeker in deze prachtige kleur Jetset Blue Metallic.
Van drie naar vier
We reden vorige keer met de driecilinder variant van de nieuwe Firefly motor. Een korte opfrissing: de Firefly is een modulair concept waarbij elke cilinder 0,33 liter inhoud heeft. Deze wordt geleverd in een driecilinder variant van 999 cc of een viercilinder met 1.322 cc, beiden voorzien van een turbo. Deze laatste is er weer in twee uitvoeringen: één met 150 pk en een topuitvoering met 180 pk.
In onze testauto zat de 1,3-liter met 150 pk bij 5.500 tpm en 270 Nm bij 1.850 tpm; een stuk krachtiger dan de 120 pk sterke driecilinder dus. Dat merk je ook direct. De motor pakt sneller op door een groter koppel op lage toeren en weet veel meer snelheid te ontwikkelen. Maar het grootste verschil zit ‘m er vooral in dat deze motor veel minder hard zijn best moet doen, wat resulteert in relaxter rijden.
Dubbel zo fijn
Bijkomend voordeel is dat door deze rustigere manier van rijden het verbruik van deze grotere motor niet eens zo gek veel hoger is. Tijdens de test reden wij een gemiddelde van rond de 1 op 14,5, terwijl de driecilinder 1 op 16 reed.
De automaat met dubbele koppeling, waarmee onze testauto nu was voorzien, draagt sterk bij aan een relaxte en comfortabele rijervaring. Hij schakelt razendsnel en zo soepel dat je het soms niet eens merkt.
Lekker hoog
De zitpositie in de Renegade is nog altijd prettig. Je zit hoog op fijne stoelen en kijkt uit over een echte motorkap, lekker vierkant en breed. Dat geeft je als bestuurder dat gevoel van onverwoestbaarheid, wat Jeeps zo eigen maakt.
Het interieur is na de update weer helemaal fris en voorzien van tal van leuke verwijzingen naar het merk Jeep, zoals de grille van de oerjeep in de zijkant van de achteruitkijkspiegel. Ook qua infotainment is de auto compleet met Apple Car Play, Android Auto, Navigatie enz.
Ook qua moderne rijsystemen is de Renegade helemaal bij. Adaptieve cruise control, lane departure control, automatische noodstop, dode hoek sensor, allemaal zaken die het rijden veilig en comfortabeler maakt.
Offroad
Jeep heeft natuurlijk een naam hoog te houden als het gaat om zijn mogelijkheden in het terrein. Qua basis zit het al goed: hoge bodemspeling en de wielen op de uiteinden. Bos- en zandpaden waren ook geen enkel probleem voor onze testauto, ondanks het ontbreken van vierwielaandrijving. Deze is namelijk alleen weggelegd voor de 180 pk benzine en de 170 pk diesel.
Conclusie
De nieuwe Renegade is nog altijd een van onze favorieten in zijn segment. Hij combineert échte prestaties in het terrein met een comfortabele en moderne manier van rijden op de weg. Het interieur is een prettige plek om in te vertoeven en is voorzien van alle moderne lekkernijen die rijden in een auto van nu zo fijn maakt. De viercilinder Firefly motor is een uitstekende motor voor deze auto, zeker in combinatie met de automaat met dubbele koppeling. Het is jammer dat de 4×4 alleen beschikbaar is op de topmodellen, maar voor de rest is de Renegade een kleine, maar echte Jeep.
Jeep Renegade 1.3 DDCT
Motor: 1.332 cc viercilinder turbo, benzine
Vermogen: 150 pk bij 5.500 tpm
Koppel: 270 Nm bij 1.850 tpm
Transmissie: 5 v., automaat
Aandrijving: voorwiel
Topsnelheid: 196 km/h
Acceleratie 0-100 km/h: 9,4 seconden
Gewicht voor wegenbelasting: 1.320 kilogram
Gemiddeld gemeten verbruik: 1 op 14,5
CO2-uitstoot: 140 g/km
Energielabel: E
Prijs vanaf: 26.240,- euro