Vorig jaar heeft Jeep de Wrangler compleet vernieuwd. Een nieuw onderstel, nieuwe looks en compleet nieuwe motoren. Hoog tijd dus voor een roadtrip met deze Amerikaanse icoon. Want we willen natuurlijk weten: is het nog steeds een echte Wrangler?
Subtiel?
Het uiterlijk van een Wrangler is van oudsher die van een vierkant blok dat voor niets en niemand uit de weg gaat. Hét toppunt van Amerikaanse bravoure en kracht. Toen Jeep een compleet nieuw model aankondigde, hielden wij onze harten vast. Er vallen de laatste jaren namelijk te veel iconische terreinauto’s ten prooi aan de rondingen van de moderniteit en verliezen daardoor een deel van hun karakter.
Maar gelukkig hebben ze dat bij Jeep begrepen. Want de nieuwe Wrangler is net zo in-your-face als de oude. Wat een opluchting! Er staat nog altijd een zalige robuuste auto, maar nu wel met subtiele moderne aanpassingen. Zoals de mooie ronde LED-koplampen en de knipperlichten, die nu geplaatst zijn op de enorme wielkastranden.
Het interieur is compleet nieuw met een nieuw dashboard en nieuwe stoelen. En in beide gevallen zijn dit grote verbeteringen. De stoelen zitten uitstekend, ook op langere afstand, en bieden steun en comfort. Het dashboard is modern, met een volledig infotainmentysteem en deels digitale tellers, maar heeft nog wel zijn ruige Wrangler gevoel behouden.
Nieuwe motoren
De nieuwe Wrangler heeft, met dank aan FCA, twee nieuwe motoren gekregen: een 2,2-liter Multijet II turbodiesel en een 2,0-liter turbobenzine. Aangezien diesel in Nederland nagenoeg compleet om het leven is gebracht, namen wij de benzineversie mee. We moeten heel eerlijk zijn, in eerste instantie twijfel je aan de juistheid van een viercilinder benzinemotor in een mastodont als de Wrangler. Maar zodra je de cijfers erbij pakt, verdwijnt dat al snel.
De 2,0-liter produceert namelijk 272 pk en 400 Nm, prima waarden. Maar nog indrukwekkender is hoe dit zich vertaalt naar de praktijk. Gekoppeld aan een eveneens gloednieuwe achttraps automaat past het blok op alle vlakken uitstekend bij de Wrangler. Meer dan genoeg kracht om flink op te trekken en in te halen en ruim voldoende koppel om angstloos het terrein in te gaan. En de allergrootste verrassing: hij is nog zuinig ook. Wij reden, met stevig doorrijden, een gemiddelde van 1 op 14,5. Ongekend in een Jeep Wrangler!
Onderstel
Wat eveneens compleet nieuw voor ons was, was de verfijning van het onderstel. Uiteraard nog steeds voorzien van het befaamde ladderchassis, zorgen de nieuwe dempers en veren voor een buitengewoon comfortabele en ja, zelfs redelijk strakke wegligging. Het is de eerste Wrangler die je prima kunt gebruiken als dagelijkse auto zonder bij elke hobbel van je stoel af te stuiteren.
Dat zal dan wel zijn effect hebben op het gedrag in het terrein? Nou, wij konden hier geen enkele beperkingen vinden. Onze Sahara-uitvoering was voorzien van het nieuwe Command-Trac systeem met de eveneens nieuwe Selec-Trac tussenbak, uiteraard met lage gearing, die meer dan hun mannetje in de modder of het zand staan. Wil je echt serieus offroad, kies dan voor de Rubicon-uitvoering die weer nog iets betere hardware heeft.
Transformer
Een van de leukste dingen van een Jeep Wrangler is de mogelijkheid om binnen afzienbare tijd een SUV om te toveren tot een echte beachcruiser. En gelukkig zit die functie ook weer op de nieuwe versie. Met het omhalen van een paar hendels heb je de panelen boven de voorstoelen er zo uit. En met het losmaken van acht bouten, met de meegeleverde ratel, til je binnen een paar minuten het complete dak en de achterkant eraf.
Een rolkooi zorgt vervolgens voor de bescherming, terwijl je volledig open kan genieten van het weer, en natuurlijk de mensen die kijken. Een Wrangler blijft een aandachttrekker. En wil je echt helemaal losgaan, dan kun je met iets meer werk zelfs nog alle deuren eruit halen. Autobots, roll out!
Conclusie
Hoe Jeep de Wrangler vernieuwd heeft mag wat ons betreft als voorbeeld dienen voor de rest van de autowereld. Zonder in te leveren op karakter en uitstraling, heeft hij op alle vlakken een sprong voorwaarts gemaakt. De nieuwe benzinemotor en automaat zijn meer dan goed en het onderstel maakt van deze terreinauto haast een comfortabele SUV. Het interieur is volledig bij de tijd en de mogelijkheid tot het compleet verwijderen van het dak en deuren, blijft een van de leukste dingen die je met een auto kunt doen. Kortom, op alle vlakken een succes! Je rijdt al een Jeep Wrangler Sahara vanaf 87.740,- euro, onze testauto met metaallak en lederen verwarmde stoelen kwam op 90.785,- euro.
Jeep Wrangler 4D Sahara
Motor: 1.995 cc viercilinder turbo-benzine
Vermogen: 272 pk bij 5.250 tpm
Koppel: 400 Nm bij 3.000 tpm
Transmissie: achttraps automaat
Gewicht voor wegenbelasting: 1.157 kilogram
Gemiddeld gemeten verbruik: 1 op 14
CO2-uitstoot: 201 g/km
Energielabel: F
Prijs vanaf (Sahara): 87.740,- euro
Prijs testauto: 90.785,- euro
Foto’s : David de Jong Photography & Yuri van Koeveringe