Lexus heeft hun best verkopende model, de RX 450h, een update gegeven. Wat ons betreft was het oude model al een waanzinnig goede en fijne auto, dus waren we erg benieuwd wat hier nog aan verbeterd kon worden. Tijd voor een uitgebreide test dus.
De nieuwe
De RX is in zijn verschillende vormen en modellen al meer dan 20 (!) jaar de best verkochte Lexus wereldwijd. Het is hét platform van Lexus om te laten zien wat zij in huis hebben qua luxe, betrouwbare techniek en comfort.
Qua uiterlijk is het nodige veranderd, maar op een (zeer) subtiele manier. Je moet heel goed kijken, maar dan zie je dat de voorbumper is aangepast en ook de grote ‘Spindle’-grille heeft een nieuw ontwerp, waarin je steeds de letter L ziet terugkomen.
Bladescan
Het meest opvallend zijn echter de nieuwe, erg fraaie koplampen. Ze zijn opgebouwd uit drie projector bi-LED’s, die we eerder al zagen bij de Lexus LC. Deze zijn op de RX voorzien van het nieuwe BladeScan Adaptieve grootlichtsysteem.
Het is een bijzondere techniek waarbij het licht van de bi-LED’s via een extreem snel ronddraaiende spiegel naar een lens wordt gestuurd, waardoor het vervolgens op de weg schijnt. Met deze innovatieve techniek wordt niet alleen het bereik van het grootlicht aanzienlijk vergroot, maar het kan ook veel eerder tegenliggers herkennen. De kans op het verblinden van andere weggebruikers is hierdoor aanzienlijk verminderd.
Meer comfort
Bij de ontwikkeling van het nieuwe model lag de focus erg op het verhogen van het comfort. Zo werden de schokdempers voorzien van Friction Control, die zorgt dat kleine oneffenheden volkomen worden weg gefilterd. Tevens werd de Adaptive Suspension verder verfijnd en reageert nu nog beter op verschillende ondergronden. Bij lage snelheid wordt de demping daarbij wat zachter, bij hogere snelheden weer iets harder.
Daarnaast werd de auto verstijfd door extra laspunten en een sterkere staalsoort in de carrosserie. En ook het onderstel werd stijver gemaakt door toepassing van een grotere torsiestabilisator. Tevens werd op strategische plekken meer en beter dempingsmateriaal gebruikt, waardoor de auto stiller zou moeten worden.
De realiteit
Het is duidelijk dat Lexus het nodige werk verricht heeft, maar hoe vertaalt dit zich naar de werkelijkheid? Wat direct opvalt, is dat de auto daadwerkelijk nog meer comfort levert. Vooral op bestraatte wegdekken is dit het meest duidelijk. Het lijkt dan namelijk alsof je over glad asfalt rijdt.
Verder is op hogere snelheden merkbaar dat de auto weer nog iets stiller is geworden, maar omdat ook het vorige model qua geluidsdemping al zo goed was, is dit slechts een subtiel verschil.
Hybride
In ons land is de RX alleen leverbaar met een hybride aandrijflijn, die wordt opgebouwd uit een 3,5-liter V6 gecombineerd met een elektromotor. De batterij die de laatste aandrijft is compacter en lichter gemaakt dan voorheen. Het totaal vermogen komt op 313 pk.
Zoals we van Lexus gewend zijn, is ook deze aandrijving verbeterd. Maar eerlijk gezegd zijn deze aanpassingen lastig te bemerken; de auto is nog altijd even soepel, stil en snel. Ook qua verbruik scoort het nieuwe model exact hetzelfde als het oude model tijdens onze vorige test. Maar met een gemiddelde rond de 1 op 16 met een auto die meer dan 2.000 kilogram weegt, is dat nog steeds een buitengewoon goede score.
Interieur
Het interieur van Lexus is wat ons betreft nog steeds een van de fijnste plekken om in te zitten. Het ademt kwaliteit en luxe uit en zit extreem goed in elkaar. De touchpad is nog steeds een bijzondere keuze als bediening voor het infotainmentsysteem, maar door de juiste feedback went dat snel. En het scherm, dat iets dichterbij staat, functioneert nu ook als touchscreen. Tevens is het systeem voorzien van Apple Carplay en Android Auto.
Een van de zaken, die ons in de RX steeds blijft verbazen is de kwaliteit van het surround geluidssysteem van Mark Levinson. Speciaal ontworpen voor de akoestiek van deze auto is het een van de, zo niet hét beste systeem dat in een auto zit. Het geluid, van welke bron dan ook, wordt zo helder, scherp en duidelijk afgespeeld. Alleen daarvoor zou je deze auto al kopen.
Conclusie
Wat ons betreft was er weinig aan de oude RX 450h wat verbeterd moest of zelfs kon worden. Maar Lexus heeft hun nieuwe model op veel vlakken toch net dat kleine stukje beter kunnen maken. En het is nu juist de optelsom van al die subtiele aanpassingen, die deze luxe SUV weer naar een nog hoger niveau tilt. Je rijdt al een Lexus RX 450h vanaf 77.595,- euro, onze top-of-the-range President Line is er vanaf 96.595, euro.
Lexus RX 450h President Line
Motor: 3.456 cc V6 + elektromotor
Vermogen: gecombineerd 313 pk
Transmissie: CVT, automaat
Aandrijving: voor- en achterwielen
Topsnelheid: 200 km/u
Acceleratie 0-100 km/u: 7,7 seconden
Gewicht voor wegenbelasting: 2.175 kilogram
Gemiddeld gemeten verbruik: 1 op 16
CO2-uitstoot: 134 g/km
Energielabel: B
Prijs vanaf: 77.595,- euro
Prijs testauto: 96.595,- euro