Voor 2018 heeft Mazda de 6 vernieuwd om zich staande te houden in het competitieve D- segment. Maar zijn de verbeteringen voldoende om de concurrentie van zich af te houden?

Moordende concurrentie

Het is als merk niet eenvoudig een grote sedan of station te hebben in het D-segment. De concurrentie is van oudsher moordend met veel verschillende modellen. Zo moet de Mazda6 het opnemen tegen auto’s als de Volkswagen Passat, Audi A6, Opel Insignia en Mercedes-Benz E-klasse, niet de minste. Om deze strijd aan te blijven kunnen, heeft Mazda de 6 voor 2018 opgefrist, zowel qua uiterlijk als op technisch vlak.
Rijtest Mazda6Een ander gezicht

De Mazda6 is altijd een mooie en elegante verschijning geweest en is dat na de update alleen nog maar meer. Vloeiende lijnen geven de auto een vriendelijk uitstraling, wat mooi tegenwicht geeft tegen de vaak erg serieuze Duitse modellen.

De grootste uiterlijke aanpassing aan deze nieuwe uitvoering ten opzichte van het vorige model is de grille, die nu nog prominenter aanwezig is en de 6 mooi in lijn brengt met andere Mazda’s, zoals de CX-5. Verder zien we andere bumpers en lichtunits.
Rijtest Mazda6Stiller en beter

Maar de update gaat een stuk verder dan dat. Door aanpassingen aan het onderstel stuurt de 6 dynamischer en biedt hij tegelijk meer comfort. Het is lastig uit te leggen, maar het stuurgevoel dat de Mazda biedt, maakt rijden in deze auto tot een zeer prettige ervaring. Communicatief, direct en met precies de juiste weerstand, zonder hardcore sportief te zijn. Wat ons betreft een ideale mix.

De nieuwe 6 ligt goed op de weg, zowel in bochten als tijdens hoge(re) snelheden, maar biedt tevens een hoge mate van comfort. Ook hier hebben de engineers een goede combinatie weten te vinden. Daarnaast heeft Mazda de 6 meer geluidsisolatie gegeven waardoor de auto merkbaar stiller is geworden.
Rijtest Mazda6Nieuw interieur?

Hoewel het interieur qua ontwerp in grote lijnen hetzelfde is gebleven, is het geheel nu wel een stuk mooier geworden. Hoogwaardige materialen zoals leer en alcantara zijn gebruikt om het binnenste van de Mazda naar een hoger niveau te tillen. En goedkopere materialen zoals hard plastic zijn uit de auto verbannen. Ook is duidelijk dat er met een hoge mate van afwerking gewerkt is. Alles voelt bijzonder goed in elkaar gezet, stevig en van goede kwaliteit.

Dit alles zorgt ervoor dat de cabine van de 6 een bijzonder fijne plek is om in te zitten. Duidelijk is dat de Japanners kiezen voor eenvoud. Niet dat je iets te kort komt, verre van, je hebt alle moderne snufjes die je nodig hebt, maar het is op een kalme manier verwerkt in de auto. Waar concurrenten vaak erg druk dashboards hebben, biedt de Mazda6 een rustige omgeving.
Rijtest Mazda6Aandrijflijn

Onze testauto, de net even iets mooiere Sportbreak, was voorzien van de 2.0 liter SKYACTIV-G motor met 165 pk en 213 Nm, gekoppeld aan een zestraps automaat. Hoewel je hiermee niet de stenen uit de straat trekt, van 0-100 kilometer per uur in 10,2 seconden, is het wel een fijne aandrijflijn.

De motor biedt voldoende koppel om goed vooruit te kunnen, maar moet door het ontbreken van een turbo wel even op gang komen. Gelukkig wordt hij geholpen door een zijdezachte automaat, die goed past bij het kalme interieur en maakt rijden in deze auto tot een ontspannende ervaring.
Rijtest Mazda6Conclusie

Met de update heeft Mazda de mooie 6 nog iets fraaier en beter gemaakt. Meer stilte, een beter afgewerkt interieur en een stoer front. Het zijn geen enorme ingrepen, maar hebben wel een groot resultaat. Hiermee biedt Mazda een mooi en rustig alternatief voor de gevestigde (Duitse) orde. Geschikt voor mensen die graag in een vriendelijke auto rijden en na een drukke dag een grote mate van rust kunnen gebruiken. En met de Sportbreak heb je ook nog eens alle ruimte die je nodig hebt. De 6 Sportbreak is verkrijgbaar vanaf 38.490,- euro, de sedan is iets goedkoper met 36.990,- euro.

Rijtest Mazda6MAZDA6 SPORTBREAK SKYACTIV-G 2.0 165 SIGNATURE

Motor: 1.998 cc viercilinder benzine
Vermogen: 165 pk bij 6.000 tpm
Koppel: 213 Nm bij 4.00 tpm
Transmissie: 6 v., automaat
Aandrijving: voorwielen
Topsnelheid: 206 km/u
Acceleratie 0-100 km/u: 10,2 seconden
Gewicht voor wegenbelasting: 1.315 kilogram
CO2-uitstoot: 142 g/km
Energielabel: C
Prijs vanaf: 38.490,- euro (sedan: 36.990,- euro)

Deel.

Over de schrijver

Yuri Van Koeveringe

Als enthousiaste liefhebber van alles met twee en vier wielen volgt Yuri van Koeveringe (1978) al sinds lange tijd actief al het auto- en motornieuws. Met een stiekeme voorkeur voor al het moois dat uit Italië komt, schrijft hij artikelen over allerlei aspecten van het auto- en motornieuws en test hij zowel auto's als motoren. In het dagelijks leven rijdt hij in een Alfa Romeo Mito en op een Ducati Multistrada.

Laat een reactie na: