De eerste Nissan Juke verraste in 2010 vriend en vijand met zijn uitbundige ontwerp. Tevens baande hij de weg vrij voor het nu zo populaire fenomeen van de kleine SUV of crossover. De nieuwe Juke belandt nu echter in een overvol segment. Hoe houdt hij zich daar staande?
Test nieuwe Nissan JukeMinder speels

Collega Rob Blom mocht al even aan de Juke proeven tijdens de introductie in Barcelona, maar het was nu tijd een week lang te leven met deze Japanse nieuwkomer. Wat meteen opvalt, is dat de wilde vormgeving van zijn voorganger plaats heeft moeten maken voor een meer behouden geheel; een begrijpelijke keuze. Met nu meer dan 20 directe concurrenten kun je- als je hoge aantallen wilt verkopen- niet te uitzinnig zijn.

Dit wil echter niet zeggen dat het een saaie auto geworden is. Zijn compacte maar toch elegante lijnen, zijn stoere voorkant, hoog oplopende heupen en strakke achterkant zorgen voor een evenwichtig, modern aandoend ontwerp. Iets minder speciaal, maar wel een stuk meer volwassen. 
Test nieuwe Nissan JukeVan binnen

Het interieur van de Juke ademt kwaliteit uit en voelt als een stevige upgrade ten opzichte van zijn voorganger. In onze uitvoering was hij rijkelijk voorzien van alcantara, her en der verlicht door subtiel verborgen LED-strips.

Het instrumentenpaneel ziet er overzichtelijk uit, wat niet direct gezegd kan worden over het infotainmentsysteem. Het scherm is groot en reageert snel, maar de menu’s voelen soms wat onlogisch. Iets waar je overigens vrij snel aan went.
Test nieuwe Nissan JukeRuimte

Ondanks de coupé-achtige lijnen voelt de Juke niet als een kleine auto. Hij is dan ook aanzienlijk gegroeid ten opzichte van zijn voorganger. Dat merk je vooral achterin en aan de behoorlijk stuk gegroeide achterbak.

Erg fraai zijn de optionele sportstoelen in onze testauto met Bose speakers in de hoofdsteunen. Een briljante vondst, want de muziek komt haarscherp dáár waar je het wil hebben.
Test nieuwe Nissan JukeMotor en wegligging

De Juke wordt geleverd met een 1.0-liter driecilinder met 117 pk. Volgens Rob deed deze het al prima in de bergen en het is dus geen verrassing dat hij ook goed functioneert in ons land. In de sportstand is hij zelfs (te) fel te noemen, maar heel snel wordt de auto nooit. Van 0-100 km/u in 10,4 seconden en een topsnelheid van 180 km/u zijn geen waardes waar de concurrentie zich heel erg zorgen over zal maken.

Dat de motor echt aan het werk moet, blijkt ook uit het verbruik. Want met een ‘normale’ rijstijl, deels over snelweg, B-wegen en in de stad, kwamen wij over een week en zo’n 400 kilometer uit op een gemiddelde van 1 op 14.

Het onderstel is door een ringetje te halen, een van de betere in dit segment. De auto laat zich zeer strak sturen en blijft daarbij in alle gevallen rustig, comfortabel en voorspelbaar. Het is echt een genoegen bochtige wegen op te zoeken. Hierbij bekruipt wel vaak het gevoel dat de auto prima af zou zijn met pk of 50 meer. Het onderstel zou er zijn hand in ieder geval niet voor omdraaien.
Test nieuwe Nissan JukeConclusie

De vraag die we tijdens de test met deze nieuwe Nissan Juke stelde, was hoe hij zich kan handhaven in een overvol segment. Wat ons betreft zijn er een aantal punten die zeer voor deze nieuwkomer spreken. Het ontwerp is goed gelukt en het interieur voelt luxe en mooi afgewerkt aan. Het infotainmentsysteem is wat eigenwijs, maar hier is aan te wennen. De stoelen en het comfort zijn dikke voldoendes. Het onderstel is een van de betere, maar de driecilinder zou wat meer kracht kunnen gebruiken. We hebben echter nog niet gesproken over een van de sterkste punten: de prijs. Je rijdt namelijk al een Juke vanaf 23.990,- euro, wat in dit segment voor een dergelijk goede en luxe auto haast een koopje is. Directe concurrenten als de Toyota C-HR, de Peugeot 2008 en de Ford Puma zijn allemaal (een stuk) duurder. Kortom, de nieuwe Nissan Juke is geheel geen slechte keuze.
Test nieuwe Nissan Juke

Nissan Juke N-design

Motor: 999 cc driecilinder turbo-benzine
Vermogen: 117 pk bij 5.250 tpm
Koppel: 180 Nm bij 1.750 tpm
Transmissie: handgeschakelde zes-versnellingsbak
Topsnelheid: 180 km/h
Acceleratie 0-100 km/h: 10,4 seconden
Gewicht voor wegenbelasting: 1.157 kilogram
Gemiddeld gemeten verbruik: 1 op 14
CO2-uitstoot: 118 g/km
Energielabel: C
Prijs vanaf: 23.990,- euro
Prijs testauto: 30.490 ,- euro (excl afleverkosten)

Deel.

Over de schrijver

Yuri Van Koeveringe

Als enthousiaste liefhebber van alles met twee en vier wielen volgt Yuri van Koeveringe (1978) al sinds lange tijd actief al het auto- en motornieuws. Met een stiekeme voorkeur voor al het moois dat uit Italië komt, schrijft hij artikelen over allerlei aspecten van het auto- en motornieuws en test hij zowel auto's als motoren. In het dagelijks leven rijdt hij in een Alfa Romeo 159 Ti, een 40-jaar oude Jeep Wagoneer en op een Ducati Multistrada.

Laat een reactie na: