Met de ES gaat Lexus inmiddels de zesde generatie in, iets wat de Nederlandse autorijder zal verbazen. Want wie heeft hier ooit een ES zien rijden? Bijzonder weinig mensen kunnen we u melden, want deze nieuwe ES is de allereerste die officieel in ons land leverbaar is. Maar wat biedt deze luxe sedan ons?

Een volle bak

De Lexus ES werd oorspronkelijk als grote middenklasser alleen geleverd in Noord-Amerika, de grootste afzetmarkt van het luxemerk van Toyota. In Europa hadden wij hiervoor de GS, die nu niet meer leverbaar is.

Met de nieuwe ES treedt Lexus in ons land in een segment met gevestigde auto’s als de BMW 5-serie, de Audi A6 en de Mercedes-Benz E-klasse, allen ruim, luxe en kwalitatief erg goed. Een behoorlijke uitdaging dus om hier voet aan de grond te krijgen. Maar met zijn zuinige hybride aandrijflijn, bijzondere design en standaard zeer luxe aangekleed, zouden de Japanners best wel eens hoge ogen kunnen gooien.
Lexus ESGeen muurbloempje

Dat is, als er voldoende mensen zijn die het ontwerp kan bekoren. Want waar zijn concurrenten door een relatief behoudend design vrij eenvoudig mooi te vinden zijn, heeft de ES lak aan conformiteit. De scherpe koplampen, de dagrijlichten en de Spindle grille lijken allemaal als door een zwart gat aangetrokken door het Lexus logo. Ontwerptechnisch zeer fraai en gedurfd.

De zijkant is mooi strak en zakelijk en de achterzijde vloeiend, waarbij de kofferbakdeksel opvalt doordat hij er iets op ligt; iets wat lichtjes doet denken aan de 5-series van voorheen. Al met al een mooi, maar ook uitbundig design, waar je bewust voor moet kiezen.
Lexus ESVan binnen

Het interieur van de nieuwe ES is wat rustiger dan de buitenzijde en wordt gekenmerkt door vloeiende lijnen, goede materialen en een uitzonderlijk hoog niveau van afwerking. Hij haalt net niet het niveau van Lexus’ vlaggenschip, de LS, maar biedt zonder twijfel dat typische luxe verwengevoel, dat rijden in deze klas kenmerkt.

Wat iets minder verwennen is, is de werking van het infotainment systeem. Het is duidelijk, maar vooral de werking van de navigatie zou iets logischer kunnen. Zaken als een adres invoeren, zijn niet snel te vinden. Daarentegen werkt de Voice Command uitstekend, waarmee je het omslachtige menu omzeilt en tevens je handen aan het stuur kan houden. Of je gebruikt de navigatie van je telefoon via Apple Carplay of Android Auto. 
Lexus ESVerwennerij

Rijden in een ES is, zoals bij veel Lexussen, verwennerij. De stoelen zijn comfortabel, goed in stellen en bieden voldoende steun. Lexus zet de ES, zeker in de F Sport uitvoering waar wij mee rijden, ook als sportieve sedan in de markt. Hiervoor krijgt de sportieve uitvoering standaard het Adaptive Variable Suspension systeem, dat zich aanpast aan de manier van rijden. En dat werkt bijzonder goed. Bij stevig doorrijden voel je de demping strakker worden. Desondanks voelt de ES zich het fijnst cruisend op hoge snelheid. Hierbij worden oneffenheden goed weg gefilterd en heerst in de auto een kalme rustige en zeer fijne sfeer.

Dit wordt ondersteund door de bijzonder goede geluidsisolatie. Actieve motorsteunen, geluid reducerende lichtmetalen wielen, akoestisch glas en speciale isolatie in de motorruimte zorgen ervoor dat weinig buitengeluid, zoals van de banden of wind, in de auto te horen is.
Lexus ESDe motor

Een 2,5-liter viercilinder in combinatie met een elektromotor en Lexus’ CVT zorgen voor een fijne, soepele en zuinige aandrijving, die zijn werk bescheiden op de achtergrond uitvoert. Tijdens de test haalden wij met groot gemak verbruik cijfers van rond de 1 op 18-19, wat voor een 1.655 kilogram zware auto bijzonder goed te noemen is.

Maar zodra je het gas diep intrapt, ontmoet je het grootste manco aan deze verder uitstekende auto. De grote viercilinder klimt hoog in de toeren en blijft daar met als gevolg een vrij hard niet inspirerend geluid. Een auto in deze klasse zou fijner aanvoelen met de souplesse van een zescilinder in combinatie met een elektromotor.
Lexus ES

Conclusie

Met de ES biedt Lexus een meer dan goede opvolger van de GS in ons land. Ruim, stil, luxe en van bijzonder goede kwaliteit is het een auto die zijn mannetje staat in het luxe zakensegment. Zelf rijdend of door een chauffeur, zul je altijd verwend worden door alle goeddoordachte luxe en de mooie afwerking. Het karaktervolle design zal niet iedereen aanspreken, maar dat maakt de auto alleen maar nog interessanter voor de mensen die er wél voor durven kiezen. Die willen juist iets anders, en dat levert Lexus. Daarnaast is de auto ook nog eens voordelig. Je rijdt namelijk al een rijk uitgeruste ES voor 52.995,- euro, met dank aan de zuinige aandrijflijn en dus lage BPM. De F Sport is er vanaf 59.195,- euro, waarbij onze luxe premium uitvoering richting de 63.000,- euro gaat.

Lexus ES 300h F Sport

Motor: 2.487 cc viercilinder benzine
Vermogen: 218 pk
Koppel: 221 Nm
Transmissie: CVT
Aandrijving: voorwiel
Topsnelheid: 180 km/u
Acceleratie 0-100 km/u: 8,9 seconden
Gewicht voor wegenbelasting: 1.655 kilogram
Gemiddeld gemeten verbruik: 1 op 18,5
CO2-uitstoot: 103 g/km
Energielabel: A
Prijs vanaf: 52.995- euro
Prijs testauto: 62.570,- euro

 

Deel.

Over de schrijver

Yuri Van Koeveringe

Als enthousiaste liefhebber van alles met twee en vier wielen volgt Yuri van Koeveringe (1978) al sinds lange tijd actief al het auto- en motornieuws. Met een stiekeme voorkeur voor al het moois dat uit Italië komt, schrijft hij artikelen over allerlei aspecten van het auto- en motornieuws en test hij zowel auto's als motoren. In het dagelijks leven rijdt hij in een Fiat 500, een 40-jaar oude Jeep Wagoneer en op een Ducati Multistrada.

Laat een reactie na: