Samenvatting
Nio wil de Europese markt veroveren. Daarbij hanteert de in China zeer succesvolle fabrikant een afwijkende strategie ten opzichte van de concurrentie. Het merk probeert met het wisselen van de accu en een daarbij behorend abonnement een alternatief te bieden voor bijvoorbeeld Tesla’s supercharger netwerk. Ook opent NIO zogenaamde NIO houses waar gebruikers koffie kunnen drinken, kunnen vergaderen en deel kunnen nemen aan evenementen. De ET7 is hun grote, luxe sedan die indruk maakt met zijn uiterlijk, mooie interieur en indrukwekkende bereik. Maar kan het nieuwe merk met deze auto meekomen of het gevecht aangaan met de gevestigde orde?
Bereik en opladen
Een van de meest indrukwekkende kenmerken van de NIO ET7 is het bereik. Je kunt kiezen uit een 75- of 100-kWh versie. De 100-kWh haalt 580 kilometer, de 75-kWh 445 kilometer. Later komt er zelfs een 150-kWh versie die 1.000 kilometer kan halen.De ET7 kan worden opgeladen met behulp van een traditionele stekker of NIO’s eigen 150 kW snellader, die de batterij in slechts 20 minuten tot 80% kan opladen.
Het meest interessante aspect van het oplaadsysteem van de NIO ET7 is echter het batterij wisselsysteem. NIO heeft een systeem ontwikkeld waarmee bestuurders hun lege batterij in slechts vijf minuten kunnen omwisselen voor een volledig opgeladen exemplaar. Dit elimineert de noodzaak om te wachten tot de batterij is opgeladen en stelt bestuurders in staat om hun reis met slechts een beperkte onderbreking voort te zetten. Momenteel heeft NIO in Nederland vier van dit soort wisselstations geopend.
De batterijwissel hebben wij niet getest, maar uiteraard wel het reguliere laden. Wat ons daarbij opviel was dat er in de app of de auto geen mogelijkheid is tot het instellen van een laadlimiet anders dan 90 of 100 procent, een lager percentage als je bijvoorbeeld bij een duurdere laadpaal staat is niet mogelijk. Daarnaast kan je niet instellen dat je bijvoorbeeld tijdens daluren wilt opladen (een gemiste kans met de huidige energieprijzen).
Prestaties en kenmerken
De NIO ET7 wordt aangedreven door twee elektrische motoren, één op elke as, die samen een vermogen leveren van 652 pk en 850nm koppel. Welke batterij je hebt gekozen, maakt daarbij niet uit. Dit stelt de auto in staat om in slechts 3,8 seconden van 0 naar 100km/u te accelereren. De auto biedt de bestuurder overigens verschillende rijmodi waarbij je de acceleratietijd kan kiezen. De snelste modus past daarbij eigenlijk niet bij het karakter van de auto, dat vooral op comfort gericht is. De “stroom”respons is dan van het type aan-/uit en dat is zelfs als bestuurder onprettig.
De ET7 wordt geleverd met een groot aantal geavanceerde functies, waaronder een 12,8-inch touchscreen display, een 23-speaker geluidssysteem en een volledig digitaal instrumentenpaneel. De auto beschikt ook over een geavanceerd rijassistentiesysteem (ADAS) dat adaptieve cruisecontrol, rijstrookwaarschuwing en automatische noodremmen omvat.
Nio plaatst de camera’s en sensoren opvallend zichtbaar als uitsteeksels boven de voorruit, iets wat niet iedereen mooi zal vinden. Met die uitsteeksels op het dak verwachtten we dat de rijhulpsystemen vast enorm goed zicht hadden op de weg en dat het allemaal uitstekend zou werken. Helaas vonden we NIO’s Pilot wat zoekerig en zwenkt de NIO enigszins tussen de lijnen op de snelweg.
Interieur
De auto is groot en voelt ook zo aan. Je zit net iets hoger dan in een normale sedan, wat mede komt doordat de batterij in de vloer is geplaatst. De cabine biedt ook enorm veel ruimte aan de passagiers. Als voorbeeld: kinderen in een kinderstoel komen zelfs als ze daar enorm hun best voor doen niet met hun voeten tot bij de voorstoelen. Wat daarbij wel opvalt is dat de bagageruimte vrij beperkt is. Zo heeft NIO ervoor gekozen geen frunk of handschoenenvakje te hebben en is de bagageruimte in de kofferbak ook niet zo ruim als je op basis van de buitenafmetingen verwacht. De dubbele bodem biedt geen plek voor een laadkabel en als je twee reiskoffers naast elkaar legt is de kofferbak vol. De achterbank kan niet omgeklapt worden, dus je hebt ook geen mogelijkheid om de ruimte uit te breiden.
De materiaalkeuze en styling van het interieur zijn van hoog niveau. Het oogt allemaal fris en je voelt je er snel thuis. Het is echter niet allemaal perfect: zo is het voorste deel van het dashboard van erg goedkoop zwart glimmend plastic, dat erg in de voorruit weerspiegelt. Het verder fijn werkende head up display wordt daardoor slecht afleesbaar. Jammer!
Nomi
Nomi is je digitale metgezel als je met een NIO op pad bent. Het is een klein rond bolletje bovenop het dashboard met twee oogjes die de cabine in kijken. Je kan haar van alles vragen en ze is erg leuk, danst vrolijk mee op de muziek en waarschuwt je bijvoorbeeld als je in een woonwijk rijdt en een school nadert. Ook kan je haar vragen om bijvoorbeeld de temperatuurinstellingen te veranderen of de stoelverwarming aan te zetten.
Nomi houdt je ook scherp in de gaten en waarschuwt je als je niet goed oplet. Die waarschuwingen zijn wel erg lang, bijvoorbeeld dat je het stuur moet vasthouden als je met pilot aan rijdt. Er komt dan een hele volzin achteraan dat het systeem anders uitgeschakeld wordt. Een waarschuwing zoals een simpel piepje en een visuele aandachttrekker op het scherm, had een stuk fijner geweest.
Prijzen
Als je een NIO ET7 wil kopen, dan heb je daartoe twee mogelijkheden. NIO biedt de auto aan middels een abonnementsvorm, waarbij de goedkoopste optie 1300 euro per maand kost. Je hebt dan wel een maximum aantal kilometers van 1250. Elke kilometer die je meer rijdt, kost vervolgens 30 cent. Inmiddels is het ook mogelijk om de auto en de batterij te kopen. Onze testauto met 100 KWh batterij kostte maar liefst 94.151,- euro. Een flinke smak geld.
Conclusie
De NIO ET7 laat op ons een goede indruk achter. Het toont aan dat de Europese autofabrikanten op den duur serieus rekening zullen moeten gaan houden met wat er in China gebouwd wordt. Voor nu denken wij echter dat de gevestigde orde zich nog niet heel veel zorgen maakt. Ondanks dat de NIO erg goed in zijn spullen zit en goed rijdt, springt hij er op geen enkel vlak echt bovenuit. Tel daar de toch stevige aanschafsprijs bij op- waarvoor je bij een hoop concurrenten kunt shoppen- en wij denken dat de NIO ET7 het lastig gaat krijgen. Ook de afwijkende strategie met de accuwisselstations moet nog echt vorm krijgen, wil het merk daar een gedegen alternatief hebben voor snelladen.
Nio ET7
Aandrijving Elektrisch, 652 pk en 850 Nm, 2 elektromotoren
Batterij Li-Ion 100 kWh
Gewicht in kg (rijklaar) 2.454
Energielabel A
0-100 in sec 3,8
Top in km/h 200
Vanafprijs in euro 72.900
Prijs testauto in euro 94.151