Nissan is er trots op dat ze, naar eigen zeggen, de uitvinder van het crossover segment zijn en vieren dat internationaal met het Nissan Crossover Carnival. Het feest vond plaats in het wintersportgebied rondom de plaats Megève in Frankrijk waar ik kon rijden met de Nissan crossovers Juke, Qashqai en de nieuwe X-TRAIL met 1.6 benzinemotor.
En allereerst deze nieuwe X-TRAIL met 1.6 benzinemotor en 163 pk. Ik was al fan geworden van de super ruime, stoere en comfortabele X-TRAIL. Een reisje Hoofddorp – Le Mans op en neer met deze auto is door zijn comfort een peulenschil. Maar dat was met de 1.6 diesel. X-TRAIL 1.6 benzine, value for money
Eenmaal in de 1.6 benzine door de Alpen met handgeschakelde zesversnellingsbak (vooralsnog is geen automaat beschikbaar) en voorwielaandrijving leert snel dat dit een even fijne auto is als de diesel. Je trekt er 1.800 kilo mee van zijn plek en de sterke motor sleept de ‘kolos’ met gemak de steilste hellingen op. De X-TRAIL manoeuvreert zich eenvoudig door haarspeldbochten. De X-TRAIL 1.6 DIG-T 163 benzine vangt voor Nissan het gat op dat is ontstaan tussen het vorige model Qashqai+2 (een Qashqai met een tweede zitrij) en de X-TRAIL diesel die verkrijgbaar is vanaf 38 duizend euro. Met een vanaf prijs van 28 duizend euro biedt de X-TRAIL met 163 pk benzinemotor veel value for money. Lees hier mijn eerste impressie over de Nissan X-TRAIL. Juke Nismo, klein hoog bommetje
De Juke Nismo, volgens Mark “een opvallende snelle Japanner” is het kleine hoge bommetje van de Japanners die het in Europa en met name Nederland verkoop-technisch heel goed doet. “En daar zijn we uiteraard apetrots op”, aldus Bart van Thienen van Nissan. De 1.6 benzinemotor in de RS uitvoering heeft lekker veel trekkracht in bijna het hele toerengebied en je hoeft dus niet veel te schakelen. De motor is altijd paraat, maar draait wel rond de 4.000 toeren in de zesde versnelling rond de 120 kilometer per uur. En het pittige torretje laat zich ook best horen in de vorm van een sportieve brom. In combinatie met de spijkerharde racestoelen en het racy onderstel is de reis naar zuid Europese bergen toe niet super comfortabel, maar als je er eenmaal bent, dan is het wel party-time! Als klap op de vuurpijl mocht ik op het mini-vliegveld van Megève Airport in één van de oudste en duurste wintersportplaatsen van Frankrijk de Juke R de sporen geven. 3.8-liter, V6, 600 pk en vierwielaandrijving. Een Nissan GT-R met een Juke body erop zeg maar. Never judge a book on it’s cover, dit apparaat rukt met wegrijden, remmen en in de bochten de ribben uit je lijf. And I love it, yeah!
Lekker hoor die 1.6 benzine in de Qashqai
Het was de eerste keer dat ik met de Qashqai met 1.6-liter benzinemotor reed, dezelfde motor als in de XTRAIL. In de Franse bergen geeft de 1.6 net dat beetje extra kracht dat ik miste tijdens mijn eerste ritten met de 1.200 cc benzinemotor. De 163 pk’s maken de Qashqai net even wat soepeler en veelzijdiger dan de kleinere . In Nederland heb je de pk’s in de file niet nodig, maar ben je van plan een trekhaak te monteren, karren te gaan slepen of regelmatige vakanties naar bergachtige gebieden te nemen is de 1.6 eigenlijk de motor die je moet hebben.