Driving-Dutchman.nl
    Twitter Facebook Instagram Pinterest RSS
    Trending
    • 4 tips bij het kopen van een tweedehands motor of auto
    • Autotest Mercedes-Benz EQA 250 Business Solution
    • Waar op letten bij private lease van een elektrische auto?
    • Vreemde geluiden onder motorkap Peugeot 508
    • Je leaseauto alleen zakelijk gebruiken? Dat levert je nauwelijks extra werk meer op
    • Autotest Volvo C40 Recharge Twin Pure electric
    • Autotest Land Rover Discovery Sport R-Dynamic PHEV
    • Autotest Peugeot 308 225 e-EAT8 Plug-in Hybrid
    Driving-Dutchman.nl Driving-Dutchman.nl
    • Homepage
    • Fun
    • Auto
    • Motor
    • Elektrisch
    • Techniek
    • Adverteren
    Login
    Driving-Dutchman.nl
    By Rob Blom

    Nissan Leaf, langer rijden en sneller opladen

    Auto Elektrisch 02-06-20162 reacties

    Elektrisch rijden is en blijft een bijzondere gebeurtenis voor mij en dat ligt niet aan de jongste generatie van de Nissan Leaf. De actieradius van de elektrische Nissan is namelijk groter geworden én de accu kan nu nog sneller opgeladen worden.

    Ik reed al eerder met de Leaf in 2015 tijdens de Nissan Électrique Turini Challenge in de bergen rondom het vorstendom Monaco. En nu kreeg ik de kans om zonder verdere assistentie van Nissan mijn rondjes in Nederland te gaan rijden.

    Nissan Leaf Driving-Dutchman zijaanzichtErop in plaats van erin

    De zit van de jongste versie van de Leaf is wat hoog. Niet dat de stoel oncomfortabel is of onvoldoende steun geeft, maar ik zit óp in plaats van ín de stoel, vergelijkbaar aan de Mitsubishi Outlander PHEV. Door de relatief hoge zit, is de stand van het in hoogte verstelbare stuurwiel ten opzichte van de bestuurder anders dan die van de meeste andere auto’s. Van bijrijder en passagiers achterin heb ik, ook bij navraag, geen commentaar gekregen. Dus op de andere plekken in de Leaf zit het wel snor.

    Het rijden zelf voelt alsof ik in een grote en zware auto zit. Maar ondanks dat de Leaf voldoende ruimte voor een gezinnetje, wat koffers en boodschappen biedt, is hij niet heel groot. Zwaar is hij door het accupakket wel waardoor de Leaf als een blok beton op de weg ligt. De vering en schokdempers dempen goed. Desondanks voelt de auto soepel aan zonder dat je in een bocht met je oor over de grond schuurt. Al met al is de Leaf een fijne en comfortabele auto om lekkere ritjes mee te maken.

    Nissan Leaf Driving-Dutchman interieurBeladen onderwerp

    Ik hou van elektrische auto’s om hun techniek, stilte, souplesse en motorkracht. Bovendien is het opladen goedkoper dan voltanken en zorgen ze voor minder uitstoot van schadelijke gassen in (dicht)bevolkte gebieden. En vooral daar zijn elektrische auto’s prima inzetbaar. Nissan speelt daar overigens met de eveneens elektrische e-NV200 waar we in Barcelona mee reden handig op in.    

    En toch heeft voor mij een langere periode elektrisch rijden nog wel wat voeten in aarde. De Leaf heeft een actieradius van 125 tot 175 kilometer, wat voor de meeste Nederlanders meer dan ruim voldoende is. Maar gezien het feit dat ik nogal wat kilometers maakt, vergt het rijden met een volledig elektrisch auto nogal wat aanpassing. En het ontbreken van een privé-laadpaal thuis maakt de zaken nog lastiger.

    Nissan Leaf Driving-Dutchman bagageruimteHopen op een snellaadplek

    Om goed uit te komen met de actieradius van de Leaf, maakte ik in de testweek een planning voor twee dagen met 150 kilometer en de overige vijf dagen korte ritjes. Maar agenda’s kunnen nu eenmaal snel wisselen en vollopen, dus de eerste dag zag ik mijzelf al genoodzaakt de motor te pakken. De actieradius was te klein en er was te weinig tijd om tussendoor te laden.

    Omdat ik het elektrisch rijden toch echt wilde ervaren, moest de tweede dag hoe dan doorgebracht worden in de Leaf. Die morgen stond de actieradiusmeter op 110 kilometer. Normaal gesproken zou ik dan tanken zodat ik er weer 500 kilometer tegen kan. ‘Laad dan de Leaf in ieder geval helemaal op’, hoor ik jullie denken. Maar zoals ik aangaf, ik bezit geen privé-laadpaal en helaas accepteert de Leaf uit veiligheidsoverwegingen geen lading via een verlengsnoer vanuit huis. Al met al dus best lastig en een hoop aanpassen om dagelijks gebruik te kunnen maken van een volledig elektrische auto als de Nissan Leaf.

    Nissan Leaf achterzijde Driving-DutchmanTerug naar de Leaf

    Als je echter niet meer dan zo’n 150 kilometer per rit aflegt en op iedere locatie waar je bent een stopcontact voor de auto hebt (let dus op, een verlengsnoer werkt niet!), is de Nissan Leaf prima geschikt als familie-, boodschappen en woon/werk auto. Er is genoeg ruimte aan boord voor kleine en grote mensen en je kunt ook nog aardig wat bagage meenemen.

    Hou je van stilte en wil je ook bijdragen aan de verlaging van stikstofoxiden en fijnstof? Maak eens een proefrit met de Nissan Leaf. Je zult verbaasd staan hoe snel je je thuis voelt in deze auto en hoe bijzonder het is om elektrisch te rijden.

    Nissan Leaf Driving-Dutchman voorzijdeInformatie
    Merk: Nissan
    Model: Leaf 
    Type: 30kWh Tekna
    Prijs vanaf: € 29.390  
    Prijs testauto: € 37.690  
    Motor: elektromotor
    Versnellingsbak: traploze automaat (elektromotor) 
    Brandstof: stroom
    Kracht: 109 pk, 254 Nm
    Prestaties: 0-100 km/u : 11,5 sec.
    Topsnelheid: 144 km/u

    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Email WhatsApp
    Previous Article75 jaar Jeep en een Grand Cherokee SRT
    Next Article Veiligheidshamer schakelt airbag en ABS uit

    Related Posts

    By GastPublisher

    4 tips bij het kopen van een tweedehands motor of auto

    By Rob Blom

    Autotest Mercedes-Benz EQA 250 Business Solution

    By GastPublisher

    Waar op letten bij private lease van een elektrische auto?

    View 2 Reacties

    2 reacties

    1. Martijn on 09-06-2016 15:43

      Hi Rob,

      Inderdaad, zonder laadpaal thuis is het nog wel erg pionieren in een Leaf. Ik vraag me af waarom dat verlengsnoer niet zou werken. De Leaf heeft standaard wel een 220-volt lader (waterdicht kastje met snoer aan twee kanten, een naar de auto en een naar een stopcontact) maar dat snoer is natuurlijk altijd net even te kort. En die stekker wil ook door geen enkele brievenbus.

      Ik kan twee redenen bedenken dat het niet werkte: de eerste is dat je wellicht een 2-aderig snoer hebt gebruikt en het kastje geen randaarde detecteerde. Zo heb ik er ook per ongeluk een gekocht en dat paste dus niet. Maar volgens mij moet een verlengsnoer in principe geen probleem zijn, mits je natuurlijk een beetje dik snoer hebt gekocht. En dat is de andere mogelijke verklaring: een iets te dun (of te lang) snoer. Nog afgezien van al het andere: dat kastje kan helemaal geen verlengsnoer detecteren, maar het kan dacht ik wel meten dat er door te geringe draaddikte of te hoge weerstand door de lengte nog maar zo weinig vermogen binnenkomt dat laden geen zin heeft. Ik heb zelf nog geen 3-aderig snoer gekocht dus testen kan ik nu niet, maar het loont om dat toch eens te proberen!

      Reply
      • Rob Blom on 09-06-2016 16:01

        Hoi Martijn,

        Ik had inderdaad niet de juiste stroomvoorziening thuis. Ik ben er van overtuigd dat als ik die wel zou hebben, ik minder zenuwachtig zou zijn. 😉

        Groet,

        Rob

        Reply

    Laat een reactie achter Cancel Reply

    Aanmelden nieuwsbrief


    Video: Wij zijn Driving-Dutchman

    advertorial
    Meest gelezen

    Voorkom schade en dure reparatie aan dieselmotor, reinig roetfilter preventief

    Opgerekte distributiekettingen door Het Nieuwe Rijden

    Dure motorreparatie door te zuinig rijden

    Alfa Romeo presenteert de Giulia Quadrifoglio

    Colofon / Contact

    Dutch on Wheelz

    Nieuws, tips en persberichten kun je sturen naar
    press@driving-dutchman.nl
    Twitter @drivingdutch

    Vragen en opmerkingen aan de redactie van Driving-Dutchman redactie@driving-dutchman.nl
    Adverteren? Klik hier voor de mogelijkheden

    Automotormedia
    Hoofddorp
    Driving-Dutchman is een website van Automotormedia.

    Privacyverklaring
    Hier vindt u onze Privacyverklaring

    Reacties
    • FAGOT EDDY op Zo voorkom je dat jouw EcoBoost benzinemotor in de soep loopt
    • Michael op Autotest: Tesla Model Y Long Range AWD
    • J.W.Mulder op Ook jij krijgt er mee te maken als je een auto hebt; TPMS bandendruk-bewaking systemen
    • Rudi op AdBlue verwarmingselement Ford Ranger geeft de geest
    • Kees Roeleveld op Doorn in het oog; een glimmend lederen stuurwiel. Zo kom je er vanaf!
    • Ron op Doorn in het oog; een glimmend lederen stuurwiel. Zo kom je er vanaf!
    Auteurs

    Rob Blom
    Meer van deze auteur en zijn artikelen.

    Yuri Van Koeveringe
    Meer van deze auteur en zijn artikelen.

     

    Deel ons op
    • Facebook
    • Twitter
    • Pinterest
    • Instagram

    © 2022 driving-dutchman.nl - Dutch on Wheelz.

    • Homepage
    • Fun
    • Auto
    • Motor
    • Elektrisch
    • Techniek
    • Adverteren

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Deze website maakt gebruik van cookies. Door op akkoord te klikken of door gebruik te blijven maken van deze website geef je toestemming voor het plaatsen van cookies
    Akkoord Lees meer
    Privacy & Cookies Policy

    Privacy Overview

    This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
    Necessary
    Altijd ingeschakeld
    Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
    Functional
    Functional cookies help to perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collect feedbacks, and other third-party features.
    Performance
    Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.
    Analytics
    Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
    Advertisement
    Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.
    Others
    Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
    OPSLAAN & ACCEPTEREN

    Sign In or Register

    Welcome Back!

    Login to your account below.

    Lost password?