In 2007 introduceerde Nissan de Qashqai, een crossover in het C-segment op een personenwagen-onderstel met het uiterlijk en de ruimte van een suv. De Qashqai werd wereldwijd een regelrechte kaskraker en andere autofabrikanten volgden. Anno 2024 puilt het crossover C-segment uit en zie je door de immense hoeveelheid keuze het volledige aanbod niet meer. Kan Nissan de Qashqai nogmaals een verkoopboost geven? Wij zochten het op uitnodiging van Nissan uit en reden met de vernieuwde Qashqai N-Design door de heuvels van het Portugese Albufeira.
Het is voor een fabrikant niet eenvoudig mensen te overtuigen jouw auto te kopen. Naast een onderscheidend design en interieur, moet je kunnen concurreren op het gebied van prijs, kwaliteit en uitrusting. Ga er maar eens aan staan! De Nissan ontwerpers en verkoopafdelingen hebben derhalve niet stilgezeten en van de vernieuwde Qashqai (opnieuw) een fraaie, kwalitatief goede en prijstechnisch zeer aantrekkelijke auto gecreëerd. Net als voorgaande generaties, biedt ook de vernieuwde variant value for money, en meer.
Nieuwe designelementen
De meest in het oog springende vernieuwing is de voorkant van de auto. De grille heeft tientallen fraaie driehoekige, glanzend zwarte elementen die de schilden van de oude Japanse Samurai symboliseren. Aan de zijkanten vormen ze een driehoek tot aan de kentekenplaathouder. Bij het topmodel Tekna Plus zijn de elementen afgewerkt in satijn-chroom.
Ook mooi zijn de nieuwe tweedelige koplampen met led dagrijverlichting in dezelfde vorm als de schilden van de grille. Ze geven de Qashqai een nieuwe moderne, krachtige en luxueuze uitstraling. Aan de achterzijde bestaan de rode lichtelementen nu uit vier individuele led’s in dezelfde vorm als de ‘schilden’ in de grille. De schilden hebben een opvallende rode schaduw en lijken in de behuizing te zweven.
Nissan heeft de Qashqai drie nieuwe carrosseriekleuren gegeven waaronder het fraaie Pearl White waarvan de tint afhankelijk van de lichtinval op de lak verandert. Pearl Black vervangt de populaire zwarte voorganger en is nu nog rijker en dieper. Het eveneens nieuwe Deep Ocean schommelt afhankelijk van de lichtomstandigheden tussen donkerblauw en metallic groen blauw.
Premium interieur
Net als de voorgaande generaties, is ook de vernieuwde Nissan Qashqai bouwtechnisch prima in orde. Het openen en sluiten van de deuren klinkt robuust en voelt degelijk aan. Het donkere interieur ziet er premium en overzichtelijk uit. Het digitaal, naar persoonlijke voorkeur instelbare instrumentenpaneel en brede infotainmentscherm met multimedia bediening en Google Automated Services sluiten fraai op elkaar aan.
Eveneens nieuw in de Qashqai-lijn is de N-Design uitvoering, die staat tussen de N-Connecta en Tekna uitvoeringen. De N-Design heeft standaard een rijkere uitrusting en een aantal onderscheidende design elementen zoals dorpels en bumpers in carrosseriekleur, glanzend zwarte dakrails, een zwart dak, zwarte buitenspiegels en nieuw ontworpen 20 lichtmetalen velgen met verschillende patronen. Het interieur van de Qashqai N-Design wordt gekenmerkt door een combinatie van leder en Alcantara-bekleding, wat voor een meer premium uitstraling zorgt.
Om ook een premium gevoel te creëren, heeft de Nissan dikkere ruiten en betere geluidsisolatie gekregen waardoor het binnenin de auto ook op hogere snelheid en op slechtere wegen lekker rustig is. Nissan heeft er niets over gezegd, en hoe het mogelijk is weten we niet, maar het onderstel van de nieuwe Qashqai voelt soepeler aan dan de vorige generatie. Dit weten we omdat we na de rit met de nieuwe generatie ook nog een paar honderd kilometer met de ‘oude’ generatie reden.
Nissan e-POWER
In Nederland is de Nissan Qashqai verkrijgbaar in twee verschillende motorisaties; mild-hybrid en e-POWER. e-POWER is een geëlektrificeerde aandrijflijn waarbij in de Qashqai een 3-cilinder turbo benzinemotor elektriciteit opwekt voor de 1.8 kWh batterij en 140 kW elektromotor en is het model waar wij mee reden
De aandrijving heeft geen versnellingsbak en de wielen worden direct aangedreven door de elektromotor. Dit resulteert eveneens in een lager gemeten brandstofverbruik van 5,1 liter benzine per 100 kilometer. En dat is in de Portugese heuvels zeker niet slecht voor een auto van dit formaat. In het platte Nederland zal het verbruik ongetwijfeld nog gunstiger zijn.
De verbrandingsmotor is nauwelijks hoorbaar. De elektromotor levert een prettige lineaire gasrespons die vergelijkbaar is met het rijgevoel van een volledig elektrische auto. Tijdens remmen en uitrollen wordt energie teruggewonnen om de batterij op te laden. We hadden in de Portugese heuvels nooit het gevoel dat er te weinig vermogen is.
In combinatie met het schakelloos rijden zoals in een elektrische auto, het perfect dempende maar soepele onderstel én de e-POWER aandrijving is de Nissan Qashqai opnieuw een zeer fijne rijdersauto. De directe besturing zorgt voor veel rijplezier waar je met name op stuurmanswegen met een brede glimlach achter het stuur zult zitten.
Conclusie
Nissan heeft de benchmark-lat in het crossover C-segment wederom hoger gelegd. De vernieuwde Qashqai is premium, mooier, stiller en soepeler geworden. Het is een ruime gezinsauto waarmee je moeiteloos lange (en korte) afstanden aflegt. Nog beter nieuws is dat de vernieuwde Qashqai niet duurder geworden is, maar dat de standaarduitrusting wel is gegroeid. Al dit goede zal er opnieuw toe moeten leiden dat consumenten de weg naar de Nissan showroom weer moeten weten te vinden.
Aandrijving: 140 kW e-POWER elektromotor
Prestaties: 190 pk voorwielaandrijving
Top in km/h: 191
Vanafprijs rijklaar in euro: 39.040
Prijs testauto in euro: 47.090 euro (e-POWER N-Design)