Ik heb al een aantal keren met de Nissan X-TRAIL gereden en iedere update weet de Japanse fabrikant de naar eigen zeggen best verkochte SUV naar een nog hoger niveau te tillen. In juli 2017 introduceerde Nissan opnieuw een upgrade. Ik reed er mee en wederom met groot genoegen.
Een revolutie is het niet, maar de jongste X-TRAIL is wat mij betreft wederom een stuk mooier geworden. In de neus zit nu een bredere V-motion grille waarvan nu een nog groter deel in de carrosseriekleur meegespoten is. In de nieuw vormgegeven full LED koplampen met dynamische bochtverlichting zijn fraaie boemerang-vormige dagrijverlichting verwerkt. De mistlampen zijn met ingang van het nieuwe modeljaar niet meer rond, maar rechthoekig wat de X-TRAIL een nog modernere uitstraling geeft.
Ook de achterkant van de Nissan heeft een aardige facelift gekregen. De bumper ziet er moderner en agressiever uit en de LED-achterlichten hebben een nieuwe vorm gekregen. Ook hier zijn de parkeersensoren weer mooi egaal weggewerkt. En alsof het allemaal nog niet genoeg is, zijn er nieuw ontworpen 17- en 18 inch wielen aan het gamma toegevoegd die de X-TRAIL nog betere looks geven.
Nog meer binnenruimte
Genoeg over het design, Nissan heeft het voor elkaar gekregen om nog meer ruimte in de toch al ruim bemeten X-TRAIL te creëren. De wielbasis bleef gelijk, maar het chassis werd 50 millimeter langer. Door de bekleding van de achterwielkasten opnieuw te ontwerpen, is de bagageruimte met 15! liter gegroeid naar in totaal 565 liter. Als je de achterste zitplaatsen neerklapt heb je nu maar liefst ruim 1.996 liter.
Om meer houvast te realiseren, heeft Nissan het stuur iets dikker gemaakt waardoor je het gevoel krijgt in een nog dikkere auto te rijden. Verder heeft de armsteun een nieuw ontwerp, zijn er lederen kniebeschermers aan de zijkant van de middenconsole geplaatst en is het dashboard nog mooier vormgegeven. En wil je meer zitplaatsen?
Dan kan dat ook, net als bij de vorige X-TRAIL is ook de nieuwe leverbaar met zowel vijf of zeven zitplaatsen. Er is immers ruimte in overvloed. En wil je zonder je handen gebruiken de kofferruimte bereiken? Dat kan. De twee duurste uitvoeringen hebben handsfree bediening. Door je voet onder de achterbumper heen en weer te bewegen, gaat de achterklep nu automatisch open.
X-TRAIL rijdt vanaf 2018 ook automatisch
Motorisch blijft de X-TRAIL ongewijzigd, de handgeschakelde 163 pk benzineversie waar ik mee reed blijft een parel. Lekker veel koppel, een heerlijke acceleratie én vooral heel stil. In de loop van 2018 levert Nissan de X-TRAIL ook met ProPILOT autonoom rijden optie. Op de snelweg kan het systeem de bediening van het gaspedaal, de remmen en de besturing overnemen. Dankzij Lane Keep Assist, Intelligent Cruise Control en Traffic Jam Pilot helpt de auto je dan tijdens het rijden. ProPILOT kan op het stuur geactiveerd worden en de relevante informatie wordt op het display in het instrumentenpaneel weergegeven.
De Nissan X-TRAIL zit overigens al boordevol rij-assistentiesystemen. Nieuw op deze uitvoering is bijvoorbeeld Rear Cross Traffic Alert dat een waarschuwing geeft als er verkeer aankomt als je achteruit een parkeervak verlaat. Emergency Braking is al op de auto aanwezig sinds de introductie in 2014, maar wordt nu geassisteerd door Pedestrian Recognition dat voetgangers herkent en een aanrijding helpt te voorkomen. Het systeem greep bij mij overigens ook in toen ik -waarschijnlijk iets te snel- een verkeersdrempel naderde. Het voorkomt in ieder geval dat je de de skidplate onder de voorbumper kapot rijdt.
Handig zijn ook de verkeersbordherkenningsystemen. Als je even niet hebt opgelet en niet weet hoe hard je op een bepaald wegvlak mag rijden, kun je in het instrumentenpaneel zien welke snelheidsindicator het Driver Alertness systeem als laatste gesignaleerd heeft. Een handige optie die je flink wat snelheidsovertredingen kan besparen. Parkeerassistentie, camera’s die tijdens manoeuvreren de omgeving voor je in de gaten houden en lane departure warning waren al aanwezig, maar maken je leven nog makkelijker én veiliger in de X-TRAIL.
Conclusie
Met de vorige Nissan X-TRAIL kocht je al value for money of waar voor je geld. Daar heeft Nissan bij de nieuwe, nog ruimere en veiligere X-TRAIL nog een paar scheppen bovenop gedaan. Ik zeg het nogmaals, ben je op zoek naar een ruime auto met veel opties, ruimte en veiligheid voor een zeer competitieve prijs, ga dan nu echt een keer bij de Nissan dealer langs en maak gewoon eens een proefrit. Je zult versteld staan en jezelf voor je kop slaan dat je niet eerder met deze auto in aanraking bent gekomen.
Informatie
Merk: Nissan
Model: X-TRAIL
Type: DIG-T 163 TEKNA
Brandstof: Benzine
Cilinderinhoud: 1.618 cc viercilinder
Vermogen: 163 pk
Topsnelheid: 200 km/h
0-100: 9.7 seconden
Versnellingsbak: handgeschakeld, zes versnellingen
Gewicht: 1.405 kg
Prijs vanaf: 31.290,- euro
Prijs gereden model: 41.040,- euro incl. metallic lak