Driving-Dutchman.nl
    Twitter Facebook Instagram Pinterest RSS
    Trending
    • 4 tips bij het kopen van een tweedehands motor of auto
    • Autotest Mercedes-Benz EQA 250 Business Solution
    • Waar op letten bij private lease van een elektrische auto?
    • Vreemde geluiden onder motorkap Peugeot 508
    • Je leaseauto alleen zakelijk gebruiken? Dat levert je nauwelijks extra werk meer op
    • Autotest Volvo C40 Recharge Twin Pure electric
    • Autotest Land Rover Discovery Sport R-Dynamic PHEV
    • Autotest Peugeot 308 225 e-EAT8 Plug-in Hybrid
    Driving-Dutchman.nl Driving-Dutchman.nl
    • Homepage
    • Fun
    • Auto
    • Motor
    • Elektrisch
    • Techniek
    • Adverteren
    Login
    Driving-Dutchman.nl
    By Rob Blom

    Nissan X-TRAIL, SUV’s mogen weer

    Auto 27-05-2015Geen reacties

    SUV’s mogen weer, althans de X-TRAIL 1.6 dCi Tekna 4WD. Waarom? Omdat dit geen proletenbak of aso-kar is. In de gedecideerde X-TRAIL kun je zonder gêne bij je opdrachtgevers, familie, supermarkt  en je buren voor komen rijden, zonder dat mensen verkeerde dingen over je gaan denken. 

    Nissan noemt de X-TRAIL zelf een crossover. Dat mag, maar ik positioneer de auto hierbij als SUV. Want het is een grote en opvallende, maar toch introverte auto. Eentje waarin je je niet hoeft te schamen voor je luxe. Nissan doet met de X-Trail bijna hetzelfde wat Subaru met de Forester doet. Een robuuste SUV neerzetten met veel ruimte, luxe en comfort. Maar waar Subaru qua vormgeving en design zowel binnen als buiten de auto redelijk traditioneel blijft, is in en om de Nissan alles modern.

    Nissan-XTrail-DrivingDutchman-achterzijdeWat mooi!

    Mijn eerste reactie, en die van de mensen die ik de auto heb laten zien, is: “Wat een mooie auto.” De lijnen, zijn formaat, maar ook de donkergroene metallic lak maken de X-TRAIL helemaal af. Het is eigenlijk de grote broer van de Qashqai die er ook al niet uitziet als een cross-over in het C-segment, maar meer als een redelijke SUV. Hoewel, SUV?

    Eigenlijk is de X-TRAIL met zijn grote hoeveelheid ruimte en opbergmogelijkheden een MPV met sportieve- en terreinaspiraties. En met de neerklapbare derde zitrij (die binnen 10 seconden klaar is voor gebruik) kunnen de twee allerkleinsten ook mee. En dan blijft er nog genoeg beenruimte over voor vijf volwassenen.

    Nissan-XTrail-DrivingDutchman-dashboardPremium

    Ook binnenin ziet de auto er mooi, naar mijn mening, zelfs premium uit. De cockpit met tellers en meters is mooi en helder verlicht. Het entertainmentsysteem heeft een mooi, niet al te groot, duidelijk scherm waarop de informatie ook in direct zonlicht goed zichtbaar is. De stoelen zijn comfortabel en bieden goede steun.

    De beschikbare hoofd- en beenruimte in de X-TRAIL is riant. Door mijn zithouding en positie achter het stuur voel ik me snel thuis en op mijn gemak in de auto. De hoge zitpositie en het goede zicht naar buiten zorgt voor een goed overzicht over wat er om mij heen gebeurt.

    Nissan-XTrail-DrivingDutchman-cockpitKlein, maar fijn

    In de Nissan X-TRAIL hoef je je met zijn 1.6-liter dieselmotor geen zorgen te maken dat je als milieuvervuiler gezien wordt. Het motortje (en dat is niet denigrerend, maar zo geschreven omdat het een relatief klein blok voor een dergelijk grote auto is) voldoet prima in de 1.555 kilo wegende semi-terreinwagen.

    Het blok doet niet onder voor de tweeliters van Mazda en Subaru, is stil en heeft voldoende kracht om lekker te kunnen rijden. De Nissan is door de 1.6 niet de snelste van de drie, maar volgens de New European Driving Cycle gemiddeld wel de zuinigste en schoonste. Medio 2015 komt er voor de X-TRAIL ook een benzineversie beschikbaar. De prijs hiervan is nog niet bekend.

    Nissan-XTrail-DrivingDutchman-motorSchakelen is zo 2014

    Persoonlijk zou ik wel wat meer geld uitgeven een automatische versnellingsbak. Schakelen in een SUV is namelijk zó 2014. De handbak schakelt overigens prima en valt met klikjes als een schakelaar mooi in de versnellingen.

    Zijn relatief hoge gewicht van bijna 1.600 kilo heeft de X-TRAIL te danken aan zijn vierwielaandrijving. Ik ben niet met de auto door het terrein gereden, maar het 4WD-systeem is rechtstreeks overgenomen uit de vorige X-TRAIL. En uit ervaring weet ik dat dat een zeer goed systeem is.

    Nissan-XTrail-DrivingDutchman-achterinLekker onderstel

    Het onderstel van de X-TRAIL is een pareltje. Tijdens het rijden kreeg ik meer het gevoel in een sedan in het D-segment te zitten. De vering en demping zijn soepel, zonder dat de auto snel gaat hellen in bochten. De besturing voelt redelijk licht en soepel aan. Je merkt niet dat je in een grote auto zit. Je krijgt niet veel, maar voldoende feedback over wat er op de weg onder je gebeurt.

    De draaicirkel vind ik wat een de ruime kant. Het is niet dat je drie keer hoeft te steken als je van de A9 de A2 richting Utrecht opdraait, maar als je een keer moet keren valt het wel direct op ten opzichte van de andere SUV’s waarmee ik gereden heb. Maar goed, een keertje extra steken meer of minder maakt de X-TRAIL er niet minder om.

    Nissan-XTrail-DrivingDutchman-panoramadakConclusie

    Tijdens mijn eerste kennismaking met de Nissan X-TRAIL, schrok ik een beetje van de prijs. Maar nu ik langer met de auto gereden heb en de auto beter heb leren kennen, heb ik mijn mening hierover bijgesteld. De Nissan X-TRAIL is een auto die je waar voor je geld biedt. Als je ruimte, luxe, kwaliteit en comfort voor een competitieve prijs zoekt kun je deze auto op je bucketlist zetten en de Nissan dealer met een bezoek vereren. Je zult verrast zijn over de prijs van de (standaard) luxe.

    De Nissan X-TRAIL is er vanaf 37.600 euro inclusief btw en bpm nu alleen nog in diesel. Als straks de benzineversie er is, is het in Nederland een nog interessantere auto voor particulieren. SUV rijden kan en mag weer.

    Bekijk meer foto’s op onze Facebook pagina.

    Nissan-XTrail-Driving-Dutchman-FacebookTechnische gegevens

    Brandstof: diesel
    Cilinderinhoud: 1.598 cc
    Cilinders/kleppen: 4/16
    Vermogen: 130 pk
    Koppel: 320 Nm
    Acceleratie 0-100 km/h: 11 sec.
    Topsnelheid: 186 km/h
    Versnellingsbak: 6 v., handgeschakeld
    Gem. opgegeven verbruik: 5,3 l/100 km
    Gewicht: 1.555 kg
    Prijs: vanaf: € 37.600

    Plus
    + Uitstraling
    + Standaarduitvoering
    + Ruimte
    + Waar voor je geld

    Min
    – Sprietantenne
    –  Draaicirkel

    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Email WhatsApp
    Previous ArticleDromen van de Ducati 1299 Panigale S
    Next Article Verstopt roetfilter veroorzaakt kostbare motorschade

    Related Posts

    By GastPublisher

    4 tips bij het kopen van een tweedehands motor of auto

    By Rob Blom

    Autotest Mercedes-Benz EQA 250 Business Solution

    By GastPublisher

    Waar op letten bij private lease van een elektrische auto?

    Reageer

    Laat een reactie achter Cancel Reply

    Aanmelden nieuwsbrief


    Video: Wij zijn Driving-Dutchman

    advertorial
    Meest gelezen

    Voorkom schade en dure reparatie aan dieselmotor, reinig roetfilter preventief

    Opgerekte distributiekettingen door Het Nieuwe Rijden

    Dure motorreparatie door te zuinig rijden

    Alfa Romeo presenteert de Giulia Quadrifoglio

    Colofon / Contact

    Dutch on Wheelz

    Nieuws, tips en persberichten kun je sturen naar
    press@driving-dutchman.nl
    Twitter @drivingdutch

    Vragen en opmerkingen aan de redactie van Driving-Dutchman redactie@driving-dutchman.nl
    Adverteren? Klik hier voor de mogelijkheden

    Automotormedia
    Hoofddorp
    Driving-Dutchman is een website van Automotormedia.

    Privacyverklaring
    Hier vindt u onze Privacyverklaring

    Reacties
    • FAGOT EDDY op Zo voorkom je dat jouw EcoBoost benzinemotor in de soep loopt
    • Michael op Autotest: Tesla Model Y Long Range AWD
    • J.W.Mulder op Ook jij krijgt er mee te maken als je een auto hebt; TPMS bandendruk-bewaking systemen
    • Rudi op AdBlue verwarmingselement Ford Ranger geeft de geest
    • Kees Roeleveld op Doorn in het oog; een glimmend lederen stuurwiel. Zo kom je er vanaf!
    • Ron op Doorn in het oog; een glimmend lederen stuurwiel. Zo kom je er vanaf!
    Auteurs

    Rob Blom
    Meer van deze auteur en zijn artikelen.

    Yuri Van Koeveringe
    Meer van deze auteur en zijn artikelen.

     

    Deel ons op
    • Facebook
    • Twitter
    • Pinterest
    • Instagram

    © 2022 driving-dutchman.nl - Dutch on Wheelz.

    • Homepage
    • Fun
    • Auto
    • Motor
    • Elektrisch
    • Techniek
    • Adverteren

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Deze website maakt gebruik van cookies. Door op akkoord te klikken of door gebruik te blijven maken van deze website geef je toestemming voor het plaatsen van cookies
    Akkoord Lees meer
    Privacy & Cookies Policy

    Privacy Overview

    This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
    Necessary
    Altijd ingeschakeld
    Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
    Functional
    Functional cookies help to perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collect feedbacks, and other third-party features.
    Performance
    Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.
    Analytics
    Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
    Advertisement
    Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.
    Others
    Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
    OPSLAAN & ACCEPTEREN

    Sign In or Register

    Welcome Back!

    Login to your account below.

    Lost password?