De Finse fabrikant Nokian introduceerde in het najaar van 2014 de nieuwe Line en zLine zomerbanden voor middelgrote en grote SUV’s. Nokian is vier jaar bezig geweest met de ontwikkeling van de banden.
De Nokian zomerbanden voor seizoen 2015 zijn op vijf belangrijke punten vernieuwd; aramid zijwand technologie, extra groeven voor waterafvoer, silica loopvlakmengsel voor meer grip en een nieuw groefdesign in de zijkant van de loopvlakprofielen die de band stiller moet maken.
Nokian Line vs. zLine
De Nokian Line SUV is specifiek ontwikkeld voor kleine en middelgrote SUV’s. Er zijn 31 maten in een range van 15 tot 19 inch en voor snelheidsklassen tot 190, 210 en 240 kilometer per uur. De Nokian zLine is ontwikkeld voor de grootste SUV’s. Het maataanbod varieert met 24 banden van 17 tot 22 inch met snelheidsklassen tot 240, 270 en 300 kilometer per uur.
De Line en zLine zijn op alle hieronder genoemde punten gelijk. Echter heeft Nokian bij de zLine meer nadruk gelegd op grip bij hoge snelheden en de rubbersamenstelling iets zachter gemaakt dan bij de Line-reeks. Volgens Nokian kunnen ze met de Line en zLine nagenoeg bijna alle populaire SUV-modellen in Nederland bedienen. De Nokian Line is er in bredere maten ook als run-flat band waarmee nog enkele kilometers doorgereden kan worden als de band lek is.
Aramid zijwand technologie
Nokian is volgens manager productontwikkeling Juha Pirhonen de eerste bandenfabrikant die het slijtvaste aramid vezels in de zijwanden van personenwagenbanden toepast. “De extreem sterke aramid vezels maken de zijwand van de band sterker waardoor deze minder snel stuksnijdt tussen de velg en scherpe obstakels zoals stoepranden aangereden wordt.”
Ik heb de Nokian’s met aramid zijwand getest onder de Mercedes-Benz GLK en Volkswagen Touareg 3.0 TDi V6. Dat de zijwanden van de banden harder zijn geworden merk je niet terug in de auto. Het geluidsniveau van de Nokian Line ligt iets hoger dan dat van de zLine. Ook het comfort van de band is niet omlaag gegaan. Integendeel, de Nokian Line en zLine voelen opvallend comfortabel aan zonder dat ze in bochten een slap gevoel in de besturing geven. Ondanks de toepassing van aramid is de band volgens Pirhonen niet zwaarder, en belangrijker nog, niet duurder geworden. Prijzen worden in de aanloop naar het nieuwe zomerseizoen bekend gemaakt.
Dat komt volgens Pirhonen door de koraal-silica loopvlakmengseltechnologie. Deze technologie is door Nokian zelf ontwikkeld maakt het loopvlak (of profiel) stijver. De basis hiervoor bevindt zich in de koraalachtige molecuulstructuur van het silica rubbermengsel. Je moet er een volledige test voor uitvoeren en bandentestexpert zijn om het te voelen, maar volgens Nokian verbetert de technologie het precieze stuurgevoel. De nieuwe molecuulstructuur beperkt tijdens het rijden de warmteontwikkeling waardoor het profiel slijtvaster is. Nokian claimt ook een lager brandstofverbruik dan de voorgangers van de Line en zLine. Daarnaast is levensduur is van een band is volgens onderzoek van Nokian onder SUV-rijders een van de belangrijkste producteisen.
Profieldiepte-indicator in loopvlak
Versleten banden zijn gevaarlijk. Zeker onder natte omstandigheden waarbij er kans is op aquaplaning. Nokia adviseert automobilisten om banden met een profieldiepte onder de vier millimeter te vernieuwen. Daarvoor heeft Nokian een profieldiepte-indicator in de vorm van cijfers in het loopvlak van de band gestanst. Met deze geniale oplossing kan iedereen precies zien hoeveel millimeter profiel er nog op de band zit.
Twee andere innovaties van Nokian zijn de zogenoemde trompetgroeven en watergroeven om snel grote hoeveelheden water af te kunnen voeren. De trompetgroeven slaan het water op dat zich tussen de weg en de band bevindt, versnellen de waterafvoer van de hoofdgroeven richting de dwarsgroeven en optimaliseren daarmee de grip op zeer nat wegdek. Diepe diagonale watergroeven gaan tijdens het rijden aan een zijde open en stabiliseren daarmee volgens Nokia het weggedrag. In vergelijking met de voorganger van de nieuwe Line en zLine heeft Nokian hier de grootste vooruitgang geboekt op het gebied van grip op nat wegdek, het voorkomen van aquaplaning en een lagere rolweerstand.
Behalve de eerder genoemde profieldiepteindicator staat er op de zijkant van de band ook een aquaplaningindicator. Zodra deze indicator niet meer zcht baar is, is het volgens Nokian tijd om de banden te vernieuwen. Dit zal eveneens zo rond de vier millimeter profieldiepte zijn.
Gripnagels en steensluizen
Nokian heeft flink gewerkt aan de optimalisatie van alle eigenschappen die een band moet hebben. Zo zitten er aan de binnenste schouderzijde van de band afgeschuinde en rechthoekige gripnagels die rijden op zachte oppervlakten zoals zandwegen moeten verbeteren. De ‘nagels’ grijpen zich daarnaast als het ware vast in het wegoppervlak en vergroten de grip tijdens het accelereren.
Ook hebben de engineers van Nokian de ‘steensluizen’ bedacht. De steensluizen reinigen de profielgroeven en voorkomen dat kleine steentjes in de banden doordringen. Hierdoor wordt de levensduur van de band volgens Nokian verlengd en wordt schade door steenslag tijdens rijden in ruw terrein geminimaliseerd. Ook verkeer dat achter een auto met de Nokian Line en zLine banden rijdt heeft minder last van steenslag.
Alsof het bovenstaande allemaal nog niet genoeg is heeft Nokian nog een noviteit bedacht. Volgens Nokian kunnen banden door werveling van de wind tussen de groeven ongewenste rondzingende geluiden produceren. Om deze wervelingen te elimineren hebben de Finnen half bolvormige holtes vergelijkbaar met die in golfballen in de wangen van de lengteribben aangebracht.
Deze innovatie verlaagt naar eigen zeggen het geluidsniveau binnen en buiten de auto. Daarnaast zorgt het design voor minder luchtweerstand, meer koeling van de banden en daardoor een langere levensduur. De Nokian Line en zLine zijn vanaf voorjaar 2015 verkrijgbaar.