“Ga maar vast kijken, maar we hebben er nog niets aan gedaan hoor! Alleen even door de wasstraat gehaald…”. Het is zo’n standaardzinnetje en ik hoor ‘m vaak. En het slaat natuurlijk op de tweedehands auto, die buiten op het terrein van het autobedrijf met een prijskaart aan de spiegel tussen wat soortgenoten wacht op een nieuwe eigenaar.
Door: Gijs Bosman
Verwachtingsvol trek ik een portier open. Bah, vlekken in de bekleding en vertrapte matjes. En die geur… fris is anders. De kofferbak verklaart alles: in plaats van ruwe zwarte stof, bestaat de bekleding uit een heerlijk zacht tapijtje van wit en roodbruin haar. Hondenhaar.
Nu kom ik voor de technische keuring en kijk ik gerust door de gebreken van zo’n niet klaargemaakte auto heen. Ik schrijf wel alles op, want als er straks vrolijk 800 euro aan afleverkosten op de koopovereenkomst verschijnt, zorg ik er desnoods persoonlijk voor dat dat bedrag ook opgaat. Poetsen, polijsten, interieurreiniging, ozonbehandeling. Echt, zo’n vuilnisbak kan er na een dagje werk als nieuw uitzien, maar da’s niet gratis.
Nooit een kans voor een tweede indruk
Toch zullen veel mensen afhaken. Het cliché ‘je krijgt nooit een kans voor een tweede indruk’ geldt immers niet alleen op Tinder, maar ook in occasionland. Grote kans dus dat die hondensloep nog wel even staat. Beetje vocht erbij en de geur wordt er met de tijd niet beter op. Aan de andere kant: geef je als verkoper een paar honderd piek uit voor de complete reiniging en blijft de auto alsnog staan, dan ben je ook het bokje. De handelaar aan wie de auto dan voor de inruilprijs verkocht wordt, geeft geen tientje extra vanwege het feit dat er gepoetst is. Geen winst is jammer, verlies ronduit vervelend.
Het is een van de dilemma’s van de autoverkoper. Een hele begrijpelijke, dat wel. Maar ja, die eerste indruk hè? Ik kijk toch echt liever naar een frisse auto, en de occasionkoper helemaal. Het is tenslotte voor een groot deel emotie, een auto kopen. Dus toch maar even de stofzuiger erdoor!
Gijs Bosman adviseert bedrijven en consumenten over de aan- en verkoop van een gebruikte auto, caravan of camper en ondersteunt ze in de onderhandelingen over de prijs.
1 Comment
Een hond heb ik niet dus geen stank in mijn auto.
Mijn broer heeft een herder en zijn Citroën C4 grand Picasso is een rijdend hondenhok.
De zuurtjes van de kinderen kleven aan de banken, en de vliegtuigtaffeltjes zijn niet geschikt om er een verse sandwich op te leggen.
Zelf heb ik nog nooid een auto gekocht waar ik drie jaar over heb moeten doen om de laatste hondenharen eindelijk uit de bekleding te krijgen.