Enige tijd geleden werd ik in de auto gebeld door een garagist uit het hoge noorden. Hij klonk ontdaan en zag het eigenlijk niet meer zo zitten. In zijn werkplaats stond een Kia Sorento V6 (motorcode G6CU) uit 2004 met 183.000 kilometer op de teller.
Vijfhonderd kilometer eerder had hij de koppakking vervangen in verband met koelvloeistofverlies. Nu stond de auto echter binnen voor serieuzere zaken, de lagers van de krukas waren totaal versleten en uitgelopen. De link tussen de koppakking en de huidige schade kon door de garage niet gelegd worden en hij vroeg advies aan Tech|X.
Enorme lakafzetting door slechte motorolie
Tech|X heeft experts in het hele land, dus dit werd een klusje voor Egbert Laagland uit Assen, lekker in de buurt. Aangekomen op de plaats delict viel direct de enorme lakafzetting aan de bovenzijde van de motor op. Deze lakafzetting ontstaat door zeer slechte kwaliteit van de motorolie, waarbij de dopes verdampen en zich als een vernislaagje op de onderdelen afzet. Een goede indicatie dus!
Het was goed te zien dat de koppakking van de rechter cilinderbank vernieuwd was. Hier was namelijk geen lakafzetting meer aanwezig. Hoe anders dan zijn tweelingbroer aan de overliggende zijde. Corrosie heeft zich ook meester gemaakt over de zichtbare drijfstanglagers, het lager was min of meer aan het verpulveren. Dit is een teken van hele slechte smeerkwaliteiten van de motorolie.
Op de vraag aan de garagist of ná het vervangen van de koppakking ook de motorolie ververst was moest de man, enigszins beschaamd, een ontkennend antwoord geven. Het was een zogenoemde low-budget reparatie. De klant had de garagist dringend verzocht de kosten zo laag mogelijk te houden omdat er maar heel weinig budget voorhanden was. En ja, wat doe je dan? Meegenomen werd het feit dat ook Kia het verversen van de olie bij deze reparatie niet voorschrijft.
Na demontage van het oliefilter bleek deze in dezelfde staat als de verpulverde lagers. Het filter viel in brokstukken uiteen ten teken dat er al veel te lang veel teveel olie doorheen is gegaan. Daarbij moet opgemerkt worden dat de laatste jaren voor dit filter echt tropenjaren geweest moeten zijn. Tijd om eens uit te zoeken hoelang deze olie al gepresteerd heeft, voordat het er de brui aangaf.
Bij korte ritten vaker olie verversen
De zoektocht gaat terug naar september 2012, de laatste tenaamstelling van de auto. Op de factuur stond de melding ‘enkel afleveren met APK’. Onderhoud werd kennelijk niet op prijs gesteld. Na deze datum werd ook geen onderhoud meer gepleegd gaf de huidige eigenaar toe. Dus gaan we nog verder terug en komen uit op het jaar 2008! We melden een onderhoudsbeurt uitgevoerd bij 62.000 kilometer. Ruim 120.000 kilometer geleden dus en, oh ja, bijna 7 jaar.
Dit is serieus een termijn dat geen enkele olie en oliefilter goed kan verwerken. Laat staan de andere onderdelen die ook regelmatig onderhoud nodig hebben. Hieruit mag blijken dat indien de garage na het vernieuwen van de koppakking wel de olie had ververst, de schade aan de motor niet voorkomen had kunnen worden.
De oorzaak van de schade was tenslotte al in een veel eerder stadium ingezet. Nu weet ik dat er een aantal kampen zijn die beweren dat olie verversen onzin is. Tech|X ondervindt de praktijk echter aan den lijve. En wij stellen zelfs: “Indien er veel of alleen maar korte trajecten gereden worden, ververs dan wat vaker de olie“.
Aan u de overweging!
2 Comments
Zal met verbijstering het verhaal te lezen van die Kia. Dan lees ik ook weer dat er mensen zijn die olie versen, overbodig vinden. Wat snappen die mensen niet. Wat zien zij over het hoofd.
Peter,
Het is inderdaad bizar. Ik denk dat het een combinatie van onwetendheid, verkeerde zuinigheid en soms misschien gemakzucht omdat er geen tijd om naar de garage te gaan is.
Gr.,
Rob