Heb je een goed inkomen, maar kan of wil je geen ton aan een auto uitgeven en toch stijlvol, ruim en hoog wil rijden? Dan is voor net geen 45 duizend euro inclusief btw en bpm de handgeschakelde Land Rover Range Rover Evoque eD4 150 pk 2WD diesel wel iets voor jou.
En ik zal proberen uit te leggen waarom. ‘Onthaasten’ is het overheersende gevoel dat ik van de Evoque krijg. Een snel ritje naar een afspraak werd eerder vertrekken en een omweg maken. De auto weer bij de importeur inleveren leverde mij een ‘he wat jammer gevoel’ op. Zelfs zonder automatische versnellingsbak (zie verderop in dit artikel).
Premium plus
De door Land Rover zogenoemde Ingenium dieselmotor is de eerste door Land Rover zelf ontwikkelde dieselmotor. Er is genoeg trekkracht aanwezig om, eenmaal op gang, lekker soepel te rijden. Meer kracht dan er in deze motor zit heb je voor normaal gebruik echt niet nodig. Ik zou echter voor deze auto wel kiezen voor de uitvoering met de automatische versnellingsbak. Ten eerste hoort dat nou eenmaal bij Range Rover, maar daarnaast heeft de handgeschakelde versie een nogal gevoelige gaspedaalreactie en een koppeling die bruusk aangrijpt. Dit maakt de Evoque een beetje nerveus op lage snelheden. Met die automaat krijg je trouwens automatisch vierwielaandrijving en begint de instapprijs bij bijna 53 duizend euro.
Hoewel hij bij zijn grote Sport-broer qua maatvoering volledig in het niet valt –de Evoque lijkt wel een mini-autootje naast de Range Rover Sport- mag de Evoque zich een echte Range Rover noemen. Bijna alles in en om de auto oogt premium, bijna alles… Ik reed in het ‘instapmodel’ en dat ervaar je al binnen enkele kilometers. Het entertainmentdisplay bijvoorbeeld ziet er wat gewoontjes uit en de geluidskwaliteit kan ook beter. Ook zijn de raamschakelaars wat plastic fantastic. Verder ziet alles er prima uit en voelt het allemaal goed aan. En niet getreurd, als je meer premium wilt, dan kan dat natuurlijk. Maar daarvoor moet je uiteraard wel dieper in de buidel tasten.
Stug maar niet hard
Zitten doen je in de Evoque op alle plaatsen prima. De elektrisch verstelbare voorstoelen met lederen bekleding zijn in iedere gewenste positie in te stellen. De zetels zitten zacht, maar zijn toch stevig en bieden op alle nodige plekken van je lichaam goede steun. Uitkijkend op de mooie cockpit in het strakke dashboard geeft je ook in de Evoque het idee in een knappe en tot de verbeelding sprekende auto te rijden. Je zit ruim, krijgt het gevoel dat je in een relatief grote –zeker geen kleine- auto zit en je hebt een zee aan opbergruimte tot je beschikking.
De demping van het onderstel mag wat mij betreft in deze auto wel een beetje soepeler. Deze is vrij stug, wat op oneffen wegen gelijk opvalt, maar zonder dat het irritant wordt. De stoelen vangen de trillingen goed op en vergeven de Evoque dit kleine minpuntje. Op lage snelheden voelt de besturing zwaarder aan dan in de meeste andere moderne auto’s. Natuurlijk is de besturing nog steeds prima te doen, en je krijgt er goede feedback vanaf de weg door. Hierdoor neemt mijn vertrouwen in een auto toe.
Over het uiterlijk van een auto valt niet te discussiëren. De een vindt de Evoque mooi, de ander noemt het een ‘vrouwen Range Rover’. In alle eerlijkheid, ook ik rijd het liefst in een Land Rover Range Rover Discovery Sport. Maar desondanks ik heb me in de witte Evoque geen moment minder mannelijk gevoeld dan ik denk dat ik ben. Maar gezien de reacties die ik op de Evoque kreeg, valt hij ook prima in de smaak bij vrouwen. En hij is door zijn afmetingen wat makkelijk kwijt te raken in de PC Hooftstraten van Nederland.
Conclusie
Tussen de 45 en 53 duizend euro is er een boel lekkers te koop in autoland. De Land Rover Range Rover Evoque onderscheidt zich vooral met zijn stoere, chique en ‘dure’ imago. Ik benadruk dat ik een paar duizend euro meer zou uitgeven voor de automaat (met standaard 4WD).
De Land Rover Range Rover Evoque eD4 150 pk 2WD diesel is een degelijke, ruime en comfortabele auto waarmee ik graag een rondje extra om ging en heerlijk kon onthaasten. De ontspanning die ik in de Evoque vond in combinatie met zijn stoere en robuuste imago zouden voor mij de belangrijkste redenen zijn om er één aan te schaffen.
Technische gegevens
Brandstof: Diesel
Cilinderinhoud: 1.999 cc
Vermogen: 150 pk
Koppel: 380 Nm
Topsnelheid: 182 km/h
Versnellingsbak: 6 versnellingen, handgeschakeld
Gewicht: 1.543 kg
Prijs: 44.490,- euro
Plus
+ Bereikbare Range Rover
+ Imago
+ Onthaastend
+ Robuust
Min
– Handbak
– Eenvoudig interieur
– Stug onderstel
[grwebform url=”https://app.getresponse.com/view_webform_v2.js?u=BJQ3i&webforms_id=395503″ css=”on” center=”off” center_margin=”200″/]