Van de Peugeot 3008 diesel hybrid uit 2013 en met motorcode RHC wordt in het autobedrijf de multiriem vernieuwd. Na de reparatie start de motor echter niet meer en zijn er drie permanente storingen en foutcodes die met geen enkele mogelijkheid gewist kunnen worden. 

Gegevens Peugeot 3008 in dit artikel:
Merk: Peugeot
Type: 2.0HDI 147KW HURHC/2P – 88
Motorcode: RHC
Brandstof: diesel
Hybridesysteem: HCU1

Foutcodes:
P1383 Dynamo/elektromotor aandrijfriem foutief/gescheurd
P16AB HV systeem aandrijfriem foutief/gescheurd
P0562 spanningsverzorging schakelapparaat spanning te laag 

Na een aantal wis-pogingen geeft de monteur het op en roept hij de hulp van de Automotive Techline van Mijngrossier in. Die informeren de monteur dat fouten pas te wissen zijn nadat de multiriem ‘gereset’ is. Bij deze hybrid4 motoren wordt de verbrandingsmotor namelijk gestart via de multiriem met de hoogspanningsdynamo.

Onuitwisbare storingen Peugeot 3008 diesel hybrid Driving-Dutchman

Om schade te voorkomen monitort de regeleenheid of de riem slipt. Als dit het geval is, wordt er een foutcode gegenereerd. In extreme gevallen kiest het systeem ervoor de startpoging te onderbreken en zal de verbrandingsmotor niet aanslaan.

Multiriem handmatig spannen

De hoogspanningsdynamo heeft enorm veel vermogen. Als er slip in de riem zou optreden, kan deze in zeer korte tijd zo heet worden dat hij in de brand vliegt. Door het toerental van de dynamo te vergelijken met het toerental van de krukas, kan het systeem de slip detecteren en hierop ingrijpen.

Deze hele constructie heeft gevolgen voor de riem zelf, de spanners, het inleren én resetten van dit soort multiriemen. Volgens de procedures van de autofabrikant moet de riem handmatig gespannen worden. 

De juiste spanning van de riem moet worden gemeten met een frequentiemeter. Omdat de dynamo zowel gebruikt wordt om te laden als om de motor te starten, wordt de riem ook aan twee kanten gespannen.

Nadat de monteur de riem volgens de juiste procedure gespannen heeft, heeft AutoNiveau via online remote diagnose de riem gereset en de foutcodes gewist. Hierna doet alles het weer naar behoren en loopt de Peugeot weer als een zonnetje. 

Afgebeelde foto is niet van de in dit artikel behandelde foto.

Deel.

Over de schrijver

Rob Blom

Rob Blom is gek op alles wat wielen heeft. Hij is zijn carrière begonnen als automonteur en via automotive en automotive aftermarket bedrijven in de mediawereld terechtgekomen. Nu is hij Driving-Dutchman en helpt hij automotive bedrijven bij de promotie van hun producten en diensten. Rob heeft een passie voor autoracen, klassieke auto's en (V-Twin) motoren, snelle sportwagens en vierwielaandrijving. Privé heeft Rob op dit moment een KTM 990 Adventure en een Hyundai H200 om hem van A naar B te vervoeren.

Laat een reactie na: