De Polestar 2 is een belangrijke nieuwkomer in het veld van volledig elektrisch vervoer. Met een bereik van circa 400 kilometer, meer dan 400 pk en een duizelingwekkende acceleratie is het een directe concurrent van auto’s als de populaire Tesla Model 3 en de Audi E-tron. Wij gingen een aantal dagen met deze nieuwe auto op pad om te kijken wat hem onderscheidt.
Transformatie
Autokenners zullen weten dat Polestar zich in een aantal jaar getransformeerd heeft van het produceren van snelle Volvo’s naar een zelfstandig elektrisch merk. De Polestar 1, een prachtige hybride sportcoupé, zorgde voor de eerste stap in deze overgang, de Polestar 2 maakte de verandering compleet.
Hoewel het merk dus ontstaan is vanuit Volvo, wordt het zeer duidelijk in de markt gezet als een aparte identiteit. Maar zodra je de Polestar 2 ziet staan, is een nauwe relatie met Volvo lastig te ontkennen. Wat overigens geenszins iets negatiefs is.
Uiterlijk
De Polestar 2 heeft een bijzonder uiterlijk dat het midden houdt tussen een crossover en een sedan. Zelf noemen ze het een ‘fastback’. Het is duidelijk dat het beroemde Scandinavisch minimalisme een belangrijke inspiratiebron is geweest bij het ontwerpen van deze in China gebouwde auto.
Simpele lijnen en afgeronde hoeken zorgen voor een krachtig en toch vriendelijke gezicht. Aan de voorzijde worden we begroet door de bekende Volvo ‘Hamer of Thor’-lampen en een grille, die in deze elektrische auto natuurlijk niet de bekende rol van luchtdoorlaat op zich neemt.
De zijkant is even wennen met hoge deuren en relatief kleine ramen, iets wat je niet zo gek vaak tegenkomt. De achterzijde is eveneens vrij hoog en voorzien van een prachtige doorlopende LED strip, die zorgt voor de verlichting. Al met al is het een geslaagd ontwerp, maar of we de auto nu echt mooi kunnen noemen?
Interieur
Was de buitenkant al vrij minimalistisch, in het interieur komt dit pas echt goed tot zijn recht. Het ontwerp is hier dusdanig tot het minimale teruggebracht, dat het haast tegen het saaie aan zit. Nu was ons testexemplaar ook nog eens volledig in het grijs uitgevoerd, wat natuurlijk niet helpt.
Centraal in het dashboard vind je een rechtopstaand 11 inch aanraakscherm, waarmee je alle functies van de auto bedient. Daaronder een vrij hoge middenconsole met de hendel om de auto in Drive, Reverse of Neutral te zetten. Achter het stuur een groot digitaal scherm, dat zijn informatie duidelijk, maar wederom zeer minimalistisch toont.
Wat ontbreekt? Een startknop. Simpelweg op de bestuurdersstoel gaan zitten is genoeg om de auto bedrijfsklaar te maken. Een vreemde gewaarwording, die echter verdomd snel went. Na een aantal dagen vraag je je af, waarom elektrische auto’s überhaupt nog een startknop hebben. Wat tevens gebeurt na flink wat kilometers is een groeiende waardering voor het minimalistische interieur. Het blijkt in feite een hele fijne plek om lang in te verblijven, met dank ook aan de bijzondere fijne stoelen (met veganistische bekleding).
Techniek
De Polestar 2 is voorzien van een twee elektromotoren die bij elkaar zorgen voor 408 pk en 660 Nm. Genoeg voor een 0-100 sprint van 4,7 seconden een topsnelheid van 225 km/h. Dit laatste is nogal opvallend omdat zusterbedrijf Volvo uit veiligheidsoverweging al haar auto’s begrenst op 180 km/h.
De energie voor de elektromotoren komt uit een 78 kWh accupakket, dat moet zorgen voor een theoretisch gebruik van 470 kilometer. In de praktijk komt dit meer neer op tussen de 350-400 kilometer. De Polestar 2 is in staat tot 150 kW te laden, waarmee je veertig minuten tot 80 % vol laadt.
Op pad
Na het zoeken van de startknop – het blijft toch even wennen- is aan het dashboard te zien dat de auto klaar voor vertrek is. Een kleine tik tegen de hendel, fraai voorzien van een opgelicht Polestar logo, is genoeg de auto in Drive te zetten en in volledige stilte komen we van onze plek. De stoelen zitten perfect en het infotainmentsysteem laat zich bijzonder eenvoudig bedienen, want het wordt aangestuurd door een Google-systeem. Met een simpel uitgesproken ‘Hey Google’-zin stel je de navigatie in, zet je de muziek harder en kun je zelfs de stuur- of stoelverwarming aan of uit zetten.
Bij het eerste rechte stuk gaat het pedaal helemaal naar beneden, waarna je hersenen even de tijd nodig hebben de acceleratie te verwerken. Want de Polestar 2 komt dankzij zijn altijd aanwezige maximale koppel behoorlijk van zijn plek. Wat betreft de wegligging hinkelt de auto een beetje op twee benen. Ja hij heeft veel grip en helt nauwelijks over, maar voelt zelden als een echte stuurauto. Het is geen auto die je even lekker een bocht in smijt, maar meer een comfortabele, snelle cruiser.
Performance Package
Dat wil zeggen, het onderstel in onze testauto was bij tijd en wijlen aan de behoorlijke harde kant. Dat komt hoofdzakelijk omdat hij voorzien van het Performance-package. Deze voorziet naast dikke gouden Brembo remklauwen, speciale velgen en gouden gordels (die laatste hoeven niet wat ons betreft) in een in 22 standen instelbaar Öhlins dempingssysteem.
Bijzonder is dat deze alleen in te stellen is bij de garage. Bij ons was hij in standje 12 gezet (1 is keihard, 22 is erg zacht), maar over hobbels en door kuilen bleef hij wat aan de harde kant. Wij zouden zeggen, zet hem in standje 18 of sla dit pakket helemaal over; of je moet erg van gouden accenten houden.
Conclusie
De Polestar 2 is een interessante nieuwe elektrische auto. Hij voelt solide gebouwd en combineert een premium gevoel met een zeer bruikbaar bereik en snelle acceleratie. Hij onderscheidt zich vooral door zijn minimalistisch ontwerp, zowel binnen als buiten, en het handige Google-systeem. Qua rijden is de auto ietwat ambivalent; de prestaties en wegligging zijn zeer sportief te noemen, maar de auto voelt zelden echt sportief aan. Desondanks eindigt de Polestar 2 erg hoog in ons lijstje van favoriete elektrische auto’s, omdat het simpelweg een bijzonder fijne auto is om mee op pad te gaan.
Polestar 2
Aandrijving Twee elektromotoren, 408 pk en 660 Nm, vierwielaandrijving
Batterij Li-Ion 78 kWh
Reëel bereik ca. 400 kilometer
Gewicht in kg (leeg) 2.123
0-100 in sec 4,7
Top in km/h 225
Vanafprijs in euro 59.800
Prijs gereden model in euro 67.900