Sinds mensenheugenis is er de Opel Corsa. Mooi dat er zo’n zekerheid in het leven is. Al sinds 1983 rijdt de Corsa rond in het gamma van Opel. Dat de Corsa in de loop van de jaren is veranderd, zeker qua uiterlijk, dat is natuurlijk logisch. De Corsa die ik meekreeg om te testen is helemaal afwijkend, het is namelijk de OPC versie.
OPC staat voor Opel Performance Center. Zodra deze letters op een Opel staan, praat je over opwindend rijplezier en geweldige prestaties, althans volgens de Opel brochure.
Mooiste meisje van de klas
Als ik het uiterlijk bekijk van ‘mijn’ Opel Corsa OPC, in de kleur Flash Blue, dan moet dat ook wel zo zijn. Is de standaard Corsa wat mij betreft al een hele knappe verschijning, in OPC uitvoering wordt het echt wel ‘het mooiste meisje uit de klas’ om maar even een beeldspraak aan te halen.
De 18 inch velgen zorgen ervoor dat de wielkasten lekker gevuld zijn. Side skirts en spoilers bij de voor- en achterbumpers geven de Corsa net even meer ‘smoel’, net als de dakspoiler. De dubbele sportuitlaat met verchroomd eindstuk maakt het plaatje helemaal af. En dan de ‘maten’ van dit ‘mooie meisje’, 207 pk, 245 Nm en een topsnelheid van 230 kilometer per uur. Dit is niet alleen een heel mooi meisje, maar ook een hele snelle.
Innerlijk erg belangrijk
Het innerlijk is natuurlijk erg belangrijk, hoe ziet het er uit bij de Corsa OPC? Nou, zodra je de twee grote portieren opent, vallen de waanzinnig mooie Recarostoelen direct op. Ze zitten ook nog eens perfect en geven direct de sportieve aspiraties van de Corsa OPC weer. Niet heel veel instelmogelijkheden op de stoelen, maar dat hoeft ook niet, ze zitten uitstekend. Op de stoelen na valt veel meer sportiviteit in het interieur niet zo op, althans op de OPC letters op de versnellingspook na.
Achterin is het voor passagiers wel uit te houden, alleen is de achterbank wat vlak en omdat het lederen bekleding is, glijden de passagiers heen en weer in snel genomen bochten en moeten ze zich goed schrap zetten. De knieën schuren wel eens tegen de achterkant van de Recarosportstoelen en dat kan wel pijnlijk zijn, de achterkant van de Recaro’s is namelijk van hard plastic. Mooi om te zien, maar vervelend voor de knietjes. Wat ik wel mis in het interieur, is een armsteun. Past op zich weer niet bij het sportieve van de auto, maar waar laat je je elleboog als je de Corsa OPC rustig behandeld?
Performance pakket
De 1.6-liter benzinemotor pakt vlot op en trekt lekker door. Dit gaat gepaard met een lekker geluid die uit de dubbele Remus-uitlaat komt. De motor en de versnellingsbak zijn goed op elkaar afgestemd, alleen wel even wennen, want af en toe zat ik in de verkeerde versnelling. Omdat de nauwkeurigheid, misschien vanwege de wat lange slag van de versnellingspook, wat beter kan. Maar eenmaal de eerste versnelling ingeschakeld merk je dat er behoorlijk wat potentie in de auto zit. De motor is lekker fel en reageert vlot op het gaspedaal.
De Corsa die ik reed was bovendien voorzien van een Performance pakket. Dit kost wel bijna 2.000 euro meer, maar dan krijg je ook Brembo remschijven, de 18 inch lichtmetalen velgen en een mechanisch sperdifferentieel. Met name door dit sperdifferentieel kan je de auto behoorlijk hard door de bochten sturen. Omdat de Corsa een betrekkelijk kleine auto is, is de wielbasis niet heel erg lang.
Bij hogere snelheid merk je dat oneffenheden in de weg duidelijk doorkomen. De Frequency Selective Damping (FSD)-schokdempers zorgen mede voor een communicatief onderstel. En dat wil je natuurlijk ook als je aan het ‘stampen’ bent. Je wil dan contact met de weg hebben om de grenzen op te zoeken. De grenzen van de auto zijn verder weg dan van die van jou als bestuurder. En dat is maar goed ook.
Conclusie
De Opel Corsa OPC is een hele fijne kleine donder die behoorlijk veel potentie heeft en graag laat zien waar ze toe in staat is. De brochure heeft niet gelogen wat betreft het opwindende rijplezier en de geweldige prestaties.
Sportief is de Opel Corsa OPC zeker en het is oppassen geblazen, want een bekeuring is zo gepakt (en daar kan ik over meepraten), maar voor dagelijks gebruik is de auto ook heel praktisch met de behoorlijke hoeveelheid bergruimte binnenin. Helaas wel wat dorstig aan de pomp met een zware voet. Maar voor een mooi meisje heb ik dat er wel voor over!
Technische gegevens:
Brandstof: Benzine
Cilinderinhoud: 1.598 cc
Vermogen: 207 pk
Koppel: 245 Nm
Topsnelheid: 230 km/h
Versnellingsbak: manuele transmissie 6 versnellingen
Gewicht: 1.203 kg
Prijs vanaf: 32.995 euro
Prijs gereden model: 39.270 euro
Gereden test km: 713
Plus
+ Snelle rakker
+ Ruimte
+ Heerlijke Recarostoelen
Min
– Verbruik
– Energielabel G