De geïmporteerde Opel Mokka met bouwjaar 2017 staat in de werkplaats van een universeel autobedrijf omdat de kachel niet warm wordt. Omdat de auto uit het buitenland afkomstig is, is er nauwelijks historie bekend.
De HVAC (Heating, Ventilation and Air Conditioning)-module uitlezen geeft een waslijst aan foutcodes en problemen welke allemaal inherent zijn aan het klimaatbeheersingssysteem. Veruit de meeste fouten hebben betrekking op circuit-fouten op de temperatuursensor, waardoor het lijkt het alsof er een complete kabelboom doorboord is.
HVAC-module configureren
Omdat het niet lukt de HVAC-module van de Mokka te configureren en omdat de sensoren die de foutcodes genereren niet te vinden zijn, besluit het autobedrijf een nieuwe HVAC-module te monteren. Helaas blijven de storingen aanwezig en is het probleem hier niet mee opgelost. In de hoop op een snelle oplossing, schakelt het autobedrijf de hulp van de Automotive Techline van Mijngrossier in.
Allereerst wordt via remote online diagnose de voertuigsystemen opnieuw uitgelezen. Hierbij vallen de helpdesk een aantal zaken op. Er blijven 20 fouten actief in de HVAC-module, er staat een softwarefout in de module en het VIN van de auto is niet in de module geprogrammeerd.
Logischerwijs besluit Automotive Techline de HVAC-module opnieuw te programmeren. De monteur koppelt terug dat dit ook al twee keer bij de Opel dealer geprobeerd is. Ook een aanbieder van online remote diagnose en de producent van universele Opel software Opcom blijken er na vergeefse pogingen niet in geslaagd te zijn de module te programmeren.
Programmeren lukt niet
Om te ontdekken waarom het programmeren van de HVAC-module niet lukt, onderneemt de helpdeskmedewerker zelf een poging. Tijdens het programmeren ontstaat er echter een foutmelding en een melding dat het hardware nummer van de gemonteerde module niet overeenkomt met de module die gemonteerd zou moeten zijn.
De helpdesk vraagt aan de monteur welk onderdeelnummer er op de kachelmodule staat die gemonteerd zat toen de auto de werkplaats binnenkwam. De monteur controleert het nummer en koppelt terug dat dit 13506237 is.
Uit controle blijkt echter dat een verkeerd onderdeelnummer is, het goede nummer zou 13506235 moeten zijn. Het volgende advies van de helpdesk is om te controleren welk nummer de monteur van de dealer gekregen heeft, maar helaas is het nummer op de sticker niet goed leesbaar meer.
Dit is voor de helpdesk geen probleem die het nummer via remote online diagnose uit kan lezen. Uit de check blijkt dat het nummer van de kachelmodule die nu gemonteerd 13594972 en dus ook een incorrect nummer is.
Verkeerde doos
Iets wat volgens de monteur vreemd is, want op de doos die hij van de dealer gekregen heeft staat 13506235, ofwel het juiste nummer. Als proef op de som wordt de module waarmee de auto de werkplaats binnenkwam gecontroleerd en 13506237 uitgelezen. De remote online diagnose blijkt hiermee goed te werken en de conclusie dat er zeer waarschijnlijk een verkeerd onderdeel geleverd is kan getrokken worden.
Er wordt opnieuw een nieuwe kachelmodule met nummer 13506235 besteld. De module wordt gemonteerd en de auto wordt opnieuw via online remote diagnose met Automotive Techline verbonden. Tijdens het uitlezen kan de helpdesk meteen zien dat uiteindelijk de juiste module gemonteerd is. De module wordt geprogrammeerd en het klimaatbeheersingssysteem werkt weer zoals vanouds.
Uit deze case wordt vooral duidelijk dat het zeer belangrijk is om – ook als je niet de vinger op de zere plek kunt leggen – diagnose te blijven stellen. Hierbij moet je jezelf continu af blijven vragen waarom iets niet werkt, hoe het zou moeten werken en wat er aan de hand kan zijn waarom het niet werkt.
* Afbeelding Shutterstock en niet van auto in dit artikel