Er wordt, ook door mij, veel gesproken en geschreven over oprekkende en opgerekte distributiekettingen. Echter is het moeilijk om een sluitend antwoord te geven op de prangende vraag hoe dat oprekken nu eigenlijk ontstaat. In een poging om hier duidelijkheid in te scheppen dook ik in de materie die menig bezitter van vaak moderne auto’s tot wanhoop heeft gedreven.
De eerste keer dat ik met een opgerekte distributieketting in aanraking kwam was begin jaren negentig. Het betrof destijds vooral Mercedes TN- en Sprinter- type 601-motoren. Deze viercilinder diesel lijnmotoren hadden geen turbo en de brandstof werd nog niet direct in de cilinders ingespoten.
Distributiekettingen rekken als elastiekjes
De distributiekettingen waren van het type duplex; twee aan elkaar gemonteerde kettingen. Zo zouden de kettingen sterker moeten zijn en minder kunnen rekken. Desondanks rekten de kettingen toch en wel als elastiekjes. Volgens Mercedes kwam dat omdat een aantal kettingen bij de leverancier door een fabrieksfout onvoldoende gehard was. Maar is er dan een link tussen de rekkende kettingen van de Mercedessen van toen en die van de huidige generatie motoren? Want inmiddels zijn we ruim 20 jaar verder en zijn motoren en materialen ingrijpend veranderd, zijn doorgaans kleiner geworden en in de meeste gevallen voorzien van een turbo. Ze hebben tegenwoordig allemaal een injectiesysteem dat de brandstof direct boven de zuigers inspuit en een handvol is voorzien van milieu-ontlastende appendages. En wat doet dit met een distributieketting? Simpel gezegd is een distributieketting opgebouwd uit een aantal plaatjes die scharnieren om pennen en op deze wijze met elkaar zijn verbonden. Bij slijtage zullen de plaatgaatjes ruimer worden en in de pennen zelf zullen slijtsporen ontstaan. Indien we nu de ketting uitrekken zal deze, als gevolg van de ontstane ruimte tussen pennen en plaatjes dus langer worden. Dat ketting en tandwielen op elkaar aangepast zijn mag duidelijk zijn, maar door het groter worden van de afstand tussen de kettingpennen (rollen) zullen deze niet goed meer tussen de tanden van het tandwiel passen wat zorgt voor versnelde en extra slijtage van de tandwielen. De vraag is nu hoe kettingrek ontstaat en kunnen of we het voorkomen.
Iedere ketting rekt
Voor de goede orde, iedere ketting rekt. Dat geldt voor een (motor)fietsketting een zaagketting en noem het maar op. Het oprekken is het gevolg van het inschuren van de metalen onderdelen op elkaar en is normale slijtage. Er bevinden zich tenslotte honderden kleine onderdeeltjes in de ketting die allen een heel klein beetje zullen inslijten. Alle onderdeeltjes van de ketting moeten daarom uitermate goed gesmeerd worden om interne slijtage te voorkomen en dat is het hete hangijzer. Het tweemaal zo kleine krukastandwiel draait in de motorolie en geeft meestal geen probleem. De grotere nokkenastandwielen worden echter gesmeerd door de door de ketting uit het carter meegenomen olie. Dit stelt nog al wat eisen aan de motorolie; er moet altijd voldoende van aanwezig zijn én de olie moet van de juiste kwaliteit en schoon zijn. Ik ga in dit artikel niet uitwijden over olieverbruik en motorvervuiling, maar het gevolg hiervan op de distributieketting laat zich raden. En er zijn meer negatieve invloeden die vaak een combinatie zijn van kettingconstructie en rijstijl. Een ketting slijt tenslotte ook sneller als er met regelmaat zeer hard aan getrokken wordt en de belasting op de ketting hoog is. En er wordt heel hard aan de ketting getrokken indien er gereden en geschakeld wordt met veel te lage toerentallen of als de toerentaldaling tijdens het schakelen zeer groot is. Denk bijvoorbeeld aan het rijden met een caravan of zware aanhangwagen. Goede motorolie essentieel
Bij een fiets en de meeste motorfietsen, kun je de ketting handmatig bijstellen door bijvoorbeeld het achterwiel naar achteren te verplaatsen. In een automotor wordt de distributieketting meestal gespannen door een hydraulische kettingspanner. Ook deze spanners willen, vaak als gevolg van vuil, wel eens hun taak versloffen waardoor de ketting gaat klapperen en sneller zal gaan slijten. Slijtage van de ketting is dus niet te voorkomen, maar er is wel veel preventief tegen te doen. Gebruik van de juiste motorolie door de automobilist is essentieel, een maximum oliepeil, niet erboven, ook en vooral ook schone olie. Na het vernieuwen van de distributieketting is het aan te bevelen de motor te reinigen om achtergebleven vuil te verwijderen.
Ik wil dit artikel over de distributieketting afsluiten met de laatste tip: zogenoemde longlife olie is verkooppraat zonder enige technische onderbouwing. Dat geldt ook voor de olie in handgeschakelde en automatische versnellingsbakken. Autofabrikant en olieleverancier: Stop hiermee!
9 Comments
Kan iemand mij vertellen of het te zien is aan een auto dat de ketting binnen korte tijd (6 maanden) opgerekt raakt?
Ik heb een auto verkocht aan een klant en deze beweert dat ik een auto met een verborgen gebrek aan hem heb geleverd aangezien de distributieketting inmiddels is opgerekt en de auto daardoor minder lekker loopt.
Het geschil gaat erover dat ik betwijfel of ten tijde van de verkoop al te zien was dat de ketting binnen korte termijn opgerekt zou zijn. Het is mij namelijk niet opgevallen, en betwijfel ook of ik het had kunnen zien.
Bedankt voor het antwoord alvast.
Oprek van de ketting is te zien aan hoe die in dd tanden valt. Een opgerekte ketting is feitelijk te lang voor de tandafstand waardoor de vertanding ook uitlubbert. Bij demontage van de ketting hangt die ook verder door dan in nieuwstaat. In de beoordeling is dit mee te nemen door de conditie te classificeren (1-5; 5= afkeur)..
Soms is het te horen of brandt het storingslampje, maar wordt een lang verhaal. Bel me maar even
035-8873234
Groet Bert Pennock
Is het wel goed om met een warme benzine motor een toeren bereik aan te houden van 2000tpm t/m 5500tpm ?
Wij rijden Nissan Navarre, 72.000 km. geleden is de distributieketting vervangen, de auto is van 2011.
Nu zijn wij weer aan vervangen toe en de kosten zijn hoog want niet alleen de ketting maar ook de tandwielen moeten vervangen. Absurd daar bij een gewone auto dit rond de 90.000 is. Heeft iemand hier informatie over? Ik hoor dat er in U.K. rechtzaken over lopen.
Ik rij een Peugeot 508 SW uit 2013, met nu 150.000 km. Nu is gebleken dat de distributieketting vervangen moet worden. Er gaat voor de 6e keer ja lees goed 6e keer een nieuwe distributie ketting in. Gelukkig onder coulance van Peugeot. dat dan weer wel. tevens moet de motor een granulaat reiniging ondergaan. Dat is bij de 90.000 km ook al een keer gebeurd. Dat kost mij helaas 780 euro. Ik weet niet tot hoevere de coulance van Peugeot gaat. Maar als het bij de volgende beurt weer zo is dan ga ik waarschijnlijk afscheid nemen van deze auto en Peugeot.
Bij mijn Peugeot 508 1.6 THP uit juli 2013 is nu twee keer de ketting + tandwielen, ketting spanner, geleiders, etc. vervangen. de eerste keer in juli 2016 bij 51.165 km, de tweede keer in juli 2018 bij 83.723 km. Gelukkig had ik een verlengde garantie bijgekocht, zodat de tweede vernieuwing nog net voor het einde van die garantie uitgevoerd is.
Ik hoop nog een jaartje of 2 (30000 km) met deze auto te rijden. Dan is de auto 7 jaar oud en staat op ca. 115.000 km. Wel erg weinig, want met al mijn vorige Peugeots (304, 305, 405 en 406) heb ik allemaal zo’n 180.000 à 200.000 km gereden zonder ingrijpende reparaties in de motor.
Beste lezers/ helpers/adviseurs.
Ik ben van plan om Passat CC te kopen met 120000 km op de teller. 1.8 tsi. Bj 2013. Motorcode CDA.
Nu lees ik dat deze motoren problemen hebben. Naast olie verbruik schijnt ook Distributoeketing wel eens wil reken. Vervangen kosten op zijn minst 700 euro.
Mijn vraag of het op alle tsi motoren zo ja of tot bepaalde productie datum?
In verleden had ik ook CC 1.8 tsi van BJ 2009. Daar had ik absoluut geen probleem, niet met olie verbruik en ook distributieketng was in oorde
Alvast bedankt
Met vriendelijke groet,
Eduard
Wij zijn in bezit ven een Peugeot Boxer voertuig leeftijd 2007 Motor leeftijd ??? Wel hebben we via de Peugeot garage ontdekt dat het een 3.0 hdi 175 zou zijn. Mijn man is automonteur geweest en doet het werk nu alleen nog hobby matig. Dus veel kan hij wel maken en vinden tot hij tegen onze nieuwe camper to be aan liep deze mooi boxer. Na het vervangen van de distributieketing want die was stuk gelopen snorde het beestje geweldig op 1 klein probleempje na. Om de zo veel tijd viel de motor gewoon uit. Gewoon tijdens het rijden, sleutel om draaien en hij snorde weer maar dan kregen we een fout code te zien. Fout code gecontroleerd iets met de verstuivers, die naar een revisie bedrijf. Allemaal goed ???? Mmm dan een computerprobleem ook laten testen is goed.
Bij ons wonen best nieuwsgierige buren en een aantal mede monteurs dus na alles langs gelopen te hebben toch besloten om de Boxer naar de Peugeot garage te brengen om hun te laten kijken of hij werkelijk op tijd staat.
Snif onze grootste fout nog geen 160 km alle tuimelaars kapot in de motor. Voor die tijd hadden we alleen maar dat hij af en toe afsloeg naar de Belgische Ardennen gereden weekendjes weg. Best wat kilometers. Nu zit er, op kosten van de garage weer een nieuwe ketting en alles op. Het grootste probleem is dat we nu minder last hadden van uitvallen maar hij loopt nu telkens van tijd. Manlief staat met zijn handen in het haar hebben we de verkeerde ketting is de motor gewoon helemaal op. Een aantal revisie bedrijven gebeld probleem voor gelegd maar niemand kan ons antwoord geven. Erg frustrerend zeker als hij als monteur nooit anders heeft gedaan en altijd ging het goed. Wat zou het kunnen zijn of wat ziet mijn monteur over het hoofd?????
Groetjes
Manfred en Diana
trotse eigenaren van een Peugeot Boxer