Vermogensverlies, onregelmatig stationair lopen en bijgeluiden. In auto’s met turbomotoren zijn dit vaak aanwijzingen dat er een probleem met het carterventilatiesysteem is. 

De carterventilatie is een essentieel onderdeel van de verbrandingsmotor. Het voert giftige dampen af die door verbranding in de motor ontstaan zijn en voorkomt onderdruk en/of overdruk in het motorblok. Om deze redenen heeft onder andere Volkswagen Groep speciale PCV-kleppen in hun 1.8 en 2.0 TFSI motoren gemonteerd. De TFSI motoren komen voor in de merken Audi, SEAT, Volkswagen en Skoda.

PCV of carterventilatie

PCV staat in het Engels voor ‘Positive Crankcase Ventilation’ of in het Nederlands ‘Positieve Carterventilatie’. De klep moet ervoor zorgen dat het carter goed geventileerd wordt gedurende de volgende omstandigheden;

1. Stationair of overtoeren
In deze gevallen ontstaan de carterdampen vóór de gasklep en worden de gassen meegevoerd naar de turbo. Dit noemen we onderdruk in het inlaatspruitstuk (zie Afbeelding

2. Deellast of vollast
De carterdampen komen ná de turbo in het ventilatiesysteem terecht, tijdens deellast en vollast zal er dan overdruk in het inlaatsysteem zijn. 

Dit is de oplossing voor vermogensverlies, onregelmatig stationair lopen en bijgeluiden van Volkswagen Group modellen

In het tweede geval (deellast/vollast) wordt er druk uitgeoefend op het membraan in de PCV-klep. Als de druk een bepaalde waarde heeft bereikt zal de klep een bepaalde hoeveelheid carterdampen doorlaten. Als de klep niet goed functioneert worden de dampen weer teruggevoerd naar het carter en ontstaan bovengenoemde symptomen.

Als gevolg van het verbrandingsproces wordt het carterventilatiesysteem continu blootgesteld aan carterdampen met daarin olie, brandstof, chemicaliën en chemische reacties. Dat dit invloed heeft op het ventilatiesysteem en de onderdelen die er in opgenomen zijn, mag duidelijk zijn.

Problemen aan het PCV-systeem kunnen verschillende oorzaken hebben zoals een gescheurd membraan (Afbeelding 4). Andere veel voorkomende oorzaken voor problemen zijn de rubber slangen. Deze kunnen door de hitte van de motor en de sterk vervuilde carterdampen gekrompen of broos geworden zijn. 

PCV reparatiesets

Mijngrossier levert complete reparatiesets inclusief de PCV-klep, olieafscheider en aansluitslangen. De hoge kwaliteit kunststof materialen voldoen aan de strenge eisen die autofabrikanten aan onderdelen stellen. Optimale productieprocessen garanderen een lange levensduur. De reparatiesets zijn via website Mijngrossier eenvoudig terug te vinden.        

Let op: Omdat de PCV-klep op een moeilijk zichtbare en bereikbare plaats gemonteerd is, kun je deze tijdens het diagnose stellen over het hoofd zien. Ons advies is wanneer de turbo vernieuwd wordt ook de motor en carterontluchting een grondige inspectie krijgen en het geheugen. Als laatste moet de motorregeleenheid uitgelezen en het geheugen gewist worden.

Deel.

Over de schrijver

Rob Blom

Rob Blom is gek op alles wat wielen heeft. Hij is zijn carrière begonnen als automonteur en via automotive en automotive aftermarket bedrijven in de mediawereld terechtgekomen. Nu is hij Driving-Dutchman en helpt hij automotive bedrijven bij de promotie van hun producten en diensten. Rob heeft een passie voor autoracen, klassieke auto's en (V-Twin) motoren, snelle sportwagens en vierwielaandrijving. Privé heeft Rob op dit moment een KTM 990 Adventure en een Hyundai H200 om hem van A naar B te vervoeren.

Laat een reactie na: