In een klassieke auto voel je met elke vezel in je lijf wat de auto doet; voor de ware liefhebber de enige manier om het échte autorijden te ervaren. En als het gaat om een goede, bruikbare klassieke sportauto, dan is er weinig beter dan een oude Porsche 911. Hadden wij even geluk dat we met een prachtige 911 S uit 1977 op pad mochten, dankzij de lieve mensen bij Cabrioland in Den Haag.
Een van de fijnste
Dit model uit 1977, een van de laatste uit die serie, wordt door velen gezien als een van de allerfijnste Porsche’s die ooit uit de fabriek in Stuttgart is gerold en dat is niet zomaar. Hij komt namelijk precies uit de juiste periode.
Voorzien van nog altijd klassieke lijnen en een fijn klein formaat, heeft hij al wel een vrij moderne motor met het betrouwbare K-Jetronic Bosch injectiesysteem. En ook binnenin biedt hij precies de juiste combinatie tussen klassiek en (relatief) modern comfort.
Een echte boxer
Over die motor gesproken, de iconische 2,7-liter zescilinder luchtgekoelde boxermotor levert in de ‘S’ 175 pk, die je stuk voor kunt gebruiken. Want door de plaatsing van de motor op die bijzonder plek van Porsche, heeft hij bijzonder veel grip.
Nu is 175 pk tegenwoordig niet zo heel veel, een beetje middenklasser gaat eroverheen, maar auto’s zijn nu veel zwaarder dan in 1977. De 175 pk’s van deze 911 weten wel raad met de lichtgewicht sportauto. Onderin biedt de boxer meer dan genoeg koppel om soepel weg te trekken en boven de 4.000 toeren weet deze meer dan veertig jaar oude Porsche je aardig te verrassen.
Heerlijk!
En wat is dat toch fijn, stevig doorrijden in een klassieke Porsche. Dat raspende, echte racegeluid van de boxer, die briljante wegligging, de trillingen in de auto, het gevoel in het stuur. Autorijden in Optima Forma.
Het sturen gaat gevoelig en direct en de wegligging is zeker voor zo’n oude auto verbazingwekkend. Het is wel zaak niet over de grens heen te gaan, want alles komt hier op je eigen stuurmanskunsten aan.
Degelijk
Verder is opvallend hoe degelijk Porsche’s uit deze tijd al waren. De auto voelt solide en alles wat je ziet is met zorg in elkaar gezet. Natuurlijk, over een periode van veertig jaar gaan er wel eens dingen kapot, maar als dagelijkse klassieker is zo’n 911 onovertrefbaar.
Het is dan ook niet verbazingwekkend dat de prijzen van deze types de laatste jaren razendsnel stijgen en dat waarschijnlijk ook nog wel even doen. En zeg nou zelf, het is toch echt wel een beauty!
Conclusie