In een klassieke auto voel je met elke vezel in je lijf wat de auto doet; voor de ware liefhebber de enige manier om het échte autorijden te ervaren. En als het gaat om een goede, bruikbare klassieke sportauto, dan is er weinig beter dan een oude Porsche 911. Hadden wij even geluk dat we met een prachtige 911 S uit 1977 op pad mochten, dankzij de lieve mensen bij Cabrioland in Den Haag.
Porsche 911 s
Een van de fijnste

Dit model uit 1977, een van de laatste uit die serie, wordt door velen gezien als een van de allerfijnste Porsche’s die ooit uit de fabriek in Stuttgart is gerold en dat is niet zomaar. Hij komt namelijk precies uit de juiste periode.

Voorzien van nog altijd klassieke lijnen en een fijn klein formaat, heeft hij al wel een vrij moderne motor met het betrouwbare K-Jetronic Bosch injectiesysteem. En ook binnenin biedt hij precies de juiste combinatie tussen klassiek en (relatief) modern comfort.
Porsche 911 s
Een echte boxer

Over die motor gesproken, de iconische 2,7-liter zescilinder luchtgekoelde boxermotor levert in de ‘S’ 175 pk, die je stuk voor kunt gebruiken. Want door de plaatsing van de motor op die bijzonder plek van Porsche, heeft hij bijzonder veel grip.

Nu is 175 pk tegenwoordig niet zo heel veel, een beetje middenklasser gaat eroverheen, maar auto’s zijn nu veel zwaarder dan in 1977. De 175 pk’s van deze 911 weten wel raad met de lichtgewicht sportauto. Onderin biedt de boxer meer dan genoeg koppel om soepel weg te trekken en boven de 4.000 toeren weet deze meer dan veertig jaar oude Porsche je aardig te verrassen.
Porsche 911 sHeerlijk!

En wat is dat toch fijn, stevig doorrijden in een klassieke Porsche. Dat raspende, echte racegeluid van de boxer, die briljante wegligging, de trillingen in de auto, het gevoel in het stuur. Autorijden in Optima Forma.

Het sturen gaat gevoelig en direct en de wegligging is zeker voor zo’n oude auto verbazingwekkend. Het is wel zaak niet over de grens heen te gaan, want alles komt hier op je eigen stuurmanskunsten aan.

Degelijk

Verder is opvallend hoe degelijk Porsche’s uit deze tijd al waren. De auto voelt solide en alles wat je ziet is met zorg in elkaar gezet. Natuurlijk, over een periode van veertig jaar gaan er wel eens dingen kapot, maar als dagelijkse klassieker is zo’n 911 onovertrefbaar.

Het is dan ook niet verbazingwekkend dat de prijzen van deze types de laatste jaren razendsnel stijgen en dat waarschijnlijk ook nog wel even doen. En zeg nou zelf, het is toch echt wel een beauty!
Porsche 911 sConclusie

Het was een heerlijk dagje met deze oude Duitse sportauto, die helemaal niet oud aanvoelt. Snel (ja, echt), wendbaar, licht en heerlijk direct. Dit is autorijden. Deze 911 S uit 1977, niet perfect, maar wel goed, staat te koop bij Cabrioland in Den Haag voor 32.500,- euro.

Porsche 911 s

Deel.

Over de schrijver

Yuri Van Koeveringe

Als enthousiaste liefhebber van alles met twee en vier wielen volgt Yuri van Koeveringe (1978) al sinds lange tijd actief al het auto- en motornieuws. Met een stiekeme voorkeur voor al het moois dat uit Italië komt, schrijft hij artikelen over allerlei aspecten van het auto- en motornieuws en test hij zowel auto's als motoren. In het dagelijks leven rijdt hij in een Alfa Romeo 159 Ti, een 40-jaar oude Jeep Wagoneer en op een Ducati Multistrada.

Laat een reactie na: