Van de Peugeot 207 1.4 16V model WC8FSC uit 2008, doet de airco na het vernieuwen van de condensor het niet goed meer. Omdat de monteur na een eerste check niet weet hoe hij verder moet, schakelt hij de hulp van de Automotive Techline van Mijngrossier.

De condensor werd vernieuwd in verband met lekkage. Volgens de monteur wordt het aircosysteem sinds dat moment ijskoud als de compressor koudemiddel door het aircosysteem pompt. Hij heeft inmiddels al de druk in het aircocircuit gemeten: aan de hogedrukzijde is de druk 15 Bar en aan de lagedrukzijde twee Bar. Ook heeft de monteur geconstateerd dat de koelventilator uitgeschakeld wordt als de aircopomp stopt met pompen.

Citroën Jumper diesel slaat tijdens stationair draaien

Meetwaarden aircomodule uitlezen

Omdat de condensor vervangen is in verband met lekkage en omdat er voor de reparatie geen andere klachten of storingen waren, adviseert de helpdesk allereerst om de bedrading tussen de zekeringkast en de compressor te controleren. Tegelijkertijd wil Automotive Techline weten wat er met de temperatuur in het systeem gebeurt als de pomp uitschakelt. De monteur koppelt de systeemtemperaturen terug naar de helpdesk en die oordeelt dat deze in orde lijken.

Uit ervaring met eerdere cases weet de helpdesk dat de temperatuursensor van de verdamper, de druksensor of een motor-fout het door de monteur geschetste probleem kan veroorzaken. Daarom krijgt de monteur het advies om de meetwaarden van de aircomodule uit te lezen. 

Blog Bert Pennock autobranche

Hieruit blijkt dat de verdamper-temperatuursensor -2 graden Celsius aangeeft. Als de motor draait, schommelen de temperaturen van -4, naar +18 en vervolgens weer naar -5. De aircomodule interpreteert dit fenomeen als een ‘bevroren airco-compressor’ en schakelt de boel uit.

Dit is het sein voor de helpdesk voor de volgende stap. De monteur wordt gevraagd te controleren of de stekkerverbindingen op de temperatuursensor en aircomodule in orde zijn. Nadat de connectors gecontroleerd en in orde bevonden zijn, blijft er nog maar één mogelijkheid over: de verdamper temperatuursensor van de centrale elektronica (BSI). De oude sensor wordt vervangen door een nieuwe en het probleem is opgelost.

Deel.

Over de schrijver

Rob Blom

Rob Blom is gek op alles wat wielen heeft. Hij is zijn carrière begonnen als automonteur en via automotive en automotive aftermarket bedrijven in de mediawereld terechtgekomen. Nu is hij Driving-Dutchman en helpt hij automotive bedrijven bij de promotie van hun producten en diensten. Rob heeft een passie voor autoracen, klassieke auto's en (V-Twin) motoren, snelle sportwagens en vierwielaandrijving. Privé heeft Rob op dit moment een KTM 990 Adventure en een Audi A4 Avant Allroad Quattro.

Laat een reactie na: