Het laatste wat de motor liet horen was een kort rochelend geluid, waarbij het een blauwe rookwolk in de achteruitkijkspiegel achterliet. Het betreft een Peugeot 308 Blue HDi van het bouwjaar 2014 met slechts 37.648 kilometer op de teller. Van de 2.0-liter met motorcode DW10FD werd op enig moment teveel gevraagd met het trieste overlijden ervan tot gevolg. Maar wat moest er gebeuren om dergelijke maagdelijke auto tot dit besluit te laten komen?
Nadat de auto door een transporteur naar de dealer was gebracht, bracht ook ik hun een bezoek. De afdekplaat onder de motor was door de dealer reeds gedemonteerd en de olie die normaal in het carter zit, had zich verspreid over de gehele onderzijde van de auto. Al snel werd de carterstopplug verdacht, maar die leek nog wel gemonteerd. We hebben het hier over een kunststof carterpan met een, voor mij althans, afwijkend carterstopje.
Geweldschade of origineel?
Deze carterstop wordt gemonteerd met een bajonetsluiting en daarna geborgd met een soort haarspeldklem. De haarspeldklem was nog in het carter aanwezig en leek in goede staat. Ook vreemd waren een tweetal sleuven die zich in het carter bevonden. Alsof de motor op enig moment via het carter werd opgetild. De vraag diende zich nu aan of beide sleuven een gevolg waren van geweldschade, of dat ze domweg origineel reeds in het carter zijn aangebracht. Deze vraag was niet eenvoudig te beantwoorden, niemand in de garage kon het met zekerheid vertellen. Een vergelijkbare auto was niet voorhanden en een nieuw carter bleek wereldwijd niet op voorraad.
Ik besloot deze vraag mee naar huis te nemen. Rondom het carter waren verder geen geweldspatronen waar te nemen en ook de afdekplaat onder de motor bleek schadevrij. Op mijn verzoek werd een logbestand uitgelezen en de onderhoudshistorie uitgeprint. Ik toog gewapend met een dikke map uitzoekwerk huiswaarts, maar besloot eerst de aandacht aan de sleuven in het carter te geven. Als eerste zocht ik contact met Peugeot Nederland met de vraag of er demo auto’s in Nederland reden en zo ja, waar.
Doodlopend spoor
Er bleken er inderdaad een paar beschikbaar, de dichtstbijzijnde bevond zich in Utrecht. Na een afspraak gemaakt te hebben werd deze demo op de brug geplaatst en kon ik het carterstopje in originele vorm aanschouwen. Dit zag er wel heel anders uit dan die van de gestrande Peugeot, maar wat er wel identiek uitzag waren de twee sleuven. Doodlopend spoor dus. In de tussentijd werd het uitgebreide logbestand doorgeworsteld.
Daarbij kwamen enkele opmerkelijke zaken naar voren. Bij kilometerstand 37.600, 48 kilometer vóór de stranding, geeft de elektronische regeleenheid (BSI) een melding dat de motorolie temperatuur afwijkend is. Echter zonder een waarde te benoemen. Veertig kilometer verschijnt de melding dat de motoroliedruk de minimale waarde heeft overschreden. Op dit moment was de olielekkage kennelijk reeds bezig.
Carterplug gesmolten
Maar we gaan veder terug in de tijd. Via de onderhoudshistorie kon worden vastgesteld dat 1000 kilometer vóór de stranding de radiateur onder garantie werd vernieuwd. De betreffende dealer kon niet aangeven wat er exact defect was aan de radiateur, maar wel dat het een lekkage betrof. De berijder werd echter gewaarschuwd door een melding op zijn instrumentenpaneel. Terugkijkend in het logbestand bleek deze melding in de regeleenheid opgeslagen te zijn bij kilometerstand 35.710. De koelvloeistoftemperatuur bedroeg op dat moment 121 graden Celsius.
Bij kilometerstand 36.990 komt wederom een melding in het BSI. De koelvloeistoftemperatuur bedraagt op dat moment 103 graden Celsius. Dit werd echter nog niet weergegeven op het instrumentenpaneel. Wel werd duidelijk dat de temperatuur in de motor dermate hoog was opgelopen dat het wel leek of de carterplug domweg uit het carter gesmolten was. De borgclip was immers nog aanwezig.
Motor kapot door extreme hitte
Nu werd het tijd het carter zelf te demonteren om deze aan de binnenzijde te kunnen bekijken. Hier werden de vermoedens bevestigd en zelfs de sensor die het olieniveau controleert was volledig weggesmolten. Met de conclusie dat de motor kapot is gegaan als gevolg van extreme thermische onvolkomenheden werd het rapport afgesloten. De motor werd onder garantie vernieuwd en de case lijkt closed. Financieel tenminste, technisch zat het me niet lekker.
Ik wil nog graag weten wat er nu precies aan de hand is geweest. Nabellen met de dealer leverde nog iets op; tijdens het overbouwen van de onderdelen op de nieuwe motor, bleek ook de thermostaat van de oude motor volledig weggesmolten te zijn. Wellicht had deze met het vernieuwen van de radiateur ook meteen vervangen moeten worden. Maar wat gaat er nu met de motor gebeuren? Ik ga een vinger aan de pols houden, dus wellicht hierover later meer.
[grwebform url=”https://app.getresponse.com/view_webform_v2.js?u=BJQ3i&webforms_id=395503″ css=”on” center=”off” center_margin=”200″/]
1 Comment
Een carter van kunstof. Gewicht en kosten besparing vanuit PSA.
Een Ferrari F40 heeft twee rubbere brandstof tanks.
Ik heb een keer een auto gehad waarbij het garagebedrijf de carterplug slecht had dichtgedraaid bij een oliewissel zodat op mijn oprit overal olievlekken verschenen.
Een automonteur waar ik af en toe mijn auto breng viel het op.
Daarna nooid meer een druppel olie verloren.
Zo was ik profile beu geworden, en nu breng ik mijn auto naar een officiële merk dealer voor onderhoud i.v.m. de leeftijd auto en de garantie die er nog opzit. Na de garantie ga ik waarschijnlijk naar de automonteur die de slecht aangedraaide carterplug aantrof.
Ik vind het ergens wel zielig dat ik mijn auto niet naar hem breng voor onderhoud, mijn auto is nog zo jong daar kan ik niks aan doen.