Peugeot heeft met de 5008 een mooie en opvallende auto neergezet die heel veel mensen aanspreekt. Het is echter niet alleen het oog dat wat wil, prestaties zijn minstens even belangrijk. Ik heb een week met de 5008 mogen rijden om hem te kunnen beoordelen.
Fraai design
De auto is meer dan ooit een verlengstuk van een mensenleven. We werken erin, gaan er mee op vakantie, leven erin en rijden er mee van hot naar her. Het uiterlijk van een auto blijft belangrijk, dat is immers het eerste wat opvalt. Maar minstens even belangrijk is dat je je in een auto ‘thuis’ voelt en dat ie voldoende comfort geeft zodat jij je kunt ontspannen in deze drukke tijden.
Ik vind het, enigszins extreme -of ‘vooruitstrevende’- design van de Peugeot 5008 mooi. Dat kunnen de Fransen alvast in hun zak steken. Als ik in de auto plaatsneem en rondkijk, kan ook het interieur me prima bekoren. Het geheel ziet er rustgevend en overzichtelijk uit. Alles wat je als bestuurder -want dat is toch de hoofdpersoon- nodig hebt zit op de juiste plaats. De materialen zijn mooi en het geheel voelt degelijk aan. Met de bouwkwaliteit van de 5008 zit het zowel binnen als buiten wel snor.
Ik krijg het echter in deze 5008 maar niet voor elkaar om een fijne zitpositie te vinden. De korte zitting zonder verstelbare hellingshoek geeft -net zoals bij onder andere de Suzuki Baleno, Infiniti Q30 en Hyundai Tucson– mijn bovenbenen te weinig steun. De zitting loopt naar de achterkant te schuin af waardoor mijn rug en benen een oncomfortabele hoek vormen. Als gevolg daarvan ben ik tijdens de rit continue aan het verzitten en de stoelhoogte en stand van de leuning, die daarentegen wel goede zijdelingse steun geeft, aan het verstellen.
i-Cockpit
Fraai en geweldig speelgoed voor de gadget freaks onder ons, is het digitale instrumentenpaneel. De informatie voor de bestuurder wordt er duidelijk en mooi op weergegeven. Schakelen tussen de verschillende menu’s doe je via bedieningsknoppen op het lekker in de hand liggende stuur. Al blijft deze voor mij te klein en de platte bovenkant voelt niet natuurlijk aan, inparkeren met de palm van je hand is hierdoor niet meer mogelijk.
Peugeot Nederland PR-manager Ellis Blasé benadrukt dat het bij de zogenoemde i-Cockpit gaat om de “complete zithouding, gehele ergonomie, het compacte stuur, het touchscreen en de headup display. Een unieke rijsensatie wat ons betreft die comfortabel en veilig intuïtief rijden mogelijk maakt.”
Rijden
Vooropgesteld, de wegligging, besturing, remmen en motor zijn prima, niets op aan te merken. De auto rijdt in z’n geheel niet slecht, maar wel gemiddeld. Wat beter kan is bijvoorbeeld de automatische versnellingsbak. Die geeft een schokje als je vanuit stilstand en bijna stilstand optrekt, schakelt vaak pas laat op naar een hogere versnelling en doet dat dan ook nog eens een stuk langzamer dan andere auto’s waardoor de overgangen goed voelbaar zijn. En dat wil ik niet, het moet allemaal redelijk snel en vooral bijna ongevoelig soepel gaan.
Wat wel goed voor elkaar is bij de 5008 is de geluidsisolatie. De motor hoor je nauwelijks en ook windgeruis en bandengeluid is nagenoeg nihil. Wel had ik in mijn testauto het gevoel van onbalans in de wielen. Het onderstel van de 5008 is goed, maar gevoelig voor oneffenheden. Zeker op de kleine en korte hobbels, want die voel je goed. Op de snelweg is het comfort daarentegen weer optima forma en zoals we van Peugeot mogen verwachten.
Conclusie
De Peugeot 5008 is een fraaie verschijning met een prachtig innerlijk en uiterlijk. Er is veel ruimte aan boord en de belangrijkste prestaties zijn prima. Extra lof krijgt het optionele Hifi Premium FOCAL audiopakket dat een prima geluid genereert. Als Peugeot wat meer aandacht zou schenken aan de stoelen, zithouding en automatische versnellingsbak wordt het voor bijna 50 duizend euro echt een fijne auto. Vijftig duizend euro zegt u? Ja, want dat kost de auto waar ik mee reed en daar heb je heel veel ander lekkers voor. De Peugeot 5008 is er vanaf 32.660 duizend euro en voor dat geld heb je een heel fraaie en vooral ruime auto.
Informatie
Merk: Peugeot
Model: 5008
Type: Blue Lease Premium 1.6 BlueHDi
Brandstof: Diesel
Cilinderinhoud: 1.560 cc viercilinder
Vermogen: 120 pk
Koppel: 300 Nm
Topsnelheid: 184 km/h
0-100: 11,9 seconden
Versnellingsbak: Automatische 6-versnellingsbak
Gewicht: 1.355 kg
Laadvermogen: 845 kilogram
Prijs vanaf: 32.660 euro
Prijs gereden model: 48.030