Peugeot heeft zijn grootste model, de 5008, een flinke facelift gegeven, die ervoor moet zorgen dat deze zeer ruime SUV weer enkele jaren mee kan. Wij reden een week met deze zevenzitter om te kijken of de Fransen daar geslaagd zijn.
Ruimte
Een van de allergrootste argumenten voor het kopen van een 5008 is ongewijzigd gebleven: namelijk de combinatie van zeer veel ruimte voor een zeer schappelijke prijs. De 5008 wordt standaard geleverd met zeven zitplaatsen, waarbij je nog steeds, weliswaar een kleine, achterbak hebt. Met de achterste zitrij naar beneden heb je werkelijk zeeën van ruimte.
Maar om nou te zeggen dat je voor de vorige 5008 koos voor het spectaculaire design, nou nee. Het was vooral een hele grote auto, die er krachtig, maar niet erg elegant uit zag. Dat moet anders dacht het Franse merk, dat aan de lopende band prachtige auto’s ontwerpt, zoals de 508 SW en de 208.
Breed in plaats van hoog
Al bij de eerste aanblik is te zien dat de facelift de 5008 meer dan goed doet. De voorheen massale voorzijde is vervangen door een nieuwe, en veel elegantere randloze grille. De horizontale elementen hierin, waar de nieuwe LED-koplampen naadloos in over lopen, trekken het aanzicht de breedte in, in plaats van de hoogte. Dat maakt de auto gevoelsmatig meteen minder hoog.
In de GT-variant waar wij mee reden, worden deze elementen naar de leeuw in het midden toe steeds iets kleiner, waardoor een charmant 3D-effect wordt bereikt. Eveneens leuk is de manier waarop de modelnaam bovenop de grille geschreven werd, zoals de Peugeots van weleer.
Aan de achterkant zien we de nieuwe stijl achterlichten, die bestaan uit verticale, op het zicht los in de ruimte staande elementen. Ze worden met elkaar verbonden via een breed paneel van smoked glass, die net als de nieuwe grille, de auto de breedte in trekt. Al met al een zeer geslaagde facelift, waardoor de nieuwe 5008 inderdaad weer helemaal van deze tijd is én volledig in lijn loopt met de andere nieuwe modellen zoals bijvoorbeeld de 2008 en 208.
Interieur
Het interieur kent slechts kleine wijzingen. Er is een nieuw en iets groter scherm voor alle infotainment, met daaronder de leuke speelse, pianotoets-achtige bedieningsknoppen. Het digitale rijscherm, bij Peugeot altijd boven het kleine stuur geplaatst, is dezelfde, maar voorzien van een beter contrast.
En wat gebleven is, is dat heerlijke ruimtelijke gevoel dat zoveel andere auto’s steeds meer ontberen. Want waar andere merken je als bestuurder en passagier trachten te omarmen, gelooft Peugeot met de 5008 nog steeds in adem- en bewegingsruimte. Dat het interieur daarbij ook nog eens zeer fraai is en de stoelen erg lekker zitten, zorgt ervoor dat het een erg fijne plek is om wat tijd door te brengen.
Motoren en onderstel
Peugeot levert de 5008 met een dieselmotor van 130 pk, die in ons land nauwelijks aftrek zal vinden, en twee benzinemotoren van 130 of 180 pk. Een hybride versie zit er niet in, omdat de standaard zeven stoelen alle ruimte innemen van de plekken waar eventueel een batterij weggewerkt zou kunnen worden.
Wij gingen op pad met de minst sterke 1,2-liter turbodriecilinder, gekoppeld aan een achttraps automaat. Afgaand op de cijfers, 130 pk en 230 Nm, lijkt het wat aan de karige kant voor zo’n grote auto als de 5008. En inderdaad, een sprint naar 100 km/h net iets boven de tien seconden is zeker niet snel te noemen. Maar de kleine motor is wel altijd thuis en reageert, zeker in de Sportstand, behoorlijk fel. Daardoor voelt hij een stuk sneller dan hij is, en is rijden erin ook een stuk leuker dan je zou denken.
Daarbij word je geholpen door een goed uitgekiend onderstel. Hij levert flink veel comfort, maar is ook niet bang om te sturen. Goed, je merkt dat je met een vooral hoge auto op weg bent, maar het overhellen van de koets valt ontzettend mee en de grip is ruim voldoende.
Modern
Uiteraard is de 5008 ook voorzien van alle moderne hulpmiddelen. Zo is hij standaard voorzien van Active Safety Brake, Distance Alert en Lane Departure Warning. Onze auto was daarnaast voorzien van een adaptieve cruise control en Lane Departure Control. Bij deze laatste systemen merk je dat ze niet van de allernieuwste generatie zijn, want zeker de cruise control kan wat bruusk reageren als er ineens een auto voor je van baan wisselt.
Wel weer gaaf en nieuw, althans voor de 5008, is de Night Vision. Het digitale scherm boven het stuur verandert in een nachtkijker, die zelf auto’s, fietsers en wandelaars detecteert in het pikkedonker. Niet alleen een leuke gimmick, maar ook nog eens echt veilig en prettig.
Conclusie
De nieuwe Peugeot 5008 heeft wat ons betreft een geslaagde facelift gekregen. Hij ziet er veel eleganter, en breder in plaats van hoog uit. Van binnen is het nog steeds een erg fijne plek, die ontzettend veel ruimte biedt. Dan de prijs, altijd een sterk verkoopargument. De nieuwe 5008 is er vanaf 38.730,- euro, wat niet veel geld is voor zoveel ruimte en standaard zeven zitplaatsen.
Peugeot 5008
Motor: 1.199 driecilinder turbo-benzine
Vermogen: 130 pk bij 5.500 tpm
Koppel: 230 Nm bij 1.750 tpm
Topsnelheid: 188 km/h
Acceleratie tot 100 km/h: 10,2
Transmissie: 8-traps automaat
Gewicht voor wegenbelasting: 1.405 kilogram
Gemiddeld gemeten verbruik: 1 op 17,5
CO2-uitstoot: 151 g/km
Energielabel: C
Prijs vanaf: 37.730,- euro