Een hybride Peugeot 508 SW met een zeer sportief onderstel, vierwielaandrijving én 360 pk; dat moet wel het recept voor iets héél lekkers zijn. Met dit eerste PSE (Peugeot Sport Engineered)-model willen de Fransen laten zien dat de tijd van fun driving helemaal niet achter ons ligt. Maar dat alles komt wel met een prijs.
Mooi, mooi
De Peugeot 508 SW is sinds we er twee jaar geleden mee reden, een van onze grote favorieten. Ontegenzeggelijk is het een van de mooiste stationwagons op de markt met een eveneens zeer fijn interieur. Motorisch voldeden de benzine- en dieseluitvoeringen, later aangevuld met de 225 pk hybride, prima, maar de prestaties lagen misschien niet helemaal in lijn met het sensationele uiterlijk.
Tot nu! De 508 PSE is de meest krachtige straatauto van Peugeot ooit én – en hier zullen de fans zeer blij van worden – de eerste in een reeks van PSE-modellen. Deze zullen allemaal een vorm van elektrische aandrijving hebben.
Flink aangepakt
Voor het maken van de 508 PSE hebben de engineers geen halve maatregelen genomen. Het verlaagde onderstel kreeg zowel voor (+24mm) als achter (+12mm) een fiks grotere spoorbreedte en werd voorzien van dikke(re) stabilisatoren en sportievere veren en dempers. 245-35 20 inch Michelin Pilot Sport banden moeten zorgen voor lekker veel grip en dankzij de enorme vierzuigerremklauwen sta je ook op tijd stil.
Voorin vinden we een 1,6-liter viercilinder benzine turbomotor die 200 pk levert. Samen met een 110 pk sterke elektromotor drijft deze via een achttraps automaat de voorwielen aan. Op de achteras zit de tweede elektromotor, die 113 pk levert. De drie motoren tezamen bieden een totaal van 360 pk en 520 Nm.
Looks
Ook qua looks zijn ze bij Peugeot lekker los gegaan. Door zijn nieuwe onderstel heeft hij een lekker agressieve, lage en brede stand, die zeker van de achterkant zeer indrukwekkend is. Natuurlijk is hij ook voorzien van allerhande spoilers en diffusers. Opvallend zijn ook de kleine winglets op de uiteinden van de auto, die er (helaas) vooral voor esthetische doeleinden op zitten.
Onze testauto was gespoten in een prachtige kleur grijs, die lekker combineert met de gifgroen/gele accenten van de PSE-lijn. Ook in het interieur is duidelijk dat je in een sportieve auto zit, met fantastische kuipstoelen en subtiele fraaie details.
Prestaties
Voor het rijden heb je keuze uit niet minder dan vijf rijmodi. Van vol elektrisch (met een bereik tot ca. 35 km) tot Sport. In de Sportstand werken de drie motoren samen om te zorgen voor maximale prestaties. En die zijn er. Bij vol gas merk je de bijzondere combinatie van het directe koppel van beide elektromotoren en bij iets hogere toeren de volle 200 pk van de benzinemotor. Goed voor een 0-100 km/h sprint in iets meer dan 5,2 seconden.
Indrukwekkend is ook hoe goed de drie motoren samenwerken en hoe direct ze in de Sportstand reageren. Een teken dat ze daar bij Peugeot hun hybride aandrijving goed voor elkaar hebben. En wat ligt deze auto ongelooflijk strak op de weg. Goed, bij het insturen van de bocht merk je de 1.850 kilo’s wel, wat uiteindelijk resulteert in onderstuur, maar later dan je zou denken.
De bochten uit is de auto werkelijk fenomenaal, mits je goed aanvoelt wanneer je op het gas kan. Iets te vroeg en je glijdt weg over de voorwielen. Maar time je het precies goed, dan schiet je als een kanonskogel uit de bocht. Heerlijk én verslavend. En ook op zeer hoge snelheid ligt de PSE als een blok op de weg.
Comfort
Daardoor verwacht je direct dat comfort ver te zoeken is, maar dit is wellicht de grote verrassing: de PSE rijdt, net als zijn minder spannende 508 broers, nog steeds comfortabel. Je voelt de kuilen en hobbels in de weg wel, maar veel minder dan je zou verwachten van een dergelijk verlaagd sportief onderstel. Complimenten!
Je wordt daarbij geholpen door het feit dat de PSE, op het schuifdak en de onboard charger na, standaard alle opties heeft die op de 508 verkrijgbaar zijn. Dat betekent stoelverwarming en -massage, Night Vision, volledige infotainment met een fantastisch geluidssysteem, sportstuur, rondom camera’s en ga zo maar door. Als je in deze auto iets tekortkomt, dan ligt het toch vooral aan jou.
Verbruik
In theorie kun je met de 508 PSE een verbruik van 1 op 50 halen. Het is tenslotte een plug-in hybride. En toegegeven, als je elke mogelijkheid gebruikt om te stekkeren, zoveel mogelijk elektrisch rijdt en de Sportstand vergeet, is het een verdomd zuinige auto. Maar daar koop je een PSE niet voor.
In de Sportstand is het een heel ander verhaal. De 11,5 kWh accu is dan alleen maar bezig maximale kracht aan de elektromotoren te leveren en is dan ook vrij snel leeg (uiteraard afhankelijk van het gewicht van je rechtervoet). In deze stand haalden wij een gemiddelde van rond de 1 op 10. Is de batterij leeg, dan ben je helaas ook een fiks deel van het potentieel kwijt. Gelukkig laadt de auto in de Sportstand ook zelf de accu bij, wat natuurlijk weer ten koste gaat van het verbruik.
Conclusie
Dat er nog een toekomst voor het échte autorijden is, bewijst deze Peugeot 508 SW PSE. Ouderwetse sportiviteit met een moderne aandrijving. En er dan ook nog eens zo mooi uitzien, chapeau! Dit alles komt- zoals aangekondigd in de inleiding- wél met een prijs. De 508 PSE Berline is er vanaf 70.700,- euro, de ruime SW is er vanaf 72.300,- euro, waardoor de PSE in de buurt komt van verschillende krachtige stationwagons van Duitse makelij, die qua aandrijving, onderstel en premium interieurs lastig te verslaan zijn. Maar deze zijn lang niet zo bijzonder als de Peugeot 508 PSE. Dít is de auto voor de ware liefhebber!
Peugeot 508 SW PSE
Motor: 1.598 cc viercilinder turbobenzine + 2 elektromotoren
Vermogen: 360 pk bij 6.000 tpm
Koppel: 520 Nm
Transmissie: achttraps automaat
Aandrijving: vierwielaandrijving
Topsnelheid: 250 km/h
Acceleratie 0-100 km/h: 5,2 seconden
Gewicht voor wegenbelasting: 1.850 kilogram
Gemeten verbruik: van 1 op 10 tot 1 op 35
Energielabel: A
Prijs vanaf: 72.300,- euro
Prijs testauto: 74.070,- euro