1.600 cc Turbo High Pressure (THP) benzinemotoren worden sinds circa 2009 toegepast in de PSA automerken Peugeot en Citroën met motorcode motorcode 5FV (EP6DT) en MINI van de BMW Groep met motorcode N18.
Deze motoren gaan vaak al bij een relatief lage kilometerstand en op jonge leeftijd steeds meer en op den duur overmatig olie verbruiken, de distributieketting gaat ratelen en de turbo kan kapot gaan. Het olieverbruik en de ratelende distributieketting zorgen voor significant afnemende prestaties en een stijgend brandstofverbruik. Op den duur kan de motor zelfs volledig vastlopen en nog meer financiële schade veroorzaken.
Prestaties, brandstofverbruik en vastlopers
Het olieverbruik wordt veroorzaakt door olieschraapveren die vastkleven aan de zuiger waardoor ze niet meer tegen de cilinderwand aandrukken en slechte of versleten klepsteelafdichtingen. Olie die uit het oliecarter tegen de cilinderwand aangespoten wordt om de motor te smeren en te koelen en langs de klepstelen sijpelt, komt hierdoor in de verbrandingsruimte bij de in- en uitlaatkleppen terecht.
Als de vervuiling te zwaar is geworden, kan de brandstof de kleppen niet meer schoonspoelen en sluiten ze de verbrandingsruimte niet meer af. Hierdoor neemt het vermogen af wat gecompenseerd wordt door meer gas te geven waardoor het brandstofverbruik stijgt. Omdat de kleppen niet goed sluiten en de olieschraapveren niet meer doen wat ze moeten doen, verdwijnt de benzine ook in de uitlaat en komt het in de olie terecht. Het brandstofverbruik wordt nog hoger, de smerende werking van de olie verdwijnt en de motor loopt vast.
Ratelende motor
Het ratelende geluid in THP motoren wordt veroorzaakt doordat de distributieketting overmatig slijt, uitrekt en tegen de kettinggeleider slaat. Doordat de ketting oprekt, openen en sluiten de in- en uitlaatkleppen niet meer op het juiste moment. Ook dit probleem zorgt dat de prestaties van de motor afnemen en het benzineverbruik stijgt. Een opgerekte ketting zorgt eveneens voor vervuiling van de inlaatkleppen. Als een distributieketting te ver uitrekt of versleten is, kan de ketting breken wat resulteert in kostbare motorschade.
Dit probleem wordt opgelost door een nieuwe sterkere ketting te monteren. Vervang tegelijkertijd ook de tandwielen, kettingspanner en elektroklep van de kettingspanner om te voorkomen dat er zich in de toekomst opnieuw problemen voordoen.
De afbeeldingen tonen geen THP onderdelen maar zijn ter illustratie
2 Comments
Bij de THP-motoren kan de brandstof de inlaatkleppen NOOIT schoonspoelen, want deze motoren hebben directe brandstofinspuiting, Het enige dat langs de inlaatkleppen stroomt is dus gecomprimeerde inlaatlucht. De ernstige koolafzetting die zich bij deze motoren op de inlaatkleppen vormt, wordt veroorzaakt door olieresten uit de carterventilatie.
De EP6DT motoren van het PSA concern (Peugeot en citroën) hebben helaas géén al te beste reputatie. Interne vervuiling en hoog oliegebruik zijn helaas géén onbekende kwalen. Op de site van BJG DIAGNOSTICS wordt deze motor en zijn kwalen uitvoerig besproken. Niet alleen de problemen, maar ook de oplossingen. En dat laatste is het belangrijkste.