Een week nadat de verstuivers van een Opel Vivaro-2 2.5-liter CDTI diesel met motorcode G9U-630 en bouwjaar 2008 vernieuwd zijn, wil de motor niet meer wil aanslaan. Er branden geen controlelampjes en er zijn geen foutmeldingen in het motormanagementsysteem. Automotive Techline van AutoNiveau wordt ingeschakeld om assistentie te verlenen.
Enige weken voor dit probleem ontstaat, zijn de verstuivers van deze auto vernieuwd. De monteur denkt dat er een probleem in de aansturing van de opvoerpomp is, omdat er geen spanning op de ‘dikke draden’ van de pomp staat. Deze draden liggen in iedere Vivaro, ook als de auto geen elektrische opvoerpomp heeft. De fabriek legt de bedrading voor de elektrische opvoerpomp in iedere Vivaro standaard aan, echter heeft niet iedere Vivaro deze pomp.
Samen met de monteur wordt geconstateerd dat deze Vivaro geen elektrische opvoerpomp heeft. Onder de motorkap ontdekt de man een handpompje met een balgje. Automotive Techline adviseert om de brandstof in het systeem onder druk te zetten met het balgje en vervolgens de motor te starten. Echter slaat de motor nu ook niet aan.
Aanzuigdruk hogedrukpomp daalt snel
Nadere diagnose leert dat de aanzuigdruk (vacuüm) van de hogedrukpomp snel daalt. Dit kan volgens AutoNiveau duiden op een verstopt brandstoffilter. De monteur start de motor vervolgens met remmenreiniger en lijkt wat te willen doen. Hierop ontstaat de vraag of er geen vervuilde brandstof in de tank zit.
De raildruk lijkt echter in orde. De toevoerdruk laat echter wel een verminderde doorstroom zien. Op verzoek van de helpdesk wordt de motor gestart op schone brandstof in een extern tankje aan de zuigzijde van de hogedrukpomp. Het resultaat is hetzelfde, de motor slaat niet aan. Alleen als er vol gas gegeven wordt, wil de motor af en toe iets doen.
Hogedruk loopt snel terug
De hogedruk loopt ondertussen nog steeds snel terug. De vraag blijft waarom, AutoNiveau heeft de volgende verklaring. Het teruglopen van de druk kan veroorzaakt worden door lucht en/of damp in het brandstofsysteem. Nadat de motor is uitgezet, wordt de druk altijd iets minder. Los van het teruglopen van de druk, moet een raildruk van 300 bar voldoende zijn om de motor te kunnen laten lopen.
Bovenstaande controles en werkzaamheden sluiten problemen met het brandstofsysteem vrijwel volledig uit. Het probleem is echter nog niet opgelost en daarom wordt er verder gezocht.
Hints naar mechanische problemen
Achteraf en door extra gesprekken werd ook duidelijk dat er wat hints waren die in de richting van een ‘mechanisch’ probleem wezen. Zo werd onder meer getracht de motor te starten met drie accu’s om het juiste starttoerental te bereiken. Tijdens het starten hoorde de monteur de EGR ‘blazen’.