De R8 V10 plus is de snelste productie-Audi ooit. Een turboloze 5,2-liter V10 met 610 pk, van nul naar 100 in 3,2 en van nul naar 200 in 9,9 seconden en een topsnelheid van 330 kilometer per uur zijn cijfers die er inderdaad niet om liegen.
Aan alles komt een eind, ook aan snelheid, grip en tractie. Toch heeft Audi het voor elkaar gekregen om al dit krachtgeweld via de banden op de weg te krijgen. Daarvoor heeft Audi een nieuwe quattro vierwielaandrijving met compleet variabele koppelverdeling ontworpen.
Nieuwe quattro 100% vierwielaandrijving
Het nieuwe aan deze vierwielaandrijving is dat de kracht van de middenmotor over alle vier de wielen gelijkmatig kan worden verspreid. In de vorig R8 kon maximaal 30 procent van het vermogen naar de voorwielen. Nu gaat onder normale omstandigheden al het vermogen naar de achterwielen. In extreme gevallen kan nu in principe ook al het vermogen naar de voorwielen worden gestuurd.
Want anders haalt de fabriek op een gegeven moment het vastgestelde uitstootquotum niet meer en krijg je straf. Audi claimt dat de nieuwe R8 tot 13 procent zuiniger is dan zijn voorganger. Hiervoor schakelt Audi met Cylinder on Demand (CoD) bij rustig rijden een van de cilinderbanken uit om brandstof te besparen.
Aluminium-koolstofvezel Audi Space Frame
Andere trucjes zijn onder andere dubbele directe brandstofinspuiting, een inductie-spruitstuk, start-stop en een vrijloopfunctie als je het gas loslaat. Door een nieuw ontworpen aluminium-koolstofvezel Audi Space Frame (ASF) is het gewicht van de auto beperkt gebleven tot 1.555 kilo. Daarnaast is de bodemplaat compleet glad afgewerkt waardoor de stroomlijn optimaal is.