Ferry van den Boom uit Uden bouwt al sinds 2001 Ducati’s om. Zijn meest recente creatie is een Radical Ducati STR4. Hij was een paar honderd uur bezig en investeerde vele duizenden euro’s.
Van den Boom verbouwt alleen Ducati’s. “Puur om de stuureigenschappen en het geluid. Er hangt toch iets van een soort magie om dat merk heen.” Zijn eerste project was met een 750 Sport en was een restauratie en dat smaakte naar meer. Hij bouwde daarna onder ander een 900 caferacer. “Ik ben begonnen met een motorblok en een frame en daarna heb ik alles in stukken bij elkaar gezocht. Ik wilde gewoon eens een keer iets anders doen en een motor maken die niemand heeft.”
Radical Ducati
Tijdens zijn voortdurende zoektochten op internet naar informatie over Ducati’s en onderdelen, kwam Van den Boom in 2012 terecht op de website van Radical. Radical is een Spaans bedrijf dat motoren ombouwt waarvan zeker 90 procent op basis van Ducati’s. Zijn oog viel direct op de RAD STR met als basis een Ducati ST2 en een ST frame. “Ik werd gegrepen door de lijnen. Een Radical heeft iets unieks. Als je vanaf de zijkant goed naar de motor kijkt, lijkt het alsof het bovenstuk van de motor tien centimeter naar voren geschoven is. Die lijn is gewoon supergaaf. Daarnaast is er niets verborgen, alles is open en je kunt alle onderdelen zien zitten. Voor zo ver ik weet is er in Nederland geen ander exemplaar op kenteken. Het werd voor mijn een uitdaging om zo’n ding street legal te krijgen.”
Ducati ST4S Donormotor
Van den Boom ging eind 2012 op zoek naar een donormotor en vond die in België. “Ik heb bewust voor een ST4S uit 2001 gekozen omdat die een 996 blok met 120 pk en vijfspaaks Marchesini wielen heeft. Dat en de lijnvoering van het frame waren voor mij de belangrijkste basiselementen. Het frame is qua lijnvoering gelijk aan de oude types Monster tot en met 2006. Als je serieus onderzoek doet, kom je er bij Ducati achter dat heel veel onderdelen op de verschillende modellen uitwisselbaar zijn. Zij het soms met wat aanpassingen. Een van de vereisten was dat er een achterbrug van een Monster S2R in de Radical moest passen. Omdat dit de mooiste achterbrug is die Ducati ooit heeft gemaakt. Je moet ze alleen met een vergrootglas zoeken want ze zijn dun gezaaid. Je moet de brug compleet hebben met de exenter en de naaf om de ketting te kunnen spannen.”
Aan voorvork niets veranderd
De Belgische ST4S werd eerst ingevoerd en kreeg een Nederlands kenteken. Daarna demonteerde Van den Boom het motorblok. In de tussentijd kwam ook de onderdelenstroom op gang. “Aan de voorvork is niets veranderd,” zegt Van den Boom. Wel zijn er voor het oog en om het plaatje compleet te maken waveremschijven toegepast. Je begint met het pas maken van de tank-zit combinatie. Als je een beetje handig bent met een lasapparaat valt dit allemaal best mee. Daar is een uurtje of dertig in gaan zitten. De tank moet deugdelijk vastzitten en je moet goed op de motor te zitten. Je hebt de vrijheid om zelf je zitpositie te bepalen en aan te passen.”
Veel carbon gebruikt
Van den Boom heeft voor zijn moderne caferacer een 1098 tank gebruikt. De zit van Radical moest daar op aangepast worden. “Omdat deze van carbon is, is de aanpassing ook verder doorgevoerd in carbon. Ik heb achter onder de tank een extra afdichting gemaakt om de lelijke brandstofpomp uit het zicht te halen. Waar veel meer tijd in gaat zitten is de fabricage van het kuipframe. Je hebt namelijk geen enkele referentie. De koplamp moet op de juiste hoogte zitten en hij moet afstelbaar zijn. Ook moet met je stuur uit de weg kunnen. In het kuipframe zit ook heel veel elektronica, alle relais, de regeleenheid van de startonderbreker en de achteraf toegevoegde regeleenheid van de xenon verlichting. Ik ben daar zeker veertig uur mee bezig geweest. Je krijgt een kuip binnen zonder gaten en bevestigingen en je moet alles zelf opnieuw uitvinden. De bovenste oren zijn meteen de bevestigingen voor de spiegels. Door daar een voorspanning aan te geven, voorkom je dat ze gaan trillen. Door een dynamische spanning in de constructie van het frame aan te brengen, voorkom je trillende spiegels.”
Ook uitlaat is Custom made
Ook het uitlaatsysteem is custom made. Iedere cilinder heeft een eigen uitlaat. “Door de lengte van de pijpen gelijk te houden, haal je drie tot vier procent meer vermogen uit het blok en het typische verdragende Ducati geluid wordt ook iets meer geaccentueerd,” aldus Van den Boom. De bochten heeft Van den Boom zelf gemaakt. “De einddempers zijn universele Megaton dempers die heel veel gebruikt worden op caferacers. De dempers op de RAD STR4 zijn ontchroomd en voorzien van een keramische coating gegarandeerd tot 1050 graden. “Normaal gesproken wordt de temperatuur niet hoger dan 850 graden. Deze uitlaten kunnen racetemperaturen aan.”
Meeste carbondelen zelf gemaakt
De meeste carbondelen zoals de afdekking van het kuipframe heeft Van den Boom zelf gemaakt. “Omdat je gaat customizen is er niets kant en klaar verkrijgbaar.” Zo heeft Van den Boom onder andere de afdekkap van het kuipframe, afdekkap boven de luchtfilters, de afdekking aan de onderzijde van de zit en links en recht een paar hele kleine dingetjes zelf gemaakt. “Carbon verwerk je ongeveer hetzelfde als polyester. Je werkt met mallen maar alleen met blanke transparante epoxyhars.
Volgende project