Driving-Dutchman.nl
    Twitter Facebook Instagram Pinterest RSS
    Trending
    • Test Citroën C5 X Plug-in Hybrid, ultiem comfort
    • Test elektrische Fiat 500 3+1
    • Opel Corsa heeft software update nodig om te kunnen koelen
    • 4 tips bij het kopen van een tweedehands motor of auto
    • Autotest Mercedes-Benz EQA 250 Business Solution
    • Waar op letten bij private lease van een elektrische auto?
    • Vreemde geluiden onder motorkap Peugeot 508
    • Je leaseauto alleen zakelijk gebruiken? Dat levert je nauwelijks extra werk meer op
    Driving-Dutchman.nl Driving-Dutchman.nl
    • Homepage
    • Fun
    • Auto
    • Motor
    • Elektrisch
    • Techniek
    • Adverteren
    Login
    Driving-Dutchman.nl
    By Rob Blom

    Renault Kadjar: sushi met roquefortsaus, of toch een eigen karakter?

    Auto 01-10-2015Geen reacties

    De Japanse Nissan Qashqai en de Franse Renault Kadjar worden op hetzelfde onderstel gebouwd. Nu was ik al onder de indruk van de look en feel van de Nissan, maar nu ook van de Renault. Want de Fransen hebben hun eigen delicieuze saus over het onderstel met dezelfde motoren en wielophanging gegoten.

    Renault Kadjar sushi met roquefortsaus of toch een eigen karakter Driving-DutchmanEindelijk weer een relatief grote Renault die er, net als de Espace, echt wezen mag. En als de kwaliteit van de Renault dezelfde is als die van Nissan, dan staat er een top-auto. Als je ze beiden naast elkaar zet, zie je de grote verschillen tussen de Frans Japanse alliantie goed. De Qashqai is strak en scherp waardoor hij sportief wordt, de Kadjar is rond en grof wat hem stoerder maakt. De meeste mensen die ik gesproken heb, vinden de Renault Kadjar de mooiste van de twee.

    Aan de naam moeten we nog even wennen. Volgens Jan-Pieter van der Kooi van Renault Nederland past Kadjar qua klank goed tussen andere Renault crossover modellen Captur en Koleos. “Daarnaast klinkt de naam robuust.” De naam is volgens de Fransen opgebouwd rondom de woorden Kad- en -jar. Kad- is geïnspireerd op het woord “QUAD”, het vierwielige offroad voertuig. -Jar is afkomstig van het Franse woord “jaillir” (eruit springen) en de internationale naam “agile” (behendig).

    Renault Kadjar sushi met roquefortsaus of toch een eigen karakter Driving-Dutchman“De zesletterige naam is kort, dynamisch en stimulerend. Het ondersteunt de dimensie van ons merkimago dat staat voor kracht en robuustheid. De klank en de spelling van Kadjar is exotisch met een vleugje avontuur en vrijheid en nodigt uit om nieuwe gebieden te ontdekken”, aldus de marketingafdeling van Renault.

    Doe meer met rond

    Dit moet de Nederlandse Renault-designer Laurens van den Acker de Kadjar bij het ontwerpen van de Kadjar gedacht hebben. Renault is namelijk zeer fanatiek met details aan de slag gegaan. Aan de buitenkant van de Kadjar vallen vooral de groffe voorkant, de koplampen, de rondingen boven de dorpels en rond de wielkasten, de gewelfde achterlichten en de groffe diffuser op. Binnenin de auto valt achter het stuur vooral de fraai vormgegeven cockpit in het speelse dashboard op. Vanachter het stuur zie ik de rondgewelfde motorkap en als ik in mijn buitenspiegels kijk word ik keer op keer blij van de bolvormige achterschermen.

    Renault Kadjar sushi met roquefortsaus of toch een eigen karakter Driving-DutchmanHet crossover concept maakt de Kadjar ook een ruime auto, je zult er niet snel claustrofobisch in worden. De zittingen van de voorstoelen zijn wat aan de korte kant waardoor mijn bovenbenen snel wat vermoeid aanvoelen. Dit los je wel eenvoudig op door de stoel wat hoger in te stellen. Helaas voor de laagzitters, maar deze concessie moet je nu eenmaal maken. En blijf je toch laag zitten, dan is door de dikke A-stijlen en flinke spiegels het zicht van binnen naar buiten wat beperkt. Wederom zorgt hoger zitten voor de oplossing.

    Het goede gevoel

    Belangrijk is het gevoel dat een auto mij geeft. De Renault Kadjar geeft mij een goed gevoel. In de eerste plaats om zijn looks, in de tweede plaats om het rijgevoel. De Renault Kadjar is een fijne rij-auto met goede rijeigenschappen. Je stapt in en rijdt er mee weg. De Kadjar is een allemansvriend, de besturing is licht en soepel, de wegligging goed en degelijk, de motor is prima en de versnellingsbak idem dito.

    Renault Kadjar sushi met roquefortsaus of toch een eigen karakter Driving-DutchmanOm de hele auto goed te leren kennen, kan het geen kwaad de gebruikershandleiding goed te bestuderen. Vooral bij het entertainmentsysteem kan het geen kwaad om de ins en outs goed te leren kennen. Als je het eenmaal doorhebt, zijn er legio mogelijkheden die het rijden in de Kadjar zeer aangenaam maken. De Renault Kadjar is dan een auto waarin ik mezelf op mijn gemak en thuis-voel en zo hoort het ook.

    Graag vestig ik ook nog even de aandacht op het Bose soundsysteem. Vooropgesteld is de Kadjar een goede accoustieke box. Een aantal mensen in mijn omgeving hebben het niet zo op Bose. Er zouden geen hoge en lage tonen zijn en het geluid zou klinken als karton. Wel, de lage en hoge tonen kunnen prima ingesteld worden. En toegegeven, als je crappy gecomprimeerde muziekfiles afspeelt is het geluid inderdaad slecht. Maar FM, DAB+ en niet al te zwaar gecomprimeerde bestanden worden perfect afgespeeld en weergegeven.

    Renault Kadjar sushi met roquefortsaus of toch een eigen karakter Driving-DutchmanConclusie

    Aan de naam moet je misschien even wennen, maar Renault is met de Kadjar een nieuwe –en wat mij betreft goede– weg ingeslagen. Een weg die het kwaliteits- en familie imago een nieuwe boost moet en kan geven. De Kadjar is een auto voor een brede doelgroep, families, zakelijk rijders en voor mensen die iets anders willen dan de massa. De Renault Kadjar valt op door zijn verschijning, en als je er eenmaal ingezeten en mee gereden hebt, kun je niet anders dan positief over de auto zijn. De Renault Kadjar is sushi met een heerlijke roquefortsaus met een geheel eigen identiteit en karakter.    

    Technische gegevens:
    Brandstof: Benzine
    Cilinderinhoud: 1.198 cc
    Vermogen: 130 Pk
    Koppel: 205 Nm
    Topsnelheid: 192 km/h
    Versnellingsbak: 6 versnellingen handgeschakeld
    Gewicht: 1.281 kilogram
    Prijs vanaf: 24.790,00 euro
    Prijs gereden uitvoering: 30.690,00 euro

    Renault Kadjar sushi met roquefortsaus of toch een eigen karakter Driving-DutchmanPlus
    + Opvallend
    + Ruim
    + Interieur

    Min
    – Korte zitvlak
    – Zicht naar buiten in laagste stoelstand

    Foto’s: Alex Spinder. Bekijk meer foto’s op onze Facebook pagina.

    [grwebform url=”https://app.getresponse.com/view_webform_v2.js?u=BJQ3i&webforms_id=395503″ css=”on” center=”off” center_margin=”200″/]

    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Email WhatsApp
    Previous ArticleKan de Volkswagen Caddy Combi Maxi de populaire MPV vervangen?
    Next Article MINI John Cooper Works, de minpuntjes neem je op de koop toe

    Related Posts

    By Yuri Van Koeveringe

    Test Citroën C5 X Plug-in Hybrid, ultiem comfort

    By Yuri Van Koeveringe

    Test elektrische Fiat 500 3+1

    By Driving-Dutchman

    Opel Corsa heeft software update nodig om te kunnen koelen

    Reageer

    Laat een reactie achter Cancel Reply

    Aanmelden nieuwsbrief


    Video: Wij zijn Driving-Dutchman

    advertorial
    Meest gelezen

    Voorkom schade en dure reparatie aan dieselmotor, reinig roetfilter preventief

    Opgerekte distributiekettingen door Het Nieuwe Rijden

    Dure motorreparatie door te zuinig rijden

    Alfa Romeo presenteert de Giulia Quadrifoglio

    Colofon / Contact

    Dutch on Wheelz

    Nieuws, tips en persberichten kun je sturen naar
    press@driving-dutchman.nl
    Twitter @drivingdutch

    Vragen en opmerkingen aan de redactie van Driving-Dutchman redactie@driving-dutchman.nl
    Adverteren? Klik hier voor de mogelijkheden

    Automotormedia
    Hoofddorp
    Driving-Dutchman is een website van Automotormedia.

    Privacyverklaring
    Hier vindt u onze Privacyverklaring

    Reacties
    • Tootootje op Nieuwe Jeep Renegade 1.3 DDCT in de test
    • FAGOT EDDY op Zo voorkom je dat jouw EcoBoost benzinemotor in de soep loopt
    • Michael op Autotest: Tesla Model Y Long Range AWD
    • J.W.Mulder op Ook jij krijgt er mee te maken als je een auto hebt; TPMS bandendruk-bewaking systemen
    • Rudi op AdBlue verwarmingselement Ford Ranger geeft de geest
    • Kees Roeleveld op Doorn in het oog; een glimmend lederen stuurwiel. Zo kom je er vanaf!
    Auteurs

    Rob Blom
    Meer van deze auteur en zijn artikelen.

    Yuri Van Koeveringe
    Meer van deze auteur en zijn artikelen.

     

    Deel ons op
    • Facebook
    • Twitter
    • Pinterest
    • Instagram

    © 2022 driving-dutchman.nl - Dutch on Wheelz.

    • Homepage
    • Fun
    • Auto
    • Motor
    • Elektrisch
    • Techniek
    • Adverteren

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Deze website maakt gebruik van cookies. Door op akkoord te klikken of door gebruik te blijven maken van deze website geef je toestemming voor het plaatsen van cookies
    Akkoord Lees meer
    Privacy & Cookies Policy

    Privacy Overview

    This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
    Necessary
    Altijd ingeschakeld
    Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
    Functional
    Functional cookies help to perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collect feedbacks, and other third-party features.
    Performance
    Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.
    Analytics
    Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
    Advertisement
    Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.
    Others
    Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
    OPSLAAN & ACCEPTEREN

    Sign In or Register

    Welcome Back!

    Login to your account below.

    Lost password?