De Renault Mégane is altijd een bovengemiddeld lekker rijdende auto geweest, die veel ruimte combineerde met een schappelijke prijs. Maar hoe gaan de Fransen om met de elektrificatie van hun wagenpark? Wij gingen een week op pad met de ruime Mégane Estate E-Tech Plugin Hybrid om dit uit te zoeken.
Witte jas
Qua uiterlijk zat het wat ons betreft direct goed. Niet alle auto’s kunnen een witte lak verdragen, maar de Mégane Estate staat zo’n licht jasje erg goed. De indrukwekkende neus met het nieuwe logo en flinke lichtunits combineren sportiviteit met een flinke dosis Franse flair. Erg fraai!
Van de zijkant gezien is de auto ietwat neutraler, misschien zelfs een tikkie saai, maar gelukkig is de achterzijde weer bijzonder elegant. Het knappe is ook dat de auto nergens aanvoelt als een ‘grote’ versie van een bestaand model, maar echt zijn eigen stijl heeft.
Interieur
Het eerste wat je opvalt als je in de auto stapt, is hoe clean en minimalistisch alles is. Het dashboard bestaat uit een groot digitaal scherm achter het stuur en een nog groter rechtopstaand touchscreen in het midden. En verder louter eenvoudig lijnen, die een bepaalde mate van rust geven.
De lederen stoelen zitten prettig en het infotainmentsysteem is, zoals we van een moderne auto mogen verwachten, volledig ingericht met alles erop en eraan. De schermen, zeker die achter het stuur, zijn grotendeels zelf in te richten met ontzettend veel of juist weinig rijinformatie.
De techniek
Renault heeft zijn hybride modellen de naam E-Tech meegegeven. Voor de Mégane (Estate) E-Tech heeft de consument twee opties: Plugin Hybride en een ‘gewone’ stekkerloze hybride, waarbij het verschil in het accupakket zit.
Wij reden, zoals gezegd, met de Plugin, die een totaalvermogen van 160 pk heeft, door een combinatie van een 1,6-liter viercilinder benzine en een elektromotor. Deze laatste heeft een accupakket van 9,8 kWh, die verborgen ligt onder de achterbank. Hiermee kan de Mégane zo’n 50 kilometer volledig elektrisch rijden tot een snelheid van 135 km/h. Daarboven schakelt automatisch de benzinemotor aan.
Verbruik
Het accupakket heeft een maximale laadvermogen van 3,7 kW AC, waardoor het een kleine drie uur duurt voordat de batterij helemaal volgeladen is. De combinatie van de verschillende aandrijvingen zorgt in theorie voor een gemiddeld (WLTP) verbruik van 1 op 77.
Wij zeggen hier bewust bij ‘in theorie’, omdat het bij een plugin hybride enorm afhangt van hoe vaak je stekkert. Zorg je dat de accu altijd vol is, dan rijd je nagenoeg brandstofloos. Laad je helemaal niet op bij een laadpaal, dan moet de accu opgeladen worden door de brandstofmotor én de energie die teruggewonnen wordt door het afremmen. Het brandstofverbruik hierbij ligt rond de 1 op 20.
Hoe rijdt het?
Je hebt keuze uit verschillende rijmodi: Pure is volledig elektrisch, MySense is de meest energie efficiënte hybride stand en in Sport zorgen beide aandrijvingen voor maximale prestaties. Daarbij heeft de automaat ook een B (Brake)-stand, waarbij de auto bij gas los maximaal afremt en dus energie terugwint. Ook bekend als het zogenaamde one-pedal-drive, waarbij je nauwelijks nog de rem gebruikt.
Zo lang de batterij vol zit, is de Mégane een lekkere rappe auto, zeker in Sport. De benzinemotor is niet de krachtigste, maar het directe volledige vermogen van de elektromotor compenseert dit uitstekend. 0-100 km/h gaat in 9,8 seconden en de topsnelheid ligt op 183 km/h.
Qua weggedrag stelt de Renault ons gelukkig niet teleur. Nog altijd weet de Mégane goed om te gaan met stevig bochtenwerk, in deze hybride mede dankzij het centraal en laag plaatsen van het accupakket. Je merkt de extra kilo’s wel, vooral in snelle bochtenwisseling, maar niet zover dat het storend wordt. Daarnaast biedt hij meer dan voldoende comfort, wel zo prettig voor de langere afstanden.
Conclusie
De Renault Mégane Estate E-Tech Plugin Hybrid is wat ons betreft zeker geen verkeerde keuze als je ruimte, een fijn design en een laag verbruik wilt combineren. Het is een uitstekende opvolger van de vorige generatie spaardiesels, mits je uiteraard wel de auto geregeld oplaadt. De rijeigenschappen zijn gelukkig nog altijd des Méganes en dan de prijs: onze luxe Business Edition One kwam met alle opties, zoals lederen bekleding, speciale lak, open dak en Bose geluidssysteem op een totaal van 37.953,- euro. Wat een erg toegankelijke prijs is voor een dergelijk fijn rijdende, moderne plugin hybride.
Renault Mégane Estate E-Tech Plugin Hybrid
Motor: 1.598 cc driecilinder benzine+ elektromotor
Vermogen: gecombineerd 160 pk
Transmissie: automaat
Aandrijving: voorwielen
Topsnelheid: 183 km/h
Acceleratie 0-100 km/h: 9,8 seconden
Gewicht voor wegenbelasting: 1.578 kilogram
Gemiddeld gemeten verbruik: van 0-1 op 25
Energielabel: A
Prijs testauto: 37.953,- euro