Dat Laurens van den Acker de design chef is van Renault weten we ondertussen wel. En dat hij nu alle modellen van Renault onderhanden heeft genomen is, met name aan de ‘neuzen’, duidelijk te zien. Nu valt het niet mee om een onderscheidende wagen te maken in het altijd lastige C-segment. Maar met de Mégane voegt Renault in dit segment wel een zeer moderne en opvallende auto toe. Onderscheidend is met vooral de achterkant met zijn bijzondere LED achterlichten die altijd branden. Ik vind het bijzonder goed geslaagd.
Mégane oogt fors en is dat ook
De Mégane oogt best fors en laag en als je naar de cijfers kijkt klopt dat ook wel. De auto is 4.359 millimeter lang en 1.447 millimeter hoog, dat is in vergelijking met het vorige model maar 59 millimeter langer en 2,4 millimeter lager. Dus het is het design dat de Mégane maakt. Knap gedaan door Laurens. Ook de kleur Blue Iron van de Mégane die ik mee had doet hem erg goed. Fors vond ik wel de tildrempel waarover je de boodschappen moet tillen in de overigens wel ruime bagageruimte. Hoofdruimte en ruimte voor de benen op de achterbank is er meer dan voldoende.
Ook binnenin oogt de Mégane ruim. Alle zaken zijn keurig op elkaar afgestemd, materialen zijn zonder meer uitstekend met hier en daar een uitschieter naar beneden qua materiaalkwaliteit. De heerlijke sportstoelen, onderdeel van de GT-Line uitvoering, houden je perfect in positie bij snel genomen bochten. Dankzij de GT-Line uitvoering is de versnellingspook en het stuurwiel afgezet met blauwe stiksels wat bijdraagt aan een sportief imago. Nu had ‘mijn’ model geen 4control, het systeem dat voor vier sturende wielen zorgt. Met dit systeem is de wendbaarheid, de grip en de wegligging van de Mégane nog beter, maar ook zonder is de auto erg wendbaar.
Topprestaties
In het midden van het dashboard staat een groot (8,7 inch )TFT kleurenscherm met het zogenoemde R-Link systeem. Met dit multimedia- en navigatiesysteem bedien je diverse zaken zoals het Multisense systeem. Afhankelijk van de stand, Eco, Comfort, Neutraal, Sport of Persoonlijk, stemt de Renault Mégane zich af naar wens van de bestuurder. Multisense regelt onder andere de technische set-up van motor, het schakelen en het geluid van de motor. Tegelijkertijd wordt de binnenverlichting aangepast zodat de sfeer in de auto anders wordt.
Het vermogen van de 1.2-liter benzinemotor met 130 pk en 96 kW is wat mij betreft ruim voldoende. Prestaties hebben me niet teleurgesteld en 6,7 liter op 100 kilometer met een stevige rijstijl is niet verkeerd. De motor doet ook bijna geruisloos zijn werk en in goede harmonie met de versnellingsbak. Het schakelen gaat precies, direct en erg soepel. Je maakt wel een lange slag met de versnellingshandel, maar dat is niet storend. Uiteraard zit de Mégane ook weer boordevol veiligheidssnufjes, zoals bijvoorbeeld het Visio Systeem met Lane Departure Warning, Traffic Sign Recognition, Blind Spot Warning en Safe Distance Warning.
Een hele fijne wagen
Het is mooi als er bepaalde zekerheden in het leven zijn. Zeker is dat je inkomstenbelasting op tijd moet betalen en dat je komt te overlijden. Wat ook een zekerheid was, is dat er op een Renault altijd wel wat was aan te merken. Maar dat is met de nieuwe Mégane dus niet het geval! Geen piepjes, geen kraakjes, goede materialen, een zeer geslaagd uiterlijk en een hele fijne motor. Dus de conclusie is, dat er weer een zekerheid in het leven wegvalt want de Mégane is gewoon een hele fijne wagen. En dat was voor mij bij aanvang van de test helemaal geen uitgemaakte zaak.
Plus
+ Fijne motor
+ Uiterlijk
+ Interieur
Min
– Tildrempel bagageruimte
Informatie:
Merk: Renault
Model: Mégane
Type: 1.2 liter (1.198 cc)
Prijs vanaf: € 26.390,-
Prijs testauto: € 29.513,91
Motor: viercilinder, 130 pk
Versnellingsbak: Handgeschakelde zes versnellingsbak
Brandstof: Benzine
Opgegeven verbruik: 5.3 L /100km
CO2-uitstoot: 119 g/km
Energielabel: B
Euro NCAP sterren: 5
Topsnelheid: 198 km/h
Carrosserie: Hatchback
Aantal zitplaatsen: 5
Laadvolume: minimaal 384 liter