Een plaatje, de nieuwe Renault Scénic. De importeur heeft een exemplaar in knallend ‘honinggeel’ klaargezet. In combinatie met deur- en raamstijlen in glanzend zwart lijkt de Scénic in weinig op zijn toch wat anonieme voorganger. Het gedrongen uiterlijk maakt de Scénic op het oog meer crossover dan MPV.
Uniek aan een auto in deze klasse van vaak toch wat saai ogende MPV’s -waarop vorige generaties Scénic geen uitzondering vormden- zijn de 20 inch wielen die standaard zijn ongeacht de aangevinkte uitvoering. Het zijn echter geenszins asociaal brede sloffen. Met een bandbreedte van 195 millimeter (volledige specificatie 195/55R20) is de impact op het verbruik zo gering mogelijk gehouden. Ook het comfort blijkt er niet of nauwelijks onder te lijden, maar daarover later meer.
Scénic of Grand Scénic?
De grote wielen en het forse postuur van de Scénic doen vermoeden dat de ruimte binnenin navenant is. Dat blijkt voorin inderdaad het geval. De zeer schuin geplaatste voorruit zorgt voor een diep dashboard en het bijbehorende ruimtelijke gevoel. Wanneer ik achterin plaatsneem, is het echter even slikken. De beenruimte houdt niet over en de vliegtuigtafeltjes aan de rugleuning van de voorstoelen zorgen in ingeklapte stand voor een behoorlijke uitstulping die het geheel nog krapper maakt.
Indien je op zoek bent naar een échte familiewagen, dan maakt dit de propositie van de grote broer, de 23 centimeter langere Grand Scénic, een stuk sterker. Met een meerprijs van 1.200 euro is dat voor de kopers met behoefte aan ruimte op de achterbank, veelal veertigers aldus Renault Nederland, een realistische optie. De typische kopers van de ‘reguliere’ Scénic, volgens de statistieken welgestelde vijftigplussers, adviseer ik de euro’s te besteden aan de 130 pk sterke benzineversie die ik meekreeg. Een heerlijk soepele motor die weinig moeite kent met de 1.500 kilogram zware ‘losange’.
Opbergruimte
Waar je de Scénic niet van kan betichten is een gebrek aan opbergruimte. De Scénic biedt een keur aan zowel verborgen als zichtbare bakjes en vakjes. Speciale vermelding voor de in zijn geheel verschuifbare middenconsole waaruit aan de voorzijde de bekerhouders verrijzen. Voor de voorpassagier bevindt zich in plaats van het traditionele dashboardkastje een lade, door Renault Magic Drawer gedoopt, die het op papier gemakkelijk maakt om spullen op te bergen én terug te vinden. In de praktijk zit je met een geopende lade echter al snel klem met je knieën.
Het ver van de bestuurder geplaatste navigatiescherm van de vorige generatie is vervangen door een prominent aanwezig aanraakscherm dat een fraai geheel vormt met de net iets boven de middenconsole geplaatste versnellingspook. De bediening is redelijk intuïtief, maar de icoontjes soms wat aan de kleine kant. En een stukje functie boven vorm dat ik alleen maar kan toejuichen: de snelheidsmeter en toerenteller bevinden zich in de nieuwe Scénic weer gewoon recht voor de bestuurder. Het optionele head-up display betreft bij Renault nog altijd een plexiglas plaatje waarop de gegevens geprojecteerd worden, in plaats van direct op de voorruit. Over de interieurkwaliteit kan ik verder kort zijn: die is afgezien van de wat hardere en scherpe plastic delen aan de onderzijde van het dashboard uitstekend.
Windruis
De Scénic deelt zijn onderstel met de Mégane, maar ook met de Kadjar, Nissan Qashqai en Pulsar. Of dat de oorzaak is kan ik niet beoordelen, maar het rijgedrag is in elk geval minder typisch voor een MPV. De vering is stevig maar zeker niet oncomfortabel, tenminste niet op Nederlandse wegen.
Wel is er merkbaar windruis en is het geluid van de banden ook wat aanwezig op hogere snelheden. In bochten geeft de directe en natuurlijk aanvoelende besturing vertrouwen en is niet te merken dat de Scénic nog iets hoger is dan zijn voorganger. De smallere banden zouden in theorie sneller tot gripverlies moeten leiden, maar daarop heb ik de Scénic niet kunnen betrappen.
Conclusie
Wat mij betreft mag Renault doorgaan met het opschudden van traditionele segmenten, als het tot resultaten als de Scénic leidt. Deze exercitie is tevens een goede test of MPV’s nog bestaansrecht hebben in een tijd waarin we elke paar weken een nieuwe crossover zien verschijnen. Na een weekje in de Scénic is Renault wat mij betreft voor de test geslaagd. Denk voor de koop echter goed na waarvoor je de auto gaat gebruiken en rijd ook een rondje in de Grand Scénic ter vergelijking.
Informatie
Merk: Renault
Model: Scénic
Type: Energy TCe 130 Bose
Brandstof: Benzine
Motor: 4-cilinder in lijn, 1.198 cc
Vermogen: 130 pk
Koppel: 205 Nm
Topsnelheid: 195 km/h
Versnellingsbak: 6 versnellingen handgeschakeld
Gewicht: 1.505 kg
Prijs vanaf: 27.560 euro
Prijs gereden model: 36.455 euro