Olijk, zo zou ik de eerste Renault Twingo uit 1993 met een uiterlijk dat jaren mee kon willen omschrijven. In 2007 opgevolgd door de tweede generatie, die al behoorlijk afweek van het eerste model en die ik persoonlijk niet meer zo guitig vond. De fase twee van het tweede Twingo model, die in 2012 zijn intrede deed, was al veel meer het Renault-gezicht van nu. Maar nu, nu is de Twingo (TCe 90) compleet anders.
Qua design toch heel erg Renault en ontworpen door de Nederlander Laurens van den Acker. Maar er zijn dingen veranderd, namelijk een motor die achterin geplaatst is en achterwielaandrijving. Hier is duidelijk de samenwerking met SMART te zien. Het resultaat een speels en city-proof wagentje die op het eerste gezicht nog behoorlijk ruim overkomt, van binnen dan!
Je kunt deze rakker overal kwijt
Met een lengte van drie meter negenenvijftig is de Renault Twingo geen grote auto. En dat is erg handig als de stad je werkterrein is. Of als je in een dorp woont en vaak op smalle weggetjes rijdt. Je kan deze kleine rakker bijna overal kwijt en met de super kleine draaicirkel parkeer je de Twingo zo in de te kleine parkeervakken van de supermarkt. Boodschappen zijn makkelijk kwijt te raken op de vlakke laadvloer boven de motor. Een bagageruimte die bovendien bijzonder handig is want je wordt niet gehinderd door wielkasten. Dit komt omdat de bagageruimte zich boven de motor bevindt. Hoewel de motor achterin ligt, is het qua beenruimte op de achterbank ook nog best uit te houden. Je zou verwachten dat, juist doordat de motor achterin ligt, de achterbank naar voren komt en dat dit ten koste van de beenruimte gaat. Maar Renault heeft dat goed opgelost door de wielen in de uiterste hoeken van de auto te plaatsen.
Eenmaal op de vrij vlakke voorstoel plaatsgenomen valt op hoeveel ruimte er om je heen is, en dat voor een kleine wagen. De voetsteun naast de koppeling vond ik wat hoog waardoor ik mijn been wat geforceerd naast de koppeling moest laten rusten. Ik zie een frivool dashboard dat is afgezet met rode accenten, onder andere rondom de ventilatieroosters en op het stuur. Dit als onderdeel van het Sport pakket op ‘mijn’ Twingo. Alle knoppen zitten goed onder handbereik en zijn eenvoudig te bedienen. Een uitgebreid multimediasysteem R&GO waarmee je eenvoudig je telefoon kan koppelen met Bluetooth. De boordcomputer van de auto geeft de info weer op het touchscreen dat verbonden is met het internet. Met het Renault R-Link systeem wordt alle entertainment gecombineerd, van multimedia, DAB+ en TomTom navigatie en kun je zelfs apps downloaden naar je Twingo.
Helemaal naar eigen wens samen te stellen
Individualisering of personalisering is helemaal van nu, ook de Twingo is helemaal op je eigen wensen te bestellen. Of het nu gaat om de uitrustingsniveaus Authentique, Expression en Dynamique, of striping aan de buitenkant, het is mogelijk om verschillende delen van de auto aan te passen. Denk bijvoorbeeld aan de afwerking van het dashboard variërend van ‘golfbal-effect’ tot bleu (babyblauw).
Tijd om de motor te starten en gas te geven. De driecilindermotor met 90 pk gaat als de brandweer vooruit. Dat had ik niet gedacht, de Twingo is een verbazend snel rakkertje. De versnellingspook ligt goed in de hand en schakelen gaat vloeiend. De 130 kilometer per uur aantikken is geen probleem en zo gehaald. Eenmaal op snelheid kun je de ECO-knop indrukken om lekker zuinig te rijden. Ik zou die knop verder links laten liggen want met die ECO-stand ingeschakeld, is het net of je een aantal pk’s mist en is de auto veel ‘slomer’ en minder leuk. De nieuw ontwikkelde motoren zijn er in twee benzinevarianten, een 899 cc met 90 pk en een 1-liter 70 pk.
Een echte winnaar
De voorwielen luisteren goed naar de stuurbewegingen van de erg lichte stuurbekrachtiging. Dat is wel even wennen, maar in de stad uiterst handig en juist erg prettig. De voorwielen hebben een breedte van 185/50R16 en de achterwielen van 205/55R16. Dit en de aanwezige ESP en ABS zorgen voor een veilig en vertrouwd weggedrag. Want achterwiel aandrijving kan op een natte ondergrond nog wel eens voor een onaangename verrassing zorgen. Maar daar is in de Twingo helemaal niks van te merken.
Heel fijn is het dikke stuur met een afgeplatte onderkant, het ligt goed in de hand. De Stop & Start functie werkt erg goed, de motor slaat zonder noemenswaardige moeite weer aan zodra je de koppeling intrapt. De Renault Twingo TCe 90 is een verrassend kleine, maar ruime auto. Erg wendbaar en bijzonder vlot in de 90 pk uitvoering. Dat de motor achterin ligt merk je in de praktijk niet. De motor klinkt lekker en de binnenruimte heeft me aangenaam verrast. In het A-segment is deze Twingo een echte winnaar!
Technische gegevens:
Brandstof: Benzine
Cilinderinhoud: 899 cc
Cilinders: 3
Vermogen: 90 pk
Koppel: 135 Nm
Topsnelheid: 165 km/h
Versnellingsbak: Handgeschakelde vijf versnellingsbak
Gewicht: 968 kg
Prijs vanaf: 10.790,- euro
Prijs gereden model: 13.990,- euro
Gereden test km: 582
Plus
+ Binnenruimte
+ Fijne motor
+ Handig in de stad
Min
– Weinig steun stoel
– ECO stand niet leuk
Foto’s: Yuri van Koeveringe
[grwebform url=”https://app.getresponse.com/view_webform_v2.js?u=BJQ3i&webforms_id=395503″ css=”on” center=”off” center_margin=”200″/]