De Renault ZOE is een populaire elektrische auto en is in Nederland veel verkocht. Helaas verschijnen wat oudere ZOE’s na een aantal jaren goed gefunctioneerd te hebben steeds vaker in de garage van het autobedrijf omdat de batterij niet meer (snel) kan worden opgeladen. Autospecialist DTS Lopik heeft onderzocht wat de oorzaak van dit probleem is en biedt een minder kostbare oplossing dan de Renault-dealer.
Het laadprobleem komt voor bij zowel de 220 Volt thuislader als de 3-fase krachtstroom laadpaal (snellader). De foutomschrijvingen variëren: vaak lukt snelladen niet, soms werkt laden op 220 volt niet en in enkele gevallen kan de auto helemaal niet meer opgeladen worden.
Renault ZOE laadmodule
Soms verschijnt er een melding op het instrumentenpaneel van de ZOE dat er niet geladen kan worden, maar dit is niet altijd het geval. Het probleem kan zich ook voordoen zonder enige melding op het instrumentenpaneel.
De eigenaar van de ZOE in dit artikel is al eerder met dit probleem naar de officiële Renault-dealer geweest. De dealer stelt dat het probleem kan worden opgelost door de complete BCB-module (ook wel inverter of laadmodule genoemd) te vervangen. Dit is echter een kostbare oplossing, met kosten die kunnen oplopen tot enkele duizenden euro’s.
DTS Lopik heeft onderzocht wat de oorzaken van het probleem kunnen zijn. Meestal betreft het een onderdeel in de BCB-module, hoewel soms een extern probleem de oorzaak is. Wanneer het defecte onderdeel is vervangen, kan de Renault weer zonder problemen worden opgeladen.
Deelreparatie in plaats van volledige vervanging
DTS Lopik vervangt alleen het defecte onderdeel, zodat de volledige en dure BCB-module niet vervangen hoeft te worden. Om het defecte onderdeel te vervangen, moet de module uitgebouwd en opengemaakt worden. Hiervoor moet de auto spanningsloos gemaakt worden. Vervolgens wordt de BCB-module uitgebouwd en geopend.
Het defecte onderdeel wordt vervangen en de module wordt met een nieuwe pakking weer gesloten. Voordat de auto weer de weg opgaat, worden er diverse controles uitgevoerd om te garanderen dat de auto veilig en volledig in orde is.
DTS Lopik is gespecialiseerd in onderhoud, diagnose en reparatie van elektrische auto’s. Ze zijn hiervoor opgeleid en gecertificeerd, en beschikken over de vereiste veiligheidsvoorzieningen en benodigde speciale apparatuur en gereedschappen.