Ik val meteen met de deur in huis: ik ben verliefd geworden op de BMW X1 XDrive 25i. Ik val op snelle vierwielaangedreven auto’s, die nog gaver rijden dan dat ze er uitzien. Dit betekent wel er nu twee auto’s zijn die mij moeten delen: deze BMW en de Subaru Levorg.
Uiterlijk en innerlijk twee totaal verschillende auto’s met sterk uiteenlopende prijsniveaus’, maar beiden met een goed hart, een mooi uiterlijk en prestaties van topformaat. Ben je in de markt voor een sportieve vierwiel aangedreven station, ga dan naar Subaru. Wil je een compacte, maar toch ruime SUV, dan moet je echt even bij BMW binnenlopen.
De BMW X1 XDrive 25i is mooi, ruim en presteert zo gaaf, dat ik er een adrenalinekick en bijbehorende positieve emotietranen van in mijn ogen krijg. Een auto met deze carrosserievorm met de prestaties van een heel sportieve station of sedan, BMW heeft het voor elkaar gekregen.
Ik kan me niet inhouden
En dat is best een probleem. In veel moderne auto’s wordt ik rustig. In de X1 XDrive 25i ook, maar hij blijft me uitnodigen om harder te gaan dan nodig is, én mag. Ik kan er niets aan doen, maar ik moet het motorblok en uitlaatgeluid van de viercilinder met dubbele turbo horen. Wees dus gewaarschuwd. In de ECO en ECO PRO stand is de X1 een heerlijk comfortabele auto. In de SPORT stand wordt het een keihard beest.
En dat is waar ik nou zo van hou, een wolf in schaapskleren. Al kan ik de X1 XDrive niet echt beschuldigen van het laatste. De auto ziet er, zeker in het zwart, fraai uit. Mooie vormen, duidelijke gelijkenissen met zijn grotere broers de X3 en X5. Kortom, een mooie verschijning tussen alles wat er op de Nederlandse wegen rondrijdt. Alleen als ik recht op de achterkant van de X1 kijk krijg ik een beetje een ‘mwahh’ gevoel, maar verder… niets dan lof.
Niet alles is rozengeur en maneschijn
Twee zaken vallen mij in de BMW op: het bandengeluid en geluiden uit het vooronderstel. Het bandengeluid is daarbij niet irritant, maar wel hoorbaar en dat is vreemd bij een auto van dit luxueuze kaliber. In het vooronderstel gebruikt BMW harde rubbers, waardoor ook de geluiden die daar vandaan komen in de auto doordringen. Ik hou het er op dat dit met de sportieve aspiraties van de Duitser te maken heeft.
De automaat van de BMW schakelt ook prima, maar toch voel je een licht schokje bij het wijzigen van de versnellingen. Ik heb me voorgehouden dat dit met de sportiviteit van BMW én de XDrive te maken heeft. Maar voor 53 duizend euro hoopte ik in de ECO en ECO PRO stand toch een naadloos schakelende bak. Zet je de BMW in z’n SPORT stand, dan is de bak net zo gaaf als het blok. De Tiptronic schakelt super snel en maakt de auto heerlijk sportief met bijbehorend plofje als de ontsteking tijdens het schakelen even uitgezet wordt. Heerlijk!
Keuze wordt steeds moeilijker
Eerder heb ik mij al, en daar sta ik nog steeds 100 procent achter, heel positief uitgelaten over Mercedes-Benz. Maar, Mercedes blijft wat mij betreft toch meer een perfect comfortabel luxe-merk. Bij BMW komt bij mij toch iedere keer weer de sportiviteit naar boven drijven. Door het onderstel instelbaar te maken, kunnen ook de Duitsers uit München het Mercedes-comfort beconcurreren.
Een keuze maken tussen alle merken en modellen die ik in dit artikel genoemd heb, kan ik eerlijk gezegd niet en doe ik ook niet. Simpelweg omdat ik de keuze niet hoef te maken omdat ik niet voor deze auto’s in de markt ben. Japans, Duits, Frans, ze hebben allemaal hun eigen specifieke USP’s. Eén ding is zeker, de BMW X1 XDrive 25i krijgt wel een enorm positieve waardering van mij. Ik zal nog lang nagenieten van mijn ritje met deze auto.
Plus
+ Entertainmentdisplay
+ Kracht
+ Souplesse
+ Imago
+ Degelijkheid
Min
– Bandengeluid binnenin auto
– Geluiden uit vooronderstel
Informatie
Merk: BMW
Model: X1
Type: XDrive 25i
Prijs X1 vanaf: € 38.384,-
Prijs testauto: € 53.944
Motor: 4, in lijn, 1.998 cc
Versnellingsbak: 8 v., sequentiële automaat
Brandstof: Benzine
Topsnelheid: 200 km/h
Opgegeven gem. verbruik: 6,4 l/100 km
Gemeten gemiddeld verbruik: 6,7 l/100 km
CO2-uitstoot: 149 g/km
Energielabel: D
Garantietermijn: 2 jaar, onbeperkt km
Foto’s: Yuri van Koeveringe
2 Comments
Gave fotolocatie!
Letterlijk word er op de chemiesite producten gemaakt waarvan er een hoop in de BMW terecht zullen komen. Het industriëele karakter van de foto’s is even eens iets anders dan de uitgemolken bergen en de strandtaferelen.
Lef om af te wijken, dat maakt onderscheidt.
Stuur die foto’s maar eens naar het hoofdkantoor van BMW in München.
Wedden dat zij het kunnen waarderen.
Dankjewel voor je enthousiaste reactie Dieseltje op gas!