’t Heeft even geduurd, maar nu is ie er dan toch. De Honda Civic Type R rijdt binnenkort op Neerlands wegen. Voor het zover is, heeft de media al een indruk kunnen opdoen tijdens de eerste testritten en circuitrondjes met de snelste Civic die Honda tot nog toe op de markt heeft gebracht. Hieronder lees je de review van Henny Hemmes.
En dat laatste zullen we weten ook! Net voor de officiële wereldpremière, begin maart, op de autosalon van Geneve, liet Honda weten, dat de nieuwe Type R het ronderecord had gebroken op de Nordschleife van de Nürburgring. Tenminste het record voor de hot hatches, dat tot dan toe op naam stond van de Renault Mégane RS 275 Trophy R.
En nee… er is nog geen snelle Golf aan te pas gekomen! De Mégane was recordhouder met een tijd van 7 minuten en 54.36 seconden. Maar al weer bijna een jaar geleden was het dus de snelle Honda, die in de ‘Groene Hel’ van de Eifel een tijd van 7.50.63 op de klokken zette.
Vijf jaar gewacht op nieuwe Civic Type R
Honda benadrukt dat het hier weliswaar om een prototype ging, maar dat alle technologie standaard was en dat de veiligheidskooi geen versterkende invloed had op de constructie. Bovendien was het extra gewicht van de rolkooi gecompenseerd door het verwijderen van onder meer de passagiersstoel, airco en audio. In ieder geval is het record een opsteker voor de liefhebbers en heeft voor hen het lange wachten meer dan waard gemaakt. Zij hebben immers vijf jaar moeten wachten op een de nieuwe Civic Type R en werden de regelmatig opgevoerde concept cars een beetje beu.
Het grote nieuws is dat Honda voor het eerst in de Type R gebruik maakt van turbotechnologie, in dit geval een kleine unit van het zogenaamde mono-scroll type, dat snel op toeren komt voor een snelle levering van kracht op een hoog en laag motortoerental. De Japanners moesten wel, want om meer dan 300 pk vermogen te genereren en dan nog aan de steeds strengere milieuregels te voldoen was met een normaal ademende motor niet meer haalbaar. Dus staat er in het vooronder een spiksplinternieuwe 2-liter viercilinder turbomotor met een vermogen van 310 pk bij 6.500 tpm en een maximum koppel van 400 Nm bij 2.500 tpm. Honda gebruikt nog steeds het vermaarde VTEC systeem (variable valve timing and electronic lift control).
Klaar voor het circuit
Deze technologie werd in 1990 geïntroduceerd op het toenmalige topmodel van de Civic. Dat roept meteen herinneringen op aan de kleine Honda, waarmee ik met Team Seikel drie achtereenvolgende jaren uitkwam in de 24-uur van Francorchamps. Het team had twee Civic en vijf rijders, wat erin resulteerde dat ik meestal met één andere teamgenoot op ‘mijn’ Civic reed. Heerlijk nog veel rijden en niet zoals nu het stuur moeten overgeven aan drie anderen en dan duimendraaiend moeten afwachten of je nog een keer aan de beurt bent. Het eerste jaar bracht ik samen met Stany de Angelis de Civic op een eerste positie in de klasse over de finish. De daaropvolgende twee jaren stond ik opnieuw op het podium dank zij de kleine Honda, die daarmee een hattrick volbracht had.
Uiteraard legden we het wat topsnelheid betreft af tegen de BMWs en Fords, maar we konden in de bochten er altijd weer ‘bij komen’, vak tot ergernis van de ‘hot shots’. Dat was ook de reden dat tijdens het derde jaar Christian Ftitipaldi de neus van zijn Porsche in de zijkant van mijn Civic boorde. Dat kwam niet geheel onverwacht en ik wist de Honda dan ook parallel langs de vangrail te houden, zodat ik met een zwaar gehavende rechterzijkant de pits kon halen en na snel klop- en trekwerk de baan weer op kon. Toen later de Fittipaldi-Porsche net voorbij Fagnes (bocht 13) bovenop de vangrail stond, kon ik een gemeen lachje niet onderdrukken…
Schakelt kort, snel en supergladjes
Terug naar de 2015 Civic Type R, waarmee we eerst de weg opgingen vanuit Bratislava naar de Oostenrijkse heuvels met hun bochtige wegen. Prima om te voelen hoe gelikt de 6-bak van de Honda schakelt, kort, snel en supergladjes. En hoe snel het vermogen van de VTEC-turbomotor beschikbaar is, met veel kracht in een laag toerenbereik. Uiteraard kwamen we op de openbare weg niet in de buurt van de topsnelheid van 270 km/h en hebben we evenmin sprintjes afgelegd van 0-100 km/h, die volgens Honda in 5,7 seconden kunnen worden volbracht. Dank zij een speciaal sperdifferentieel op de voorwielen worden de krachten daar goed verdeeld en is er nauwelijks iets te voelen van het trekken in het stuur – in een fraaie Engelse term: torque steer.
We hebben heerlijk gereden, maar het is in Oostenrijk verduiveld goed uitkijken, want het stikt daar van de radarvallen langs de wegen.
Dan naar het circuit, de Slovakia Ring, waar je lekker vrijuit kunt gaan zonder je om de politie te hoeven bekommeren. Slechts vijf rondjes waren ons gegund, te weinig om het 6 km lange circuit optimaal te kunnen benutten en te weinig om de Type R dicht bij zijn limieten te brengen. Maar wel genoeg om in de +R mode te voelen hoe goed het 10 mm verlaagde onderstel van de Civic is voorbereid op snelle circuitrondes. De motor zingt nog vrolijker dan op de weg en de grote Brembo-remmen hebben geen enkele moeite met een late remactie.
In die +R-mode reageert de motor sneller op de druk van je rechtervoet op het gaspedaal en heb je minder assistentie van de stuurbekrachtiging en het stabiliteitssysteem, zodat je een beter gevoel hebt en bovendien kunt uitproberen waar de grenzen van onder- en overstuur liggen. De auto reageert subiet op orders via het stuur, gaat strak en vol vertrouwen de bocht in en blijft als op rails op de ideale lijn.
Dempers stellen zich automatisch af op circuitrijden
De dempers stellen zich bovendien goed af op circuitrijden, want ze worden automatisch zo’n 30 procent harder. In de uitstekende sportstoelen, die een 20 mm lager heuppunt hebben dan in de standaard Civic, heb je daarvan geen last, al zou je die harde demping op de openbare weg niet verkiezen. Helaas kan je de demping niet onafhankelijk van de andere +R instelling verstellen.
Dat neemt niet weg dat de Civic Type R een geweldig leuke auto is, die de concurrentie met flair achter zich zal laten. Hij is supersnel en toch goed hanteerbaar in het normale verkeer, want hij zit niet steeds te ‘duwen’, je kunt best de toerist uithangen en lekker vlot door de bergen rijden. Mensen die graag naar circuitdagen gaan om een lekker te sturen, maar ook zij die graag willen opvallen met het opvallend snelle uiterlijk van de Type R, is de Honda beslist het overwegen waard.
Helaas waren die paar rondjes op het circuit snel voorbij, maar de eerste kennismaking smaakt beslist naar meer. Ik weet in ieder geval wat mijn beoordeling wordt als de Honda Civic Type R volgend jaar wordt genomineerd voor de 2016 World Performance Car of the Year. Maar zoals gewoonlijk is de concurrentie voor die titel niet te onderschatten.
De snelle Honda Civic Type R zoals door Henny Hemmes beschreven in deze review arriveert in juli bij de dealers, prijzen zijn nog niet bekend. Wel dat hij alleen als vijfdeurs model en in twee uitvoeringen beschikbaar zal zijn.
Technische gegevens:
Motor: 4-cilinder VTEC turbo, 4 kl/cil
Cilinderinhoud: 1.996 cc
Max. vermogen: 310 pk @ 6.500 tpm
Max. koppel: 400 Nm @ 2.500-4.500 tpm
Transmissie: handgeschakelde 6-bak
Gewicht: 1.382 kg
Topsnelheid:270 km/h
0-100 km/h: 5,7 seconden
Gem. verbruik: 7,3 l/100 km
CO2-emissie: 170 g/100 km
Prijs: € 44.390
Met dank aan Henny Hemmes, foto’s Honda
1 Comment
Ook al ontdekt dat deze website leuker is als TG en AW.
Henny heeft een prima overstap gedaan. Hier draaid het om echte auto’s en copy/paste anp artikelen zijn vreemd op driving dutchman.
Fijn!