De Kia Venga begeeft zich middenin het druk bezette B-segment en heeft daar in 2014 een marktaandeel van 11,5 procent in verworven.
Het doel van Kia is om dit in 2015 uit te breiden naar 13 procent. Ik reed tijdens de nationale persintroductie met de gefacelifte Venga 1.4 CVVT met handgeschakelde versnellingsbak. De vernieuwingen aan de in 2010 geïntroduceerde Venga zijn een grotere tigernose grill, nieuwe 16 inch lichtmetalen velgen, LED dagrijverlichting en LED achterlichten. Binnenin heeft de auto een nieuw stuur, een zeven inch multimediascherm en nieuwe bekleding.
Ruimtelijk gevoel
De Venga is in zijn segment een ruime auto en neigt qua vorm en ontwerp al een beetje naar een C-segment crossover, waar Kia over niet al te lange tijd mee op de markt zal verschijnen. Zowel voor- als achterin is er voldoende hoofd- en beenruimte voor volwassenen. Door het forse dashboard met bolle ronde vormen lijkt de Venga van binnen groter dan hij in werkelijkheid is, waardoor je een ruimtelijk gevoel krijgt. Dit gevoel wordt wel enigszins gedempt door de dikke A-stijlen tussen de voorruit en de driehoekige ruitjes voor de voorportieren.
Het dashboard is overzichtelijk en de instrumenten en bedieningsknoppen zijn ergonomisch ingedeeld en goed bereikbaar. Langzaam maar zeker zie je dat Kia de materialen in het interieur steeds meer premium look geeft. De stoelen van de Venga zitten qua comfort goed. Ik kon echter niet heel snel mijn ideale zitpositie vinden omdat de stoel voor mijn benen niet laag genoeg afgesteld kon worden. Hierdoor moet stoel dichter naar het stuur toe waardoor ik meer het gevoel krijg op een bureaustoel te zitten in plaats van in een autostoel.
Als je de Venga vergelijkt met concurrenten zoals de Opel Meriva en Ford B-Max krijg je meer waar voor je geld.
Het onderstel van de Venga is aan de stugge kant waardoor oneffenheden voelbaar worden doorgegeven. De stugheid kan een combinatie van demping en banden zijn, want het rolgeluid van vooral de voorbanden is flink hoorbaar in de auto. Iets meer geluidsisolatie bij de wielkasten zou dit fenomeen kunnen verbeteren. Verder is er op het rijden met de Venga niets aan te merken. De wegligging is goed, de remmen doen wat ze moeten doen en het schakelen gaat soepel en vloeiend.
De Venga is beschikbaar met twee benzinemotoren met een cilinderinhoud van 1.400 en 1.600 cc. De 1.600 kan daarnaast ook gekoppeld worden aan een automaat. De 1,4-liter uitvoering waar ik mee reed heeft een handgeschakelde vijfbak. Ik had regelmatig het gevoel dat een zesde versnelling te missen. Die heeft de Venga 1.6 dan weer wel.
Conclusie
De basisuitvoering van de Venga is al rijkelijk is uitgerust en als je hem vergelijkt met concurrenten zoals de Opel Meriva en Ford B-Max krijg je meer waar voor je geld. De Venga is een ruime auto in het B-segment en is in 2014 net zo vaak verkocht als de Kia cee’d.
In 2014 bezette de Venga de vierde plaats met een marktaandeel van 11,5 procent in zijn segment. De gefacelifte Venga moet Kia helpen dit aandeel te verbeteren. Ik denk dat het gezien de sterke concurrentie van de Nissan Note, Opel Meriva en Ford B-Max een uitdaging wordt. Maar niets is onmogelijk. In ieder geval krijg je veel waar voor je geld en zeven jaar garantie. Dat is ook veel waard.
Technische gegevens
Motor: 1.396 cc benzine
Cilinders/kleppen: 4/16
Max. Vermogen: 90 pk bij 6.300 tpm
Max. Koppel: 137 Nm bij 4.000 tpm
Topsnelheid: 168 km/h
Acceleratie 0-100 km/h: 12,8 sec.
Versnellingsbak: 5 versnellingen, handgeschakeld
Gem. verbruik: 5,6 l/100 km (1:17,9)
Gewicht: 1.153 kg
Vanafprijs: € 17.895
Plus
+ Basisuitrusting
+ Kwaliteit
Min
– Interieurgeluid
– Sober interieur
Bekijk meer foto’s van de Kia Venga op onze Facebook-pagina.