Ben je tussen 35 en 45 jaar jong en heb je een leuk betaalde baan? Dan hoopt Mercedes-Benz dat de CLA Shooting Brake iets is voor jou.
Met een ontwerp dat het midden houdt tussen een stationwagen en een coupé, maakten de Duitsers al eerder de tongen los. Dat was met de grote CLS en nu is het de beurt aan de compacte klasse.
Deze week werden de eerste testritten georganiseerd in en om Frankfurt. De uitvalsbasis midden in de grote stad was misschien wat bijzonder, maar bleek toch een logische keuze. De doelgroep woont immers in grootstedelijke gebieden en het merendeel zal de auto vooral zakelijk gebruiken. Of dat ook zal opgaan voor AMG, de snelste variant, is nog niet duidelijk. Met een prijs vanaf 66.595 euro is hij in ons land ieder geval niet voor iedereen weggelegd. Dat neemt niet weg dat onder de fans van de AMG-modellen heel wat mensen zijn, die zo’n sportieve variant niet zelf bezitten.
Nationale sportkleur
Als er voor de eerste rijtests een aantal varianten van CLA Shooting Break klaar staan, kiezen we dan ook voor één van de twee beschikbare CLA 45 AMG-modellen. Het heeft natuurlijk niets met onze nationale sportkleur te maken, maar ik vindt dat de AMG OrangeArt wel bij een Nederlandse testrijder past. Het is een zwarte uitvoering met oranje accenten in de spiegels, rond de grille, op de velgen en achter tussen de uitlaten. Binnenin vallen meteen de oranje banen in de stoelen op, terwijl alle stiksels ook in die kleur zijn uitgevoerd.
De grote ventilatieopeningen weerkaatsen in de zijruiten, best storend.
Als je dan weet dat je verder kunt kiezen uit verschillende kleuren sfeerverlichting in het interieur, waaronder uiteraard oranje, dan is het plaatje helemaal compleet. Centraal in het dashboard staat de iPad-achtige monitor, die helaas niet met je vinger bediend kan worden, maar alleen met de ronde controleknop in de middenconsole. De drie grote ventilatieopeningen onder het scherm en links en rechts in het dashboard hebben aluminium randen. Staat hip, maar jammer genoeg weerkaatsen ze in de zijruiten, iets dat met laagstaande zon best storend is. In de niet AMG-modellen zijn die openingen omrand met zwartrode ringen.
Niet oncomfortabel
De heerlijke kuipstoelen stoelen zijn goed verstelbaar en je vindt gemakkelijk de ideale positie achter het aan de onderkant afgeplatte stuur. Eerlijk gezegd houd ik niet van zo’n onronde vorm, dat bij vol tegensturen niet goed aanvoelt. Maar het staat racy en dat past bij AMG. Het rijden in een drukke stad als Frankfurt gaat met de CLA 45 AMG Shooting Brake ongecompliceerd: naar wens gemoedelijk of snel. Mercedes heeft zich het commentaar op de harde afstelling van het onderstel van de A 45 AMG aangetrokken en intussen van dat model vering en dempers aangepast. Ten opzichte van de standaard CLA heeft het met 18 millimeter verlaagde onderstel van de CLA 45 nu dezelfde set-up gekregen als van de A 45 en dat is te voelen. Het onderstel is niet eens oncomfortabel, al is dat niet het geval met flinke kuilen in het wegdek.
De tweeliter turbomotor wordt met de hand gebouwd door één persoon.
Net als de V8-motoren voor de CLS 63 en de SLS AMG wordt ook de tweeliter turbomotor voor de CLA 45 met de hand gebouwd door één persoon, wiens naam duidelijk zichtbaar op een plaatje bovenop de motorcover is gemonteerd. De viercilinder produceert 360 pk, terwijl het maximum koppel van 450 Nm tussen 2.250 en 5.000 toeren per minuut beschikbaar is, goed voor een acceleratietijd van 4,7 seconden voor de sprint van 0-100 kilometer per uur. De topsnelheid is afgeregeld op 250 kilometer per uur. AMG heeft kans gezien om zoveel vermogen uit de motor te persen met behulp van een hogedruk-turbocharger. Het spreekt vanzelf dat binnenin de motor de zuigers en lagers met de hoge interne druk kunnen omgaan.
Vrolijk doortrekken
De twin-scroll turbocharger zorgt ervoor dat er geen turbogat is en al vanaf lagere toeren zorgt het grote koppel ervoor dat je er heerlijk vandoor kunt gaan. Vanaf 5.000 toeren blijft de AMG-motor vrolijk doortrekken tot hij de rode lijn bij 6.100 omwentelingen bereikt. De CLA 45 AMG heeft een zeventraps AMG Speedshift DCT transmissie met dubbele koppeling. De ‘C’ mode (Controled Efficiency) werken transmissie en motor efficiënt samen voor een geciviliseerd karakter en is het stop/start-systeem actief. In ‘M’ (manual) en in ‘S’ (sport) zijn de schakeltijden korter dankzij de kortere onderbrekingen van de ontsteking en de beïnvloeding van de injectie. Voor nog sportiever rijden is er de zogenaamde ‘Momentary M mode’. Daarbij hoor je op de schakelmomenten dan een piepje, wat ikzelf elektronisch gegenereerd misfire (overslaan) noem. De auto is bovendien uitgerust met ‘race start’, maar dat hebben we in de drukke Altstadt van Frankfurt maar niet uitgeprobeerd. Verder kun je kiezen voor drie verschillende ESP-standen: ESP On, Sport Handling Mode en ESP Off.
Je kunt met het ESP uit het kontje van de CLA 45 AMG Shooting Brake omgooien.
Op de Autobahn en een korte route door de Taunus zoeken we met de nieuwe AMG-variant in Sport- en SuperSport-mode wel meer de grenzen op. Dan is de CLA scherp door de bochten te sturen, reageert de motor snel op het gaspedaal en gedraagt hij zich neutraal tot op hoge snelheid. Er is eigenlijk niets dat de CLA 45 AMG van zijn stuk brengt: tijdens voluit rekken, snel bochtgedrag en via de flippers op het stuur snel terugschakelen, hij blijft onverstoorbaar.
Onze testroute was hier en daar nog wat ijzig en dan is er een beetje onderstuur, maar de 4Matic vierwielaandrdijving grijpt zo snel in met het sturen van vermogen naar de achterwielen, dat je – met ESP uitgeschakeld – het kontje kunt omgooien. Met 4Matic worden normaal gesproken de voorwielen aangedreven, maar dat wordt tot 50:50 voor/achter al naar gelang de rijomstandigheden. Voor het uiterste zou je naar een circuit moeten gaan, maar daarvoor is deze variant eigenlijk niet bedoeld. Leuk voor een circuitdag, al zal je dat niet alleen een paar banden kosten, je zult toch ook remblokken moeten aanschaffen in racekwaliteit.
Meer hoofdruimte
De AMG-versie is eigenlijk net als de bijzondere carrosserievorm van de Shooting Brake een lifestyle-ding: goed voor sportief rijden met de mogelijkheid om indruk te maken op je passagiers. Al is achter een bestuurder van 1,80 meter de beenruimte redelijk krap. Wél is er 4 centimeter meer hoofdruimte dan in de vierdeurs CLA, terwijl ook de instap groter is dank zij de iets langere achterportieren. Mercedes noemt de Shooting Brake een combinatie van stationwagen en coupé, want de bagageruimte kan van 495 liter worden uitgebreid tot maximaal 1.354 liter. Dat is inderdaad veel meer dan 370 liter van de CLA sedan.
Ook handig is de laadstand van de rugleuningen van de achterstoelen, waarmee deze verticaal komen te staan, zodat de bagageruimte 595 liter groot is. Door de achterlichten niet te delen is de laadopening wat beperkt. Daarom gaat het met de Shooting Brake dan ook niet in eerste instantie. Mercedes hoopt dat de nieuwe carrosserievorm ook in de compacte klasse zal aanslaan en dat de Shooting Brake achteraf gezien dan een Shooting Star zal blijken te zijn.
Technische gegevens
Motor: 2,0-liter turbobenzine
Cilinders: 4
Max. Vermogen: 265 kW (360 pk) bij 6.000 tpm
Max. Koppel: 450 Nm bij 2.250 tpm
Versnellingsbak: 7-traps AMG Speedshift DCT
Topsnelheid: 250 km/h
Acceleratie 0-100 km/h: 4,7 sec.
Gewicht: 1.615 kg
Foto’s Dieter Rebmann