Leaf betekent Leading, Environmentally Friendly, Affordable, Familycar ofwel: toonaangevende, milieuvriendelijke en betaalbare gezinsauto. Wij reden tijdens de Nederlandse persintroductie met de tweede generatie elektrische Nissan.
De Nissan Leaf was in 2010 ‘s werelds eerste in massa geproduceerde elektrische personenwagen. Sindsdien zijn er 280 duizend van verkocht, wat Nissan de grootste fabrikant van elektrische auto’s maakt. Dat zij hierbij een schat aan ervaring en kennis hebben opgedaan, is een understatement.
Inmiddels kennen we de Nissan Leaf al een beetje. In 2015 reden we er de Nissan Électrique Turini Challenge mee en in 2016 voelden we de laatste update van de eerste generatie aan de tand.
De nieuwe Leaf lijkt in zijn geheel niet meer op zijn voorganger. De carrosserie heeft een immense verjongingskuur ondergaan. Vaarwel onooglijke design waar je niet in gezien wilde worden. Welkom futuristisch ogende sportieve gezinswagen met zelfs een heuse diffuser!
Technologie
Ook het interieur van de Leaf is compleet nieuw. Op de selectieknop van de aandrijving na, doet niets je meer denken aan de oubollige zitkamer van de ‘oude’. Op verzoek van veel Leaf-rijders, heeft Nissan zelfs een analoge snelheidsmeter in het instrumentenpaneel gestopt. Nu lijkt de volledig elektrische Nissan tenminste weer op een echte auto.
Leading is waar Nissan met de Leaf naar streeft. Of ze ook leading zijn, is wegens de snelle elektro-technologische ontwikkelingen bij andere automerken niet perfect te bepalen. Dat Nissan zijn best doet om voorop te lopen, blijkt uit een aantal significante verbeteringen en vooruitstrevende technologieën.
Zo heeft het batterijpakket meer opslagcapaciteit en vermogen gekregen. De nieuwe e-aandrijflijn maakt de Leaf volgens Nissan met 150 pk en 320 Nm trekkracht sneller, sterker, soepeler en met een grotere actieradius van 378 kilometer volgens NEDC nog efficiënter. Wil je sneller en nog meer kilometers maken? Dan moet je even geduld hebben tot volgend jaar, want dan komt er een Leaf die nog sterker is en een nog grotere actieradius heeft.
Intelligent
Volgens Nissan is de Leaf intelligent en rijdt hij ook zo. Met ProPilot is de Leaf in staat om volledig zelfstandig te rijden op duidelijk belijnde rijstroken, wat inderdaad uitstekend werkt. In combinatie met de eveneens goed en soepel functionerende adaptieve cruisecontrol rij je een stuk ontspannender. Vooral als je even de navigatie opnieuw in moet stellen of van muziekzender wil veranderen.
Krijg je stress als je moet inparkeren, of heb je er gewoon helemaal geen zin in? ProPilot Park helpt je, zoekt een parkeerplek voor je. Sturen, voor- en achteruit rijden en remmen worden je allemaal uit handen en voeten genomen. Zet je stoel in de relaxstand, check je mail en de Leaf parkeert je. Maar dat is nog niet alles, er is namelijk ook nog een e-Pedal.
Door het e-Pedal in te drukken kun je de Leaf starten, ermee wegrijden en versnellen. Als je het pedaal loslaat, remt de Leaf door mechanisch remmen en regenereren sterk af tot volledige stilstand. Je hoeft hierbij het rempedaal niet te gebruiken. Sensoren meten de afstand tot objecten voor de auto, de elektronica past zijn remkracht hier op aan. We hebben het uitgeprobeerd en het werkt, na een korte gewenningsperiode, feilloos.
De tweede generatie Nissan Leaf is een in alle gevallen verbeterde versie van zijn voorganger. Hij ziet er van buiten en binnen beter uit en rijdt beter. Nissan is er goed in geslaagd een betaalbare elektrische auto te maken zonder concessies te doen in kwaliteit, veiligheid en ruimte.
Nissan Leaf 2018
Motor: EM57 elektromotor
Vermogen: 110 kW/150 pk tussen 3.283 en 9.795 toeren
Koppel: 320 Nm bij 3.283 toeren
Transmissie: Elektromotor
Aandrijving: Voorwielen
Topsnelheid: 144 km/h
Acceleratie 0 – 100: 8,6 seconden
Gewicht: 1.535 kilo
Actieradius (NEDC): 378 km
Laadtijd tot 80 procent (snelladen): 40 minuten
Basisprijs (rijklaar): 38.895 euro
Prijs testauto (rijklaar): 44.792 euro, incl. lederen bekleding en schuifdak