Ik heb me beperkt tot onverharde paden en een klein uitstapje in los zand. De Pirelli Scorpion Trail II-banden bieden te weinig grip voor een losse ondergrond. Een setje echte off road banden zouden de limieten van de DSXR nog een stukje verder leggen maar het is de vraag of je dat zou willen met een Adventure.
Tekst en beeld: Andrew Thijssen|
Deze test is mogelijk gemaakt door Electric Motorbikes Nederland
Klik hier om deel 1 van deze review te lezen.
Voor off road gebruik wordt door Zero de standaard modus geadviseerd. Na elke rit zal het systeem, ongeacht de off-road instellingen, terugkeren naar de standaardmodus. Na elke stop waarbij je de motor uitzet zul je de offroad instellingen opnieuw moeten instellen. Op zich geen probleem maar het duurt even voordat je via de modus knop op de linker stuurhelft de weg weet op het dashboard. Maar dat is een kwestie van wennen aan de interface. Een range voor dit lichte off road gebruik ligt om en nabij de 200 km.
Toeren op openbare weg
Een adventure gebruik je in hoofdzaak om te toeren op de openbare weg. De zitpositie en windbescherming in combinatie met de soepele vermogensafgifte zorgen voor een uiterst handelbare en makkelijk te rijden motorfiets. De Canyon modus verdient mijn voorkeur voor een krachtige acceleratie en flinke remregeneratie waardoor je nauwelijks gebruik hoeft te maken van de remmen. Rijdend onder deze omstandigheden brengt de Zero DSR/X je tussen de 170 en 190 functionele kilometers. Uiteraard afhankelijk van de (weers)omstandigheden.
Bagage kun je meenemen in een optionele kofferset of wat kleinere spullen in de ruimte waar normaal de tank zit. Hier kun je ook je elektronica opladen via 2 USB poorten. Ook is er bagageruimte aan beide zijden in de tophalf die je kunt openen met een bijgeleverde torque sleutel. De range kun je desgewenst uitbreiden tot 20,9 kWh met een powertank, een extra batterij die gemonteerd wordt in de “tank”ruimte. Als je kiest voor meer laadsnelheid is de powertank optie niet mogelijk. Beiden worden namelijk in dezelfde ruimte gemonteerd
Hoofd in turbulentie
De adventure rijder neemt bij voorkeur verharde en onverharde binnenwegen, maar zal toch regelmatig een snelweg moeten nemen om de afstand naar een ver avontuur te overbruggen. De DSR/X is een comfortabele reisgenoot met een uiterst soepele en krachtige motor, heeft een prettige zitpositie, geen storende trillingen en je zit goed beschermd achter de -in dit geval- extra hoge ruit. Deze ruit houdt je goed uit de wind/turbulentie. Als je groter bent dan 1.80 meter zal je hoofd wel in de turbulentie terechtkomen. De DSR/X voelt stabiel en neemt lange bochten moeiteloos en comfortabel. De door Zero opgegeven range van 137 km bij 113 km/u wordt bij 100 % batterij lading niet gehaald.
Ik reed de geldende 100 km/u limiet op de navigatie met cruise control, in de ECO modus en wind mee en haalde 120 km met de laatste procenten op de display. Bedenk wel dat de laadstations niet precies op die afstand van elkaar liggen. In de praktijk moet je hierdoor op de snelweg op 100 km praktische range rekenen. Er is ook een mogelijkheid de batterij tot 110% te laden. Dan kun je nog een kilometer of 10-15 bij de range tellen. Deze extra range optie moet je wel elke keer opnieuw handmatig instellen wil je daar gebruik van maken. De standaard gemonteerde 6 kW lader vraagt wel geduld om weer voldoende op te laden. Reken daarbij op een kleine 2 uur tot 80 % batterijlading als je de batterij, zoals ik, bijna leeg hebt gereden.
Conclusie
De DSR/X zit mooi in elkaar. Motor, rijwielgedeelte en elektronica zijn goed in balans, de DSX/R rijdt makkelijk, comfortabel en er is voor iedereen een juiste afstelling te vinden bij de gewenste omstandigheden.Veel avontuurlijke rijders leggen afstanden af op de snelweg voordat ze hun avontuur bereiken. Als je in relatief korte tijd een flinke afstand via de snelweg wilt overbruggen gaat dat niet op de standaard DSR/X. Ten eerste is de batterij te klein om met een flink doorrijden een grotere afstand te overbruggen. Ten tweede laadt de standaard 6 kW AC lader te langzaam. Daar komt nog bij dat de AC type 2 laders aan de snelweg dun gezaaid zijn, de DC snellader is daar steeds meer gemeengoed.
De range is voldoende voor een gemiddelde toertocht en of lichte allroad rit. Maar ook hier vraagt de 6 kW laadsnelheid geduld om een langere rit te maken. De optie voor een batterij uitbreiding of een 12 kW laadsysteem, is een persoonlijke overweging. Deze opties drijven echter de prijs van de DSR/X flink op. De DSR/X legt de lat voor het elektrisch motorrijden weer een stuk hoger. De toevoeging van een nog sneller (DC) laadsysteem zou de praktische bruikbaarheid flink vergroten, zeker met de komende uitbreiding van de Europese (snel)laad infrastructuur in gedachte. Maar het adventure rijden zoals we nu kennen met een brandstofmotor is (nog) niet mogelijk. Voorlopig moet je met de DSR/X nog kiezen tussen afstand en geduld of plezier dichterbij huis.