Met de Volvo S60 slaan de Zweden een nieuwe weg in. Naast duurzaam en veilig, vaste waarden voor elke Volvo, zetten ze hun sedan nu ook als ‘serieus sportief’ in de markt. Wij mochten als een van de eersten in Nederland met deze nieuwe sportsedan op pad.

Dynamisch uiterlijk

Dat de nieuwe S60 rijdynamiek hoog in het vaandel heeft, wordt meteen duidelijk als je ‘m ziet staan. Gespierde lijnen, waarin het typische Scandinavische design gecombineerd is met een flinke dosis passie en sportiviteit. Hierbij wordt hij geholpen door het feit dat hij in ons land alleen verkrijgbaar is als R-design.

Vanaf de zijkant lijkt de auto wel iets weg te hebben van de Alfa Romeo Giulia of de nieuwe BMW 3-serie, wat hem erg goed staat. De voorkant is mooi strak en de Thor Hammer lichtunits blijven een van de mooiste lampen die op een sedan te krijgen zijn. De achterzijde is niet alleen duidelijk sportief maar ook zeer duidelijk Volvo. Qua design is de auto wat ons betreft erg goed geslaagd.
Test Volvo S60Heel fijn van binnen

Binnenin vinden we een herkenbaar Volvo interieur, dat zich kenmerkt door een rustig ontwerp, premium materialen en een zeer hoog niveau van afwerking. Het geheel doet zakelijk en strak aan, zonder de kilheid die sommige Duitse interieurs kunnen hebben, maar ook weer niet het flamboyante van sommige Italianen.

Het is overduidelijk dat de Zweden over alles erg goed hebben nagedacht. Dit komt niet alleen terug in de uitstekende ergonomie, maar ook in kleine details. Zo heeft elk knopje precies de juiste weerstand en zijn de matten op de bodem allemaal voorzien van een ingebouwd geel veiligheidshesje.

De sportstoelen in de nieuwe S60 zijn zonder te overdrijven een van de beste waar wij ooit in gezeten hebben. Niet alleen zitten ze heerlijk vanaf het eerste moment dat je er in gaat zitten, maar ze houden je in het snelle bochtenwerk perfect op je plek.
Test Volvo S60Veiligheid

Veiligheid blijft nog altijd een van de belangrijkste speerpunten van Volvo. De Zweden streven naar nul doden of zwaargewonden meer in hun nieuwe auto’s vanaf 2020. Daarom zit ook de nieuwe S60 propvol met de meest geavanceerde veiligheidssystemen.

Een goed voorbeeld daarvan is het City Safety systeem, dat door middel van radar en camera’s mensen zowel binnen als buiten de auto beschermt tegen gevaar. Dreigt er een ongeval dan remt de auto uiteindelijk automatisch, maar voor dat het zover is, helpt de auto de bestuurder zo veilig mogelijk weg van de gevaarlijke situatie weg te sturen.

Meer veiligheid

Het Run-off road Mitigation is nog zo’n goed voorbeeld. Het helpt de auto automatisch te sturen of te remmen als blijkt dat de bestuurder ongewenst de weg verlaat. Gebeurt dit dan toch, dan helpt het Run-off road Protection system het letsel van een ongeluk drastisch te verlagen door energie-absorberende voorstoelen en veiligheidsgordels die automatisch vast trekken.

Daarnaast is de S60 voorzien van alle moderne veilige rijhulpsystemen, zoals adaptieve cruise control, Lane Departure Warning en Control en dode hoek sensoren. En natuurlijk zit hij vol met de meest geavanceerde kreukelzones en airbags. Niet voor niets blijkt hij uit crashtesten een van de veiligste auto’s in zijn klasse te zijn.
Test Volvo S60Geen diesels meer

Wat betreft de motorisering heeft Volvo een grote stap gezet: de nieuwe S60 wordt namelijk niet meer geleverd als diesel, maar alleen als benzine of benzine-hybride. Die beginnen bij de T4 met 190 pk en de T5 met 250 pk. Daarboven zitten de Twin Engines, de hybrides, beginnend bij een T6 met een benzinemotor en elektromotor voor in totaal 340 pk. En helemaal bovenaan vinden we de T8 Twin Engine met in totaal 390 pk. Alle motoren zijn gekoppeld aan een 8-traps automaat.

De allerlekkerste is echter de T8 Polestar Engineered AWD die 405 pk levert, een aantal nóg sportievere accenten heeft, maar vooral een aangepast onderstel. Een goed voorbeeld van hoe een hybride auto echt op en top een sportsedan kan zijn.
Test Volvo S60Hoe rijdt dat?

Wij mochten proeven aan de S60 T5 R-design met 250 pk en na een korte rit werd meteen duidelijk dat de auto het sportieve werk niet schuwt. De motor is er goed bij, reageert in de sportiefste stand lekker fel en het onderstel houdt de auto goed op de weg, zelfs als het wegdek wat slechter is. Een echte hardcore sportauto zouden wij het niet willen noemen, zo liggen een 3-serie en een Giulia net wat strakker op de weg, maar het zal je verbazen hoe ver de grenzen van grip liggen bij deze nieuwe S60.

Voor fervente Volvo rijders kan het standaard onderstel zelfs wel wat aan de stevige kant voelen, maar dan is het zaak het Four-C active chassis op de optielijst aan te vinken. Dit adaptieve onderstel past zich aan aan de rijmodus, dus sportief in de sportstand, maar comfortabel in de comfortstand.
Test Volvo S60Conclusie

Met de nieuwe S60 heeft Volvo een duidelijke stap richting sportiviteit gezet. De Zweden hopen hiermee nieuwe klanten aan zich te binden, die voorheen in een 3-serie of A4 reden. En dat zou ze nog best wel eens kunnen lukken. Qua uiterlijk kan de nieuwe S60 zich meer dan meten met zijn concurrentie en qua sportiviteit zit hij er niet heel ver naast. En wat je er altijd bijkrijgt is de haast obsessieve aandacht voor veiligheid en duurzaamheid, geen onbelangrijke zaken vandaag de dag. De nieuwe Volvo S60 is verkrijgbaar vanaf 44.995,- euro, waarmee hij zich ook qua prijs prima in de markt zet.

Volvo S60 T5 R-Design

Motor: 1.969 cc viercilinder turbobenzine
Vermogen: 250 pk bij 5.500 tpm
Koppel: 350 Nm bij 1.800 tpm
Transmissie: 8 v., automaat
Aandrijving: voorwiel
Topsnelheid: 240 km/u
Acceleratie 0-100 km/u: 6,5 seconden
Gewicht voor wegenbelasting: 1.577 kilogram
Gemiddeld gemeten verbruik: 1 op 16
CO2-uitstoot: 149 g/km
Energielabel: D
Prijs vanaf : 44.995,- euro

Deel.

Over de schrijver

Yuri Van Koeveringe

Als enthousiaste liefhebber van alles met twee en vier wielen volgt Yuri van Koeveringe (1978) al sinds lange tijd actief al het auto- en motornieuws. Met een stiekeme voorkeur voor al het moois dat uit Italië komt, schrijft hij artikelen over allerlei aspecten van het auto- en motornieuws en test hij zowel auto's als motoren. In het dagelijks leven rijdt hij in een Fiat 500, een 40-jaar oude Jeep Wagoneer en op een Ducati Multistrada.

Laat een reactie na: